۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین كار به دست جوانان جويای نام افتاده است
کد خبر: ۲۱۶۴۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۰ ساعت: ۱۰:۳۳ ↗ لینک کوتاه

حمله تند وزیر بهداشت به مخالفان طرح تجمیع بیمه‌ها؛

كار به دست جوانان جويای نام افتاده است

طرح تجميع بيمه‌ها كه امسال نيز مانند ساليان گذشته دوباره مطرح شده است، در چند روز اخير واكنش‌های تند مخالفان و موافقانش را برانگيخته است.

كار به دست جوانان جويای نام افتاده است
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین  ،سيدحسن هاشمي در نشست صبحانه كاری با مسوولان مجمع خيرين سلامت افزود: «بيمه‌ها يك سال است كه پول مراكز درمانی و داروخانه‌ها را نداده‌اند، به تعهداتشان عمل نكرده‌اند بيش از 10 هزار ميليارد تومان بدهي معوقه وجود دارد اما مي‌آيند، آدرس غلط مي‌دهند. با وجود اين عقب‌ماندگي‌ها جامعه پزشكي را در رسانه‌ها بمباران مي‌كنند، كارهايي مي‌كنند كه آدم انگشت به دهان مي‌ماند، پزشكان مانند اقشار ديگر جامعه مثل قضات، روحانيان، نويسندگان جزو سرمايه‌هاي اجتماعی هستند و نبايد چهره آنها رادر جامعه مخدوش كرد. وضعيت طوري شده است كه بدهكار‌ترين از همه طلبكارتر شده‌اند و آدرس غلط مي‌دهند كه هزينه‌هايشان زياد شده است و گروه‌هاي اجتماعي را تحريك مي‌كنند.» 
 
هاشمي با اشاره به طرح تحول سلامت ادامه داد: «اين طرح متعلق به نظام است و مقام معظم رهبري نيز در ديداري كه حدود 10 روز پيش با ايشان داشتم، اظهار نگراني كردند كه اجازه ندهيد به خاطر مشكلات منابع دستاوردهاي اين طرح خدشه‌دار شود. طرح تحول سلامت تنها طرحي از دولت است كه همه ائمه جمعه از آن تعريف كرده‌اند چون آنها را نجات داده و مراجعات آنها را بيش از 60درصد كم كرده و بيشتر خدمات آن معطوف به اقشار مستضعف بوده است. طرح تحول سلامت طرحي است كه همه گروه‌هاي سياسي اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب، پايداري و... همه از آن حمايت كرده‌اند و حيف است كه افرادي با اهداف خاص سياسي اكنون آن را خراب كنند، چرا وسط راه اولويت‌ها جابه‌جا مي‌شود.» 
 
 
 مشتی جوان بی‌اخلاق 
 
هاشمي كه چند وقتي است ادبيات تندي را عليه مخالفان خود به كار مي‌برد، منتقدان طرح ساماندهي شده در وزارت متبوع خود را بي‌اخلاق خواند و گفت: «در جمهوري اسلامي تنها سلاح ما اخلاق است، امام (ره) نيز با اخلاق، صداقت، امانتداري و توكل توانست با حكومت شاهنشاهي مبارزه كند، اما امروز اين مسائل كم و بيش درجامعه كمرنگ شده است، مشكل امروز ما دور شدن از فضاي اخلاقي است كه از آن رنج مي‌بريم.» 
 
وزير بهداشت گفت: «متاسفانه كار به دست جوان‌هايي افتاده كه جوياي نام هستند، وقتي كشور با مشكل بودجه مواجه است كه حتي به پروژه‌هاي عمراني نمي‌رسد، مي‌شود اين پروژه‌ها را متوقف كرد اما در بيمارستان را نمي‌شود، بست. اگر جامعه اخلاقي نباشد، كارها به ثمر نمي‌رسد، بي‌رودربايستي بگويم، اگر كارهايي كه انجام مي‌دهيم، بركت ندارد و تلاش‌هاي ما به نتيجه نمي‌رسد، براي اين است كه اخلاق در جامعه كمرنگ شده است و دروغ، تهمت، غيبت و افشاگري افزايش يافته است، اينها جزو دين نيست.» 
 
او ادامه داد: «برخي افرادي كه اين رفتارها را انجام مي‌دهند، در ظاهر افرادي ديندار هستند اما سطحي‌نگر و جوان هستند و هنوز ريشه اخلاق در آنها شكل نگرفته است، آنها حرف‌هايي را مي‌زنند كه رسانه‌هاي معاند مي‌زنند و با وجود اين افراد ديگر نيازي به رسانه‌هاي بيگانه و معاند نيست.» 
 
هاشمي همچنين گفت: «اميدوارم حاشيه‌سازي‌ها و بي‌انصافي‌ها عليه طرح تحول سلامت تمام شود، يكي از حاشيه‌ها اين است كه مي‌گويند، وزارت بهداشت پول‌هاي مردم را به جيب پزشكان ريخته است اما واقعيت اين است كه از نظر سهم دولت در هزينه‌هاي سلامت يا سهم سلامت از GDP رتبه ايران در دنيا 153 است بنابراين پولي كه اكنون دولت براي سلامت مردم هزينه مي‌كند، هنوز رقم زيادي نيست. با اين وجود برخي آماده‌اند و آدرس غلط مي‌دهند تا طرح تحول سلامت را كم ارزش يا بي‌ارزش جلوه دهند، در حالي كه فقط 19درصد هزينه‌هاي اين طرح براي پزشكان، پرستاران، آزمايشگاهيان و پيراپزشكان هزينه شده است.» 
 
البته گذشته از اين مساله كه در تقارني عجيب، سهم بودجه دولت در هزينه‌هاي سلامت با سهم سلامت از توليد ناخالص داخلي يكي درآمده و در هر دو مورد رتبه جهاني يكساني را نصيب جامعه ايراني كرده است، اين نكته مسكوت ماند كه دارايي‌هاي عمومي و اشتراكي گروه‌هاي خاص و حتي كل جامعه، مانند سرمايه سازمان تامين‌اجتماعي چه ارتباطي با بودجه دولتي كشور دارند. 
 
 
 
 از بنگاه‌های سلامت ماليات نگيريد 
 
هاشمي ادامه داد: «هر روز رسانه‌ها حرف جديدي مطرح مي‌كنند، يكي را حاكم مي‌كنند، يكي را محكوم و در اين وانفسا كارهاي خيري كه خيرين سلامت انجام مي‌دهند، بسيار ارزشمند است. كارهاي خير مردم با هم مهربان و حسن نوع‌دوستي را تقويت مي‌كند، وزارت بهداشت نيز افتخار مي‌كند كه در خدمت سلامت مردم است و از كارهاي خيرين سلامت در طرح تحول سلامت استفاده مي‌كند. وزارت بهداشت و مجمع خيرين سلامت بيش از 600 پروژه مشترك دارند كه در قالب 2ميليون مترمربع در حال ساخت است و قول داده‌ايم كه تا پايان اين دولت اين پروژه‌ها را به مردم تحويل دهيم و اميدواريم در زمان مقرر تمام شوند.» 
 
هاشمي درباره عوارض شهرداري‌ها به پروژه‌هاي سلامت افزود: «در تمام دنيا شهرداري‌ها براي ساخت بيمارستان و پروژه‌هاي درماني هم زمين مي‌دهند و هم مشاركت مي‌كنند اما در كشورما در بسياري از شهرها، شهرداري‌ها نه تنها اين كمك‌ها را نمي‌كنند بلكه با عوارض سنگيني كه مطالبه مي‌كنند، خيرين را از ورود به اين عرصه باز مي‌دارند. يك نمونه آن بيمارستاني است كه در شهر مقدس قم در جمكران بايد ساخته شود و شهرداري اين شهر 100ميليارد تومان مطالبه كرده است.» 
 
هاشمي افزود: «ما در كشور فقط 900 بيمارستان داريم و در سال‌هاي گذشته هر سال حداكثر 20 بيمارستان اضافه مي‌شد اگر مي‌خواهيم كمبودها را جبران كنيم، شهرداري‌ها و بانك‌ها بايد مشاركت كنند، نه اينكه بانك‌ها تسهيلاتي به بيمارستان‌ها بدهند كه شرايط آن از تسهيلات كارخانه‌ها سخت‌تر باشد. اميدواريم از نظر ماليات نيز وزارت اقتصاد از ساخت پروژه‌هاي سلامت حمايت كند.» البته وزير اشاره‌يي به اين مساله نكرد كه اگر بيمارستان‌هاي خصوصي بر اساس امر خير بنا مي‌شوند، چرا رفته‌رفته تبديل به بنگاه‌هايي شده كه سلامت را به عنوان يك كالاي كم كشش با قيمت بالا مي‌فروشند و چرا نبايد از چنين بنگاهي ماليات گرفت. 
 
 
 
 فقط سهم درمان را مي‌خواهيم 
 
در رويدادي ديگر قائم‌مقام وزير بهداشت از كساني كه براي زير بار نرفتن قانون تجميع بيمه‌ها، كارگران را تحريك و از آنها استفاده ابزاري مي‌كنند، انتقاد كرد و گفت: «نمي‌دانم چرا مدام موضوع بيمارستان‌هاي ملكي كارگران را مطرح مي‌كنند، در بحث تجميع بيمه‌ها، هيچ‌وقت در هيچ برهه‌يي موضوع بيمارستان‌هاي ملكي تامين اجتماعي مطرح نبوده و ما فقط خواستار اختصاص سهم درمان بيمه‌شدگان به درمان آنها هستيم.» 
 
به گزارش «تعادل» و به نقل از وبدا، ايرج حريرچي كه در برنامه تلويزيوني حضور يافته بود، افزود: «مسوولان تامين‌اجتماعي در مصاحبه‌هاي اخير خود مدام بر حق كارگران در بيمارستان‌هاي ملكي اين سازمان اشاره مي‌كنند، در حالي كه هيچ‌گاه در اين باره از طرف دولت، مجلس و وزارت بهداشت سخني به ميان نيامده است.» 
 
وي از معاون درمان سازمان تامين‌اجتماعي كه در اين برنامه بر موضوع مالك بودن كارگران در بيمارستان‌هاي ملكي سازمان تاكيد مي‌كرد، گله كرد و گفت: «اين كار درست نيست، و خطاب به همتي پرسيد آيا تاكنون كسي در اين باره سخني گفته است؟ آنچه ما در پي آن هستيم اين است كه يك سوم سهم درمان بيمه‌شدگان در صندوقي تجميع شود و فقط خرج درمان مردم شود و كسي درباره بيمارستان‌هاي ملكي تامين اجتماعي حرفي نزده است. در حالي كه حجم زيادي از مخالفت‌هايي كه در مصاحبه‌ها و مخالفت‌ها با تجميع بيمه‌ها مي‌شود بر بيمارستان‌هاي ملكي اشاره دارد و اين خلاف واقع و تحريك كارگران است.» 
 
حريرچي تاكيد كرد: «انجام مصاحبه مطبوعاتي در روز جمعه قبل از برگزاري جلسه كميسيون تلفيق جاي تامل دارد يا حضور ۱۷نفر از مسوولان سازمان تامين‌اجتماعي و وزارت رفاه در جلسه كميسيون تلفيق به چه منظور صورت مي‌گيرد؟ ما مي‌خواهيم قانون اجرا شود و قطعا نمايندگان طرحي را تصويب مي‌كنند كه به نفع سلامت مردم باشد.» 
 
وي تهديد نمايندگان مجلس به تجمع كارگران را غيركارشناسانه دانست و افزود: «اين بحث‌ها كمكي به سلامت مردم نمي‌كند.» 
 
همتي معاون درمان سازمان تامين اجتماعي نيز در اين برنامه از افزايش هزينه‌هاي سازمان‌هاي بيمه‌گر پس از طرح تحول سلامت و اصلاح تعرفه‌ها انتقاد كرد و گفت: «بيشترين همراهي را با اجراي طرح داشته‌ايم اما اين طرح سازمان‌هاي بيمه‌گر را در مرز ورشكستگي قرار داده است.» 
 
حريرچي در پاسخ به اين انتقاد گفت: «قبل از اجراي طرح مردم هزينه‌هاي خود را از جيب مي‌پرداختند و افزايش تعرفه‌ها هم مصوب شوراي عالي بيمه است كه وزارت بهداشت فقط در آن يك راي دارد و چهار راي آن را خود سازمان‌هاي بيمه‌گر در اختيار دارند. بنابراين خوب نيست ما قانوني را در شوراي عالي بيمه تصويب مي‌كنيم و بعد زير پا مي‌گذاريم و آن را مورد انتقاد هم قرار مي‌دهيم.» 
 
البته جناب مشاور، اشاره‌يي به هزينه‌هاي درمان در بيمارستان‌هاي ملكي تامين‌اجتماعي نكردند. هزينه‌يي كه در حال حاضر بخش بزرگي از آن از محل همان 9-بيست و هفتم حق بيمه‌ها تامين مي‌شود، اما در صورت تجميع منبعي براي تغذيه آن باقي نخواهد ماند. 



انتهای پیام/1404

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان