۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین تولید ۵۹ تن عسل حاصل دسترنج ۱۵۳ زنبوردار آبیکی
کد خبر: ۲۱۶۴۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۰ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

در شهرستان آبیک انجام شد؛

تولید ۵۹ تن عسل حاصل دسترنج ۱۵۳ زنبوردار آبیکی

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک از تواید ۵۹ تن عسل در شهرستان آبیک خبر داد و گفت: تولید ۵۹ تن عسل حاصل زحمات ۱۵۳ زنبوردار آبیکی است.

تولید ۵۹ تن عسل حاصل دسترنج ۱۵۳ زنبوردار آبیکی
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، بیژن لطفی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اظهار داشت: همزمان با آغاز سرشماری زنبورستان‌های کل کشور آمارگیری از کلنی‌های زنبور عسل این شهرستان نیز انجام شد.

وی افزود: بر طبق آن ۵۹ هزار و ۳۰۷ کیلوگرم عسل در این شهرستان تولید شده که این میزان ۵۰ هزار و ۹۲۷ کیلو تولید زنبورداران شهرستان آبیک و ۸ هزار و ۳۸۰ کیلو تولید زنبورداران مهاجر است.

لطفی اذعان کرد: عسل شهرستان آبیک به خصوص در بخش مرکزی به دلیل کوهستانی بودن و رویش انواع گیاهان دارویی و شهد خیزدارای کیفیت بسیار خوبی است.

وی یادآور شد: بدون تردید حمایت از زنبورداران و ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در حوزه تولید زنبورعسل، از جمله موضوعاتی است که می‌تواند به شکوفایی تولید این محصول در شهرستان آبیک می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک، ادامه داد: میزان تولید کل موم را 1114 کیلوگرم است که از این میزان ۹۲۹ کیلو شهرستان آبیک و ۱۸۵ کیلو مهاجر است.

وی بیان کرد: حمایت از فعالان این عرصه می‌تواند میل و اشتیاق به تولید هر چه بیشتر عسل را در منطقه فراهم آورد و این امر نباید از سوی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه مغفول بماند.

این مسئول تعداد کل زنبورداران این شهرستان را ۱۵۳ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این میزان ۱۲۵ نفر زنبوردار شهرستان و ۲۸ نفر مهاجر هستند.

وی تعداد کل کندوها ۱۱ هزار و ۲۳۹ کلنی برآورد کرد که از این میزان ۷ هزار و ۷۰۴ کلنی برای شهرستان و ۳ هزار و ۵۳۵ کلنی برای زنبورداران مهاجر است، گفت: در فصل‌های بهار و پاییز، برداشت عسل انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: با توجه به اینکه آمار و اطلاعات یکی از ارکان اساسی در تصمیم گیری امور ماست، هدف از طرح سرشماری زنبورستان‌ها نیز، دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق و به روز از وضعیت زنبورستان‌های شهرستان، شناخت وضع موجود، تسهیل برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر لازم جهت توسعه این بخش مهم تولیدی با هدف افزایش درآمد مستمر بهره‌برداران است که منجر به بسترسازی مناسب برای ایجاد اشتغال در این بخش برای علاقه‌مندان بخصوص فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی می‌شود.

وی یادآورد شد: در روند آمارگیری اطلاعات مختلفی از جمله میزان راندمان تولید، برآورد دقیق تعداد و نوع کندوهای زنبور عسل موجود، تعداد شاغلان این بخش به منظور تسهیل در روند خدمت‌رسانی و توزیع نهاده‌ها نیز بدست می‌آید.

لطفی آمارگیری از زنبورستان‌ها را یکی از برنامه‌های معاونت امور دام این نهاد در راستای ارائه خدمات مطلوب به زنبورداران دانست و گفت: با توجه به اینکه این برنامه به دلیل محافظت از خود زنبورداران در برابر ضررهای احتمای تهیه و تدوین شده است، لذا انتظاری که از زنبورداران این شهرستان داریم این است که در راستای اجرای هر چه بهتر این برنامه اهتمام لازم را داشته باشند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه کشاورزی یکی از عرصه‌های مهم اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: توجه به این حوزه می‌تواند رونق هر منطقه و استانی را رقم‌زده و علاوه بر اشتغال‌زایی برای جوانان، در عرصه صادرات نیز بدرخشد.
انتهای پیام/2002
منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان