۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین منابع و انشعابات آب روستا فرسوده‌اند/"آب آشامیدنی با طعم قورباغه می‌خوریم+تصاویر
کد خبر: ۲۱۶۴۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۱ ساعت: ۷:۱۲ ↗ لینک کوتاه

اهالی روستای آلتین‌کش از توابع طارم سفلی:

منابع و انشعابات آب روستا فرسوده‌اند/"آب آشامیدنی با طعم قورباغه می‌خوریم+تصاویر

اهالی روستای آلتین کش گفتند: هفته گذشته در انشعاباتی که به منازل مردم می‌رود حدود ۴ مورد گرفتگی لوله داشته‌ایم که از همه آن‌ها قورباغه خارج شده است.

 منابع و انشعابات آب روستا فرسوده‌اند/"آب آشامیدنی با طعم قورباغه می‌خوریم+تصاویر
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، با وجود اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته است ولی «بحران آب» در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای واقع در کمربند خشک زمین مثل ایران، روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد.

همان‌طور که بارها و بارها در خبرها آمده قزوین با کم‌آبی روبروست؛ نه تنها مسئله کمبود این نعمت الهی در نقاط مختلف شهری و روستایی فراگیر شده بلکه معضل آلودگی آب‎ها هم در کنار آن قرار گرفته و شرایط بحرانی را در برخی مناطق به وجود آورده است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

با کمی مقایسه کیفیت آب در مناطق مختلف پی خواهیم برد که متاسفانه هر چه به مناطق محروم یا کم‌تر توسعه یافته پیش می‌رویم این نعمت خدادادی با نازلترین کیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به طوری که شاید مناطق شهری پیشرفته از بهترین کیفیت آب بهره مند هستند در حالی که بسیاری از مناطق روستایی یا دچار بی آبی بوده و یا آب آشامیدنی آلوده‌ای را مصرف می‌کنند.

استان قزوین هم جزء استان‌هایی است که علی رغم کشاورزی و صنعتی بودن همچنان با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند و اگر پای صحبت‌های روستاییان بنشینید تامین آب سالم آشامیدنی یکی از الویت‌های مشکلات آن‌ها است که خواهان رسیدگی مسئولین هستند.

روستای آلتین کش یکی از روستاهای غربی و جزو ۴ روستای بزرگ طارم سفلی در شهرستان قزوین با ۴۰۰ خانوار است که اهالی روستا این روزها از مصرف آب شرب آلوده و بی کیفیت رنج می‌برند.

یکی از اهالی روستا طی تماس‌های مکرر و ارسال عکس و فیلم از وضعیت موجود خواستار رساندن صدای اهالی به گوش مسوولین شده است تا شاید گره از کار آن‌ها باز کند.

وی با بیان اینکه منبع‌های آب روستا ۳۵ سال پیش توسط خود اهالی درست شده است، اظهار کرد: این منبع‌ها همچنان به همان شکل بوده و هیچ رسیدگی به آن‌ها صورت نگرفته و با اینکه بیش از ۸ سال است که این روستا کنتور آب دارد اما هیچ نوعی بازسازی و تعمیری از سوی شرکت آب انجام نشده است.

مسئولین به حرف‌های ما می‌خندند

اهل روستای آلتین کش ادامه داد: آب آشامیدنی با طعم قورباغه می‌خوریم؛ در یک هفته گذشته در انشعاباتی که به منازل مردم می‌رود نزدیک به ۴ مورد گرفتگی لوله داشته‌ایم که از همه آن‌ها قورباغه خارج شده است.

این ساکن روستا اضافه کرد: ما ۴ تا منبع ذخیره آب داریم که فقط به یک مورد آن رسیدگی جزئی شده و مابقی به حال خود رها شده‌اند به طوری که درب منبع‌ها کاملا باز است و هر حیوانی به راحتی می‌تواند وارد آن شود.

وی با اشاره به اینکه بارها برای رفع مشکل به ادارات نامه نگاری کرده‌ایم اما هیچ مسئولی به آن رسیدگی نمی‌کند و تنها به حرف‌های ما می‌خندند، توضیح داد: ما سرچشمه داریم که آب از آن جاری شده و در منبع‌ها جریان می‌یابد که در نهایت همه در یک منبع ذخیره می‌شود.

منابع و انشعابات آب روستا فرسوده‌اند
این هم استانی عنوان کرد: با این وجود اهالی هم در رسیدگی به این مشکل مشارکت دارند و ۹۰ درصد ترکیدگی‌ها را به ناچار خود آن‌ها تعمیر می‌کنند اما دیگر توان مالی ندارند که بخواهند منابع را تمیز و بازسازی کنند، از طرفی اداره آب از ما پول کنتور می‌گیرد و موظف به رسیدگی است.

اهل روستای آلتین کش ابراز کرد: با توجه به فرسودگی بیش از حد لوله‌ها فقط یک نقطه نیاز به تعمیر ندارد بلکه در همه جا شاهد خرابی هستیم و مردم روستا نمی‌توانند به طور کلی به همه آن رسیدگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: آخرین باری که فیلم و عکس خرابی‌ها را برای مسئولین بردیم، رییس اداره آب روستایی گفتند فیلم و عکس‌هایتان را هر کجا که دوست دارید ببرید.

این روستایی عنوان کرد: مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین در پی تماس‌هایی که داشتیم برای بازدید وضعیت آمدند و از ما فیلم و عکس خواستند که ما هم فرستادیم که آن‌ها طی یکی دو هفته گذشته فیلم و عکس را همراه با یک نامه به فرمانداری، بخشداری و اداره آب قزوین ارسال کرده‌اند اما تاکنون جوابی نداده‌اند.

پول فاضلاب می‌پردازیم نه پول آب!
اهل روستای آلتین کش اذعان داشت: مسوولین همیشه می‌گویند چشم! اما در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهند متاسفانه اهالی روستا مشکلات و بیماری‌های گوارشی پیدا کرده‌اند باید گفت ما پول فاضلاب می‌پردازیم نه پول آب!

وی ادامه داد: کسانی که از شهر به روستا می‌آیند حتی با یک بار خوردن آب دچار مشکل می‌شوند پس ببینید اهالی روستا با چه وضعیتی زندگی می‌گذرانند.

قبض‌های آب نجومی برای روستاییان می‌آید
این هم استانی یادآور شد: با کمبود آب هم مواجه هستیم و در تابستان شاید ۸ یا ۹ ساعت قطعی آب داریم.

اهل روستای آلتین کش بیان کرد: اخیرا برخی از اهالی با قبض‌های آب با قیمت‌های یک میلیون تومانی مواجه شده‌اند که متناسب با مصرف آن‌ها نبوده و موجبات نارضایتی و اعتراض اهالی را به دنبال داشته است چراکه در یک منطقه روستایی نباید با این موارد روبه رو شد.

وی گفت: به عنوان مثال برای یک خانواده یک دوره ۲۵ هزار تومان هزینه آب شده و در دوره بعد به ۵۰۰ هزار تومان رسیده که غیر منتظره است.

این هم استانی عنوان کرد:حدود ۸ ماه است یک پیرزن ۷۰ ساله که قدرت حرکت هم ندارد به دلیل ترکیدگی لوله آب تا ارتفاع یک متری منزلش را فرا گرفته و موجب خساراتی شده که هیچ کس نیست جوابگوی او باشد.

اعتبارات برای روستا فقط روی کاغذ است
اهل روستای آلتین کش ادامه داد: ادارات هم هر بار بهانه‌ای برای رفع مشکل کمبود آب می‌آورند ، می‌گویند اعتبار نداریم یا اینکه روستاهای دیگر اجازه آبرسانی نمی‌دهند.

این روستایی ضمن نارضایتی از اعتبارات تخصیص شده به روستا گفت: ۲ سال پیش گفتند ۸۰ میلیون بودجه برای شما آمده اما خبری نشد و امسال هم گفته‌اند ۷۰ میلیون بودجه برای این روستا داریم اما به مرحله عمل که می‌رسد می‌گویند این اعتبارات فقط روی کاغذ بوده است.

وی در پایان افزود: تاکنون چنین بودجه‌ای دریافت نکرده‌ایم و هر بار به بهانه‌ای از آن شانه خالی می‌کنند و تا به امروز هیچکدام از این اعتبارات اجرایی نشده است، نمی‌دانیم چه کسی پاسخگوی ما خواهد بود.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان