۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین استان قزوین به بیش از ۵۰ کلینیک حقوق شهروندی نیازمند است
کد خبر: ۲۱۶۴۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۹ ساعت: ۹:۴ ↗ لینک کوتاه

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری:

استان قزوین به بیش از ۵۰ کلینیک حقوق شهروندی نیازمند است

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با اشاره به اینکه استان قزوین به بیش از ۵۰ کلینیک حقوق شهروندی نیازمند است، بیان کرد: این استان به عنوان پایلوت اجرای طرح حقوق شهروندی انتخاب شده است.

استان قزوین به بیش از ۵۰ کلینیک حقوق شهروندی نیازمند است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در مراسم افتتاحیه نخستین کلینیک حقوق شهروندی در قزوین اظهار کرد: هم‌اکنون 360 تا نزدیک 400 کلینیک مددکاری اجتماعی در کشور فعال هستند و انجمن مددکاری ایران با بیش از ده هزار عضو به مردم و گروه‌های خاص خدمات ارائه می‌کنند.
وی افزود: وزارت دادگستری دو هدف را به موازات یکدیگر پیگیری می‌کند نخست بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در پرتو تفاهم‌نامه همکاری با سازمان بهزیستی و ارتقاء کلینیک‌های مددکاری اجتماعی به حقوق شهروندی با معرفی دو نفر نیروی جدید (وکیل دادگستری و روانشناس) که هسته اصلی این کلینیک‌ها را تشکیل می‌دهند و رویکرد دیگر اینکه در پرتو همکاری با شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهر این کلینیک‌های حقوق شهروندی در سطح محلات راه‌اندازی می‌شوند.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: دامنه آسیب‌های اجتماعی در کشور بسیار گسترده است و لازم است تا نگاه همه جانبه‌ای برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مدیریت آن داشته باشیم که در این راستا کلینیک‌های حقوق شهروندی می‌توانند نقش موثری در پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی ایفا کنند.
وی مطالبه گری را از جمله حقوق ذاتی مردم ذکر کرد و گفت: آموزش و ترویج اخلاق و حقوق شهروندی، آشنا کردن مردم با قوانین و مقررات امر مهمی است همچنین مطالبه‌گیری از حکومت و دستگاه‌های اجرایی از جمله حقوق ذاتی مردم است.
عباسی تصریح کرد: جامعه متعادلی که به آن نیازمندیم در پرتو این نگاه دوسویه حاصل می‌شود که در کنار تقویت روحیه مطالبه گری مردم از مسئولان، کارگزاران نظام و مسئولان دستگاه‌های اجرایی نیز به حقوق مردم احترام بگذارند و کرامت انسانی آنها را پاس بدارند.
وی با اشاره به انتشار فیش‌های حقوقی نجومی برخی مسئولان عنوان کرد: موضوع فیش‌های نجومی یکی از عرصه‌های است که مطالبه‌گری مردم و کانال ارتباطی آنها که رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی بود در جامعه ما جواب داد و تاثیر خاص خود را برجای گذاشت.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری بیان کرد: در برخی حوزه‌های دیگر نیز مشاهده می‌کنیم که موضوع حقوق شهروندی توانسته جایگاه خود را در جامعه پیدا کند و اعتقاد داریم که برای ترویج حقوق شهروندی و آموزش اخلاق شهروندی، از خانواده که بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین پایگاه اجتماعی است تا مدرسه و دانشگاه و غیره باید اهتمام و تلاش جدی داشته باشند.
وی اضافه کرد: حقوق بشر و حقوق شهروندی، موضوعی منحصر به دستگاهی خاص نیست بلکه همه دستگاه‌ها، مردم و نهادهای عمومی برای تحقق آن مسئول هستند زیرا وقتی دولتی توسط مردم روی کار می‌آید در واقع دولت برای خدمتگزاری به مردم، رفع مشکلات و مدیریت مسائل ایجاد می‌شود.
عباسی تاکید کرد: این وظیفه خطیر کارگزاران و کارکنان دولت را باید یادآور شویم که ما خدمتگزار مردم هستیم و باید به نحو مطلوبی در خدمت مردم باشیم.
وی با اشاره به اینکه استان قزوین به بیش از 50 کلینیک حقوق شهروندی نیازمند است، خاطرنشان کرد: امروز 7 کلینیک حقوق شهروندی در استان راه‌اندازی می‌شود و این استان به عنوان پایلوت اجرای طرح حقوق شهروندی انتخاب شده و همه مسئولان متعهد شدند که این مسئله را با قوت و قدرت پیش ببرند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان