۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین گلابی برجام از عمان رسید!/ عمان با کدام سابقه و فناوری در ایران شهر می‌سازد؟
کد خبر: ۲۱۶۴۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۸ ساعت: ۱۶:۳۵ ↗ لینک کوتاه

عجایب پسابرجام ادامه دارد

گلابی برجام از عمان رسید!/ عمان با کدام سابقه و فناوری در ایران شهر می‌سازد؟

سوال این است که کشور عمان با کدام سابقه فنی و صنعتی قابل قبول چنین امتیازی دریافت کرده؟ آیا چنین کاری از شرکت های داخلی برنمی آید و یا اگر قرار بر انتقال فناوری باشد، گزینه هایی بهتر از عمان در جهان یافت نمی شوند؟

گلابی برجام از عمان رسید!/ عمان با کدام سابقه و فناوری در ایران شهر می‌سازد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، در حالی که وعده گلابی های برجام از سوی حسن روحانی هنوز محقق نشده، یک شرکت عمانی برای استفاده از فضای لغو تحریم ها پا پیش گذاشته و اعلام کرده در ایران شهر صنعتی بسازد.

اینکه یک شرکت از کشوری که نه تنها صاحب تکنولوژی حساب نمی شود بلکه به وضوح فرسنگ ها در این زمینه از کشورمان عقب تر است، در ایران شهر صنعتی بسازد، باعث شگفتی است.

این خبر را ناصر الرشیدی، مدیرعامل شرکت عمانی سندان دولوپمنت اعلام کرده است. او گفته: "ایران بازاری رو به رشد است و بعد از لغو تحریم ها فرصت های فراوانی در بخش املاک و ساخت و ساز این کشور به وجود آمده است." "ما با مقامات دولتی ایران دیدار کرده ایم و در حال حاضر این پروژه در مرحله برنامه ریزی و تصمیم گیری قرار دارد."

شهر صنعتی مذکور برای اسکان 15 هزار نفر مشتمل بر ۲۲۰۰ کارگاه و نمایشگاه برای فروش مصالح ساختمانی و قطعات خودرو، ۴۰۰ دفتر و ۱۸۰۰ واحد مسکونی پیش بینی شده و قرار است در زمینی به مساحت 250 هزار متر مربع با هزینه 259 میلیون دلار تا سال 2018 احداث شود.

اکنون سوال این است که کشور عمان با کدام سابقه فنی و صنعتی قابل قبول چنین امتیازی دریافت کرده است؟ آیا چنین کاری از شرکت های داخلی برنمی آید و یا اگر قرار بر انتقال فناوری باشد، گزینه هایی بهتر از عمان در جهان یافت نمی شوند؟

قابل ذکر است که اقتصاد کشور عمان همانند سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر درآمدهای نفتی استوار است. به جز نفت، کشاورزی و ماهی‌گیری و اخیرا گردشگری نیز منابع دیگر درآمد در این کشور هستند. به شمار می روند. کالاهای صادراتی این کشور هم به جز نفت، ماهی، فلزات و پارچه است و چنانکه مشخص است صنعت و فناوری های نوین، نه تنها هیچ جایگاه خاصی در این کشور ندارد، بلکه عمان ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقلمورد نیاز خود را هم از طریق واردات تامین می‌کند.

گفتنی است عمان در مذاکرات هسته ای ایران با غرب، بارها نقش واسطه را ایفا کرد و اکنون این ابهام پیش آمده که دریافت چنین امتیازاتی یک واکنش متقابل از سوی دولت روحانی باشد.



انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان