۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین راه اندازی مرکز آپا در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
کد خبر: ۲۱۶۳۱۰ نویسنده: محمد افشار تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۴ ساعت: ۱۱:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل پدافند غیرعامل قزوین خبر داد:

راه اندازی مرکز آپا در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین با اشاره به راه‌اندازی مرکز آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد (آپا) در دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین گفت: با راه اندازی این مرکز، دانشگاه بین المللی امام خمینی به نوعی بازوی علمی دستگاه‌های اجرایی در حوزه پدافند سایبری خواهد بود.

راه اندازی مرکز آپا در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
محمد افشار، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: امسال برنامه‌های متنوعی برای هفته پدافند غیرعامل که از دوم آبان ماه شروع و تا هشتم ادامه دارد، تدارک دیده شده است.

وی افزود‌: نواختن زنگ پدافند غیرعامل در همه مدارس استان، اجرای رزمایش در مدارس، کارخانجات، واحدهای صنعتی و در دستگاه‌های اجرایی و همچنین برگزاری همایش در حوزه‌های مختلف تهدیدات نظیر حوزه سایبری، بیولوژیک و فنی و مهندسی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این هفته است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین خاطرنشان کرد: در مجموع تلاش شده با کمک همه دستگاه‌ها و اجرای برنامه‌های مختلف در بخش‌های آموزشی، فرهنگسازی و ارتقاء اطلاعات عمومی آحاد جامعه گام‌های جدی برداشته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ماهیت تهدیدات در عصر کنونی تغییر یافته و از تهدیدات نظامی به سمت تهدیدات فناوری محور پیش رفته همچون تهدیدات سایبری، میکروبی و بیولوژیک چراکه نوع تهدیدات همراه با توسعه حوزه علم و فناوری، رشد کرده است بنابراین این نوع تهدیدها دراستان هم راستا با کشور در اولویتِ رصد، پایش و مقابله قرار گرفته‌اند.

وجود ۸۰۰ دانشجو و فارغ التحصیل در گرایش‌های مختلف پدافند غیرعامل در کشور
افشار عنوان کرد: بدون تردید بحث آموزش، آگاه سازی، فرهنگسازی و افزایش اطلاعات عمومی از اهمیت بالایی در بحث ایمن سازی افراد در مواجهه با آسیب‌ها برخوردار است زیرا بیشتر تهدید‌ها در بسترهای اجتماعی، فرهنگی و در فضاهای مجازی رخ می‌دهد که مرتبط با مردم جامعه است.

وی ادامه داد: برای ایجاد آمادگی در مجموعه استان سه راهکار را به صورت موازی و هم راستا با هم در نظر گرفتیم که مرحله نخست آن ایجاد آمادگی در رده مدیران دستگاه‌هاست که طی چند سال اخیر صورت گرفته است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین بیان کرد: اکنون گفتمان و درک مشترک مفاهیم پدافند غیرعامل در بین مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی و مدیران به وجود آمده است.

وی عنوان کرد: گام دوم آموزش و آگاه سازی در بین دستگاه‌های اجرایی بوده است که در این زمینه دو نوع آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده و تلاش کردیم تا دوره‌های آموزشی و ضمن خدمت برای دستگاه‌ها، مصوب و گاها الزامی کنیم‌ و در آموزش‌های بلند مدت نیز در حوزه دانشگاهی و در رشته‌های پدافند غیرعامل برای تربیت نیروهای متخصص اقدام شده که برخی از این افراد اکنون در مقاطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

افشار خاطر نشان کرد: در مرحله بعدی رویکرد ما این است که آگاهی‌ها و آموزش‌ها را به عموم مردم تسری دهیم که در این بخش امیدواریم با کمک رسانه‌ها، مطبوعات، آموزش و پرورش، بسیج، روحانیون و مساجد بتوانیم به مرور زمان این آگاهی در مورد تهدید شناسی و دشمن شناسی به مردم آموزش دهیم.

وی با اشاره به تشکیل مرکز امداد و پشتیبانی در دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین اظهار کرد: مرکز آپا در راستای حوزه تهدیدات سایبری ورود پیدا کرده است که در این جهت دانشگاه بین المللی امام خمینی طی تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ارتباطات و فناوری داشته به عنوان مرکز آموزش و پژوهش، رصد و پایش تهدیدات و رخدادهای سایبری عمل خواهد کرد‌ و به نوعی بازوی علمی دستگاه‌های اجرایی در حوزه پدافند سایبری خواهد بود.

این مسئول در پایان گفت: هم اکنون در حدود ۸۰۰ دانشجو و فارغ التحصیل در گرایش‌های مختلف پدافند غیرعامل وجود دارد و در حدود ۵ دانشگاه در کشور در رشته‌های پدافند غیرعامل در گرایش‌های مختلف سایبری، سازه‌ها، استتار و اختفا و امنیت ملی و گرایش‌های مختلف دیگر فعالیت دارند.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان