۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین چاپ کتاب "عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن سینا"
کد خبر: ۲۱۶۴۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۰ ساعت: ۱۰:۴۴ ↗ لینک کوتاه

به همت حوزه هنری قزوین صورت گرفت؛

چاپ کتاب "عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن سینا"

به همت واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری قزوین، کتاب «عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن سینا» نوشته؛ عباس بخشی، به چاپ رسید.

چاپ کتاب "عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن سینا"
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، عباس بخشی در کتاب «عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن سینا» به سازگاری و همگروی دو مضمون عقل و دین، به عنوان دو منبع معرفتی مستقل در تفکر فلسفی ابن سینا می پردازد. موضوع تازه ای که تاکنون نوشته ای با گستردگی و جامعیت پژوهش حاضر صورت نگرفته است.

ابن سینا سرآغاز تلقی نوینی از تفکر فلسفی و نسبت آن با معرفت دینی است که با بر ساختن مفاهیم جدیدی، چگونگی رابطه عقل و دین را فراتر از اندیشه پیشینیان ساماندهی تازه بخشیده است.

اثر فوق ضمن بحث از هستی شناسی، معرفت شناسی و نفس شناسی ابن سینا، به مباحثی در باب «خدا»، «معاد»، «نبوت» و «قلمرو دین» در تفکر فلسفی این اندیشمند شهیر می پردازد.

نویسنده در بخش پایانی کتاب به تنگناهای اندیشه ابن سینا اشاره کرده و به نقد آن پرداخته است.

عباس بخشی با پرهیز از بیان مباحث تکراری، دلیرانه گام در نقد پاره ای از اندیشه های ابن سینا نهاده است. قلم روان و بیان شیوا و قابل فهم نگارنده باعث شده تا این اثر علاوه بر دانشجویان فلسفه و الهیات، مخاطبانی از طیف های مختلف جامعه داشته باشد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: "عقل و دین دو مضمون دیر پایند که منحصر به یک جغرافیا و تاریخ خاص نبوده و نیست، بلکه در تمام ادوار تاریخی حضور داشته و به تناسب تلقی‌ها و نگرش‌ها و مغروضات پیشینی صاحبان ادیان و اصحاب فلسفه، نحوه بروز و ظهورش متفاوت بوده است. زیرا گاهی پر تأثیر ظاهر می شده و گاه نیز کمرنگ در حاشیه برخی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها می‌زیسته، ولی هرگز به خاموشی نگراییده است.»

این کتاب در قطع رقعی، شمارگان 1000 نسخه، توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری به چاپ رسیده است.

گفتنی است، مراسم رونمایی، تحلیل و بررسی این اثر به زودی با حضور؛ نویسنده اثر، پژوهشگران و نویسندگان، در این مرکز برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان