۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین رانت عجیب در وزارت ارتباطات/ ممنوعیت ارائه اینترنت به روستاها با یک استثناء!
کد خبر: ۲۱۶۲۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱ ساعت: ۱۷:۹ ↗ لینک کوتاه

انحصار ده ساله اینترنت ۲۵ هزار روستا برای یک شرکت خصوصی

رانت عجیب در وزارت ارتباطات/ ممنوعیت ارائه اینترنت به روستاها با یک استثناء!

یک شرکت خصوصی قراردادی با دولت امضا کرده که بر اساس آن، ارائه انحصاری اینترنت پرسرعت به ۲۵ هزار روستای کشور به مدت یک دهه در اختیار آن قرار گرفته. سوال اصلی اینجاست که اساسا چرا باید با یک مناقصه، ارائه اینترنت در ۲۵ هزار روستا، در انحصار یک شرکت قرار بگیرد؟

رانت عجیب در وزارت ارتباطات/ ممنوعیت ارائه اینترنت به روستاها با یک استثناء!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، خبر ورود ودافون، دومین شرکت بزرگ خدمات موبایل جهان به بازار ایران یک نکته قابل تامل با خود دارد که بسیاری از فعالان اقتصادی را بهت زده کرده است.
قرار است شرکت انگلیسی ودافون با همکاری یک شرکت ایرانی اینترنت بسیاری از روستاها را تامین کند. گذشته از این ابهام که چرا شرکت های انگلیسی با وجود کارشکنی های سال های اخیر و حتی در جریان توافق هسته ای، به این راحتی به بازار ایران راه می یابند، ماجرا وقتی عجیب تر می شود که بدانیم، شرکت ایرانی مذکور یعنی های وب، قراردادی با دولت امضا کرده که بر اساس آن، ارائه انحصاری اینترنت پرسرعت به ۲۵ هزار روستای کشور به مدت یک دهه در اختیار این شرکت قرار گرفته است.

اعطای چنین امتیازی به یک شرکت خدمات رسان اینترنتی آن هم به مدت ده سال عملا  امکان هرگونه رقابت برای ارائه خدمات اینترنتی در روستاهای کشور را از بین می برد.

اگرچه به گفته مسئولان وزارت ارتباطات، این امتیاز از طریق یک مناقصه در اسفندماه 93 به های‌وب واگذر شده، اما سوال اصلی اینجاست که اساسا چرا باید با یک مناقصه، ارائه اینترنت در 25 هزار روستا، در انحصار یک شرکت قرار بگیرد؟ آیا اعطای چنین امتیازی به یک شرکت خصوصی – اگرچه از طریق مناقصه -  به صلاح است و آیا این اتفاق باعث از بین رفتن رقابت و در نهایت کاهش کیفیت نمی شود؟

معنای ساده این امتیاز آن است که تا ده سال آینده، هیچ شرکت خدمات رسان اینترنتی اجازه ندارد به روستاهای کشور اینترنت ارائه کند و روستاها اجبارا باید اینترنت خود را از طریق یک شرکت تامین کنند و این موضوع اصل برگزاری چنین مناقصه ای را زیر سوال می برد.

شرکت "های وب" در سال 88 به بخش خصوصی واگذار شده است. این شرکت پیشتر در سال 82 با نام داده‌گستر عصر نوین وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاسیس شده بود.

بر این اساس، اکنون شرکت مذکور، خصوصی بوده و تفاوتی با دیگر شرکت های خدمات رسان اینترنتی ندارد. از این رو، معلوم نیست چنین امتیازی چگونه و بر اساس کدام قانون به صورت انحصاری به این شرکت واگذار شده است.

مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات تا کنون درباره این موضوع و اینکه آیا قانون اجازه چنین کاری به آنها داده یا نه، توضیحی نداده اند.




انتهای پیام/1404

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان