۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین وزارت اطلاعات به تمامی ابعاد سفر «جیم داباکیس» سناتور آمریکایی به ایران اِشراف اطلاعاتی داشته است+فیلم
کد خبر: ۲۱۶۳۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۴ ساعت: ۱۳:۲۳ ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام علوی:

وزارت اطلاعات به تمامی ابعاد سفر «جیم داباکیس» سناتور آمریکایی به ایران اِشراف اطلاعاتی داشته است+فیلم

وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات بر ورود آقای داباکیس همراه با فرد دیگری به نام استیفن موریس اشراف کامل اطلاعاتی داشته است.

وزارت اطلاعات به تمامی ابعاد سفر «جیم داباکیس» سناتور آمریکایی به ایران اِشراف اطلاعاتی داشته است+فیلم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 4 آبان) سوال ملی مشترک جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات، حسن نوروزی نماینده رباط کریم و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر از محمود علوی وزیر اطلاعات را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این نمایندگان در خلاصه سؤال خود از وزیر اطلاعات پرسیدند: اقدامات وزارت اطلاعات در جلوگیری و برخورد با مصادیق نفوذ در جامعه‌های علمی و فرهنگی کشور چه بوده است؟

همچنین در مشروح این سؤال پرسیده شده است:

همانطور که مستحضرید نفوذ در کشور یک برنامه جدی استکبار و به خصوص برنامه‌های جدی آمریکایی‌ها و مدت‌هاست با هدف نفوذ در بین مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور و با بهانه‌های مختلف علمی و فرهنگی و هنری این موضوع را به صورت جدی برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها با عناوین برگزاری همایش‌های علمی و همچنین بهانه‌هایی همچون فعالیت در حوزه‌های هنری و فرهنگی کشور از موضوعاتی است که در سال اخیر شدت گرفته است و متأسفانه رفت و آمدها و قراردادهایی نیز در این حوزه به امضا رسیده است.

لذا اقتضا می‌نماید جنابعالی با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گزارشی از اقدامات پیشگیرانه وزارت اطلاعات در حوزه نفوذ بیان نموده و همچنین در مورد مصادیق ذیل به سؤالات نمایندگان پاسخ بدهید:

1. «جیمز داباکیس» سناتور آمریکایی با پیگیری و اصرار چه افرادی به ایران سفر نموده است؛ چه اهدافی در این سفر دنبال نمود و با چه اقداماتی دیدار نموده است؟

2. قرارداد همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با شرکت فرانسوی «گیم کانکشن» و حضور کارشناسان این شرکت در ایران برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تا چه میزان بررسی شده است؟

3. سفرهای طولانی مدت ریاست دانشگاه علم و صنعت به کشورهای خارجی با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟ آیا اهداف علمی و در حوزه مسئولیت ایشان دلیل این سفرها می‌باشد و یا اهداف شخصی؟

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی که به منظور پاسخ به سوالات این سه نماینده درباره سفر سناتور آمریکایی به ایران، قرارداد با شرکت فرانسوی «گیم کانکشن» (game connection) و سفرهای طولانی مدت رئیس دانشگاه علم و صنعت به خارج از کشور گفت: سوال های مزبور در کمیسیون امنیت ملی مطرح و پاسخ مبسوطی ارائه شده است. 

وی افزود: در جلسه علنی نمی توان پاسخ ها را به طور صریح بیان کرد، به خاطر اینکه برخی از جنبه ها بیشتر از آنکه مورد استفاده صحیح نمایندگان قرار بگیرد، مورد استفاده دشمنان قرار می گیرد که نه نمایندگان و نه مردم راضی به طرح آنها از تریبون عمومی نیستند.

علوی ادامه داد: بهتر است این موضوعات در جلسه ای غیرعلنی مطرح شود، ما نمایندگان را محرم ترین افراد جامعه می دانیم و موظف به اطلاع رسانی به آنها هستیم. 

** همه دستگاه‌ها و نهادها باید نسبت به پروژه نفوذ حساسیت به خرج دهند

وزیر اطلاعات اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها در هشدارهای هوشمندانه‌ای به پروژه نفوذ دشمن اشاره کردند و همه دستگاه‌ها و نهادها باید نسبت به پروژه نفوذ حساسیت به خرج دهند و طبیعی است که دستگاه‌های اطلاعاتی و حفاظت اطلاعات نسبت به این هشدار باید حساسیت بیشتری داشته باشند. 

علوی تصریح کرد: مسئله نفوذی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند یک پروژه بسیار عمیق است که از پیچیدگی بسیاری برخوردار است، باید در بررسی مسئله نفوذ مقصد نفوذ، هدف دستگاهی که نفوذ می‌کند، روش‌های نفوذ، عناصری که نفوذ می‌کنند و ابزارهایی که در نفوذ به کار گرفته می‌شوند را شناسایی کرد. 

وی اضافه کرد: طبیعی است که مقابله با نفوذ باید با مطالعه همه این بخش‌ها و اشراف اطلاعاتی برهمه این عرصه‌ها با کار حرفه‌ای و کارشناسی انجام شود، باید با رصد هر حرکت مشکوکی بتوانیم جلوی سو استفاده از پروژه نفوذ و استفاده ابزاری از آن در منازعات سیاسی که مقابله با نفوذ را به انحراف می‌کشاند، گرفته شود. 

وزیر اطلاعات تأکید کرد: برخورد سطحی و غیرهوشمندانه با راهبرد مقام معظم رهبری در زمینه نفوذ جفا به این هشداری است که رهبری دادند، بنابراین در مقابله با نفوذ باید مطالعه دقیق، هوشیاری در عرصه اجرا اشراف بر مصادیق معتبر نفوذ و زیر ضربه بردن مصادیقی که احتمال قوی نفوذ در آنها مسلط می‌شود، از لوازم مقابله با نفوذ است.

**وزارت اطلاعات بدون تسامح به هر جایی که مصادیقی از نفوذ بوده را ضربه زده است 

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه وزارت اطلاعات همان‌گونه که در کمیسیون تخصصی توضیح داده شد بر مسئله نفوذ اشراف کامل اطلاعاتی دارد و اقدامات لازم را انجام داده است و هر کجا مصداقی از مصادیق نفوذ بوده بدون تسامح آن را به زیر ضربه برده و برآن ضربه وارد کرده است.

وزیر اطلاعات افزود: رهبری بارها از نقش وزارت اطلاعات در مقابله با نفوذ و رد عناصر نفوذ و جلوگیری از ورود آنها به کشور تقدیر و قدردانی کرده‌اند که موارد آن در بیانات ایشان قابل رصد است. 

علوی اضافه کرد: لازمه مقابله با نفوذ این نیست که درهای کشور بسته شود به عنوان مثال نفوذ حشرات در زمستان به خانه‌ها کمتر است چرا که همه درها بسته است اما هنگامی که می‌خواهیم در فصل بهار از هوای بهاری استفاده کنیم با باز کردن درها احتمال نفوذ حشرات به داخل منزل بیشتر می‌شود. 

وی ادامه داد: راه بستن نفوذ حشرات به خانه بستن درب‌ها نیست بلکه با نصب تور می‌توان از هوای بهاری استفاده کرد به همین ترتیب دستگاه اطلاعاتی وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج) توری هوشمندی است که هم اجازه بهره‌وری کشور از فضای بهاری را می‌برد و هم جلوی نفوذ حشرات موذی را گرفته و می‌گیرد و خواهد گرفت.

علوی با اشاره به سفر یک آقایی به نام جیم داباکیس اظهار داشت: این آقا سناتور یک سنای ایالتی دریکی از ایالت‌های آمریکا است که معادل‌سازی آن می‌شود عضو شورای شهر در یکی از شهرها می‌شود.

وی ادامه داد: این آقا سناتور سنای یک فدرال در آمریکا نیست بلکه تنها عضو شورای شهر در یکی از ایالت‌های آمریکا است و لازم به ذکر است وزارت اطلاعاتی که تروریست‌ها، داعشی‌ها و تکفیری‌هایی که بدون گذرنامه از مرزهای غیررسمی و با پنهان کاری وارد کشور جمهوری اسلامی می‌شوند بر آنها اشراف دارد و آنها را زیر ضربه برده است آیا ممکن است نسبت به ورود افرادی از مرزهای رسمی با گذرنامه اشراف اطلاعاتی نداشته باشد؟

**وزارت اطلاعات بر ورود آقای داباکیس همراه با فرد دیگری به نام استیفن موریس اشراف کامل اطلاعاتی داشته است

وزیر اطلاعات تأکید کرد: وزارت اطلاعات بر ورود آقای داباکیس همراه با فرد دیگری به نام استیفن موریس اشراف کامل اطلاعاتی داشته است و ورود نامبرده، اقامت نامبرده، بازدیدهای نامبرده، دیدارهای نامبرده و ترددهای نامبرده همه تحت اشراف اطلاعاتی بوده و در هیچ موردی از چتر اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) خارج نبوده است. ذکر جزئیات بیش از این جایز نخواهد بود. 

وی ادامه داد: نباید به سادگی نیازهای اطلاعاتی دشمن را از تریبون عمومی در اختیار آنها قرار داد اما لازم به ذکر است این آقای داباکیس سفر اولش به ایران نبوده است بلکه در سال 1389 وی به ایران سفر کرده است و عضو سنای ایالتی بوده اما در حال حاضر مسئولیتی ندارد. 

** چرا سفر 15 روزه داباکیس در سال 89 جنجال رسانه ای به راه نینداخت؟ 

علوی خاطرنشان کرد: در سالجاری آقای داباکیس به همراه استیفن موریس در تاریخ 18 شهریور وارد کشور شدند و در تاریخ 24 شهریور ایران را ترک کردند در حالی که در سال 89 16 اردیبهشت ماه وارد کشور شدند و 30 اردیبهشت ماه از کشور رفتند و برای وزارت اطلاعات جای سوال دارد که چطور این آدم سفر شش روزه‌اش در سال 94 باعث حساسیت می‌شود و احتمال نفوذ در موردش داده می‌شود که ما هم این احتمال را می‌دهیم و بر آن اشراف داریم اما سفر 15 روزه این آقا در سال 89 حساسیتی ایجاد نکرده است و جنجال رسانه‌ای به راه نیانداخته است؟

وزیر اطلاعات درباره قرارداد با شرکت گیم کانکشن گفت: شرکت گیم کانکشن یک شرکتی است که فرانسوی یا غیرفرانسوی بودن آن فرقی ندارد، این شرکت مانند المپیک است کشورهایی که بازی فوتبال و یا بازی‌های دیگر دارند در آن عضو می‌شوند و می‌شود یک نهاد بین‌المللی نه یک شرکت ملیتی مثل شرکت فرانسوی و یا امثال آن. در هر سال نیز سه مرتبه نمایشگاه برگزار می کند.

وی در ادامه گفت: شرکت‌های که در دنیا بازی‌های رایانه‌ای تولید می‌کنند در این نمایشگاه‌ها شرکت، بازاریابی و تبادل نظر می‌کنند. این نمایشگاه در فصل پاییز در شهر پاریس برگزار می شود،  اول فصل بهار در شهر فرانسیسکو و آخر فصل بهار در چین برگزار می شود. کشور ما نیز از کشورهایی است که بازی‌های رایانه‌ای تولید می‌کند.

علوی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم بر تولید بازی‌های رایانه‌ای، هم بر اثرگذاری بازی های رایانه ای هم بر توجه به بازی‌های رایانه‌ای تاکید کرده اند که من متن بیانات حضرت آقا را دارم و به کسانی که می‌خواهند ببیند، خدمتشان تقدیم می‌کنم.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: مثال دیگر برای این شرکت تولید بازی رایانه ای، نمایشگاه کتاب است و ناشرهایی از کشورهای مختلف در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند. 

وی افزود: بازی‌های رایانه‌ای تولیدی شرکت‌های ایرانی مورد توجه قرار گرفته است و از نظر تکنولوژی تولید بازی‌های رایانه‌ای هم مورد اعتماد قرار گرفته و خود تولیدکنندگان در سطح دنیا پیشنهاد کرده‌اند که با این توانمندی ایرانیان در عرصه تولید بازی‌های رایانه‌ای، یک نمایشگاه از این بازی‌ها در ایران برگزار شود. 

علوی تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه مانند برگزاری نمایشگاه کتاب است و در حوزه حاکمیتی و تحت نظارت است. هر کسی را که بخواهیم اجازه می‌دهیم و هر کسی را که نخواهیم اجازه نمی‌دهیم. عین ناشرانی که در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند. آثاری فرصتی بر این نمایشگاه در ایران مترقب است اولا زمینه ورود قاچاق بازی‌های رایانه‌ای را در حد زیادی منتفی می‌کند، امکان پالایش وجود دارد.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه بازی اثرات منفی اقتصادی نیز ندارد، از طرف دیگر زمینه ورود بازی‌های رایانه‌ای جمهوری اسلامی به بازارهای جهان وجود دارد و امکان انتقال پیام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دیگر به وجود می‌آید و آنها با ذوق و هنر و خلاقیت ایرانی و فرهنگ اسلامی آشنا می‌شوند و یکی از راه‌های تبلیغ همین بازی‌های رایانه‌ای است.

**وزارت اطلاعات 
اجازه هیچ گونه اقدام تروریستی را به عناصری که می‌خواهند نفود کنند نداده و نخواهد داد

وزیر اطلاعات اظهار داشت: وزرات بر این مسئله اشراف کامل دارد، طبیعی است که هر حرکتی می‌تواند فرصتی برای نفوذ دشمن باشد و وزارت اطلاعات بر این عرصه ها اشراف  کامل دارد همان طورکه در تا به الان اجازه هیچ گونه اقدام تروریستی را نداده اجازه نفوذ به عناصری که می‌خواهند نفود کنند را نداده و نخواهد داد.

وی درباره سفر رئیس دانشگاه  علم و صنعت گفت: سفر شهروندان جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مختلف غیر از رژیم اشغالگر قدس هم از نظر قانونی بدون مانع و اشکال است هم از نظر شرعی مباح  بلکه مستحب است. سفرهایی که انجام شده یا شخصی است یا مأموریتی و فرصت‌های مطالعاتی آموزشی یا امثال آن است و با بودجه عمومی است. 

علوی ادامه داد: سفرهای شخصی به ما ربطی ندارد مگر انکه از آن در زمینه نفوذ سوء‌استفاده شود که البته به آن اشراف داریم اما در مورادی که شائبه ورود وجود دارد ورود می‌کنیم اما سفرهایی که مأموریتی آموزشی و امثال آن است مرتبط با دستگاه‌هایی است که این مأموریت را به افراد واگذار می‌کند. 

وزیر اطلاعات تصریح کرد: با توجه به اینکه سرویس‌های جاسوسی ممکن است از طریق  به دام اندختن، طعمه گذاری، تأثیرگذاری، تخلیه اطلاعاتی سوء ‌استفاده کنند اما ما اشراف اطلاعاتی خود را بر آنها را حفظ  می کنیم و اگر به مورد مشکوکی برخورد کنیم با دقت بیشتر اشراف خود را بر روی آن ادامه می‌دهیم و در صورتی که مسلم بدانیم که از حریف و رقیب و سرویس‌های دشمن وارد قضییه شده‌اند اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی در پایان گفت: ‌این مصادیقی را که عزیزان گفتند تحت اشراف اطلاعاتی بوده و هیچ موردی که زمینه مظنون بودن فراهم کند، وجود نداشته است.
 





انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان