۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین انتقاد نخبه پزشکی از طرح تحول سلامت در دیدار رهبر انقلاب؛
کد خبر: ۲۱۶۲۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۹ ساعت: ۱۶:۵۸ ↗ لینک کوتاه

اين طرح، طرح تحول جيب پزشكان بود نه سلامت

انتقاد نخبه پزشکی از طرح تحول سلامت در دیدار رهبر انقلاب؛

صبح دیروز در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر با رهبر معظم انقلاب، دانشجوی نخبه پزشکی از شیوه ی پزشک سالار اجرای طرح تحول سلامت که این روزها از آن به عنوان دستاورد مهم دولت یازدهم یاد می شود و همچنین پرداخت های نجومی به پزشکان متخصص که موجب ورشکستگی بیمه ها شده و همراهی بی قید و شرط سازمان صدا و سیما با این طرح انتقاد کرد.

انتقاد نخبه پزشکی از طرح تحول سلامت در دیدار رهبر انقلاب؛
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، صبح دیروز در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر با رهبر معظم انقلاب، دانشجوی نخبه پزشکی از شیوه ی پزشک سالار اجرای طرح تحول سلامت و پرداخت های نجومی به پزشکان متخصص که موجب ورشکستگی بیمه ها شده و همراهی بی قید و شرط سازمان صدا و سیما با این طرح انتقاد کرد.

این دانشجوی نخبه با اشاره به پزشک زدگی وزارت بهداشت، انحراف طرح تحول سلامت از تامین منافع جامعه به سمت تامین منافع پزشکان را موجب اتلاف منابع بیت المال در افزایش چند برابری تعرفه پزشکان دانست و خاطر نشان کرد: این طرح، زیرمیزی را به رومیزی تبدیل کرده است؛ به طوری که برخی از مردم به شوخی آن را، طرح تحول جیب پزشکان نامیده اند.

وی با انتقاد از بسته شدن فضای نقد طرح تحول توسط صدا و سیما و وزارت بهداشت، به سوء استفاده ی وزیر بهداشت از تقدیر مقام معظم رهبری برای شانه خالی کردن از انتقادات اشاره کرد و این هشدار حکیمانه ی رهبر معظم انقلاب را یادآور شد: «مراقبت شود برخی تصمیم ها این طرح را به ضد خود تبدیل نکند».

وی در پایان با اشاره به مشکلات از ناشی از رویکرد غلط وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت و راهکارهای برون رفت از این مشکلات، از رهبر معظم انقلاب خواست تا با ورود خود از حضور ذی نفعان بخش خصوصی در مناصب حاکمیتی نظام سلامت جلوگیری نمایند.

نکته ی حاشیه ای این سخنان آنجا بود که این دانشجوی نخبه از پزشکانی که علاوه بر بخش دولتی در بخش خصوصی نیز فعالیت می کنند با عنوان «پزشکان دوزیست» نام برد که خنده ی حضار و لبخند رهبر معظم انقلاب را به همراه داشت.

متن کامل سخنان این دانشجوی نخبه ی پزشکی در محضر رهبر معظم انقلاب بدین شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت رهبر عزیز و فرزانه ی انقلاب


در چند سال گذشته با توجه به مطالبات ایجاد شده، مسائل حوزه سلامت به یکی از اولویت های اصلی جامعه تبدیل شده و دولت با توجه ویژه و تزریق منابع مالی بی سابقه به این بخش، به اقداماتی با هدف بهبود سلامت مردم و تامین منافع جامعه پرداخته است که اصل این توجه در جایگاه خود ستودنی ست؛ اما به دلیل ساختار پزشک زده ی وزارت بهداشت و نفوذ ذینفعان بخش خصوصی در آن، متاسفانه این توجه دولت و منابع تزریق شده از بیت المال، از مسیر منافع مردم منحرف شده و بیش از همه در جهت تامین منافع پزشکان و افزایش درآمد آنان به کار گرفته شده است و به نام جامعه و به کام پزشکان مصادره به مطلوب می شود. مهمترین نمونه ی این سوء استفاده که به دلیل نفوذ پزشکان سهامدار بخش خصوصی در مناصب حاکمیتی نظام سلامت از مدیران عالی وزارت بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی تا اعضای کمیسیون بهداشت مجلس رخ داده است، گام سوم طرح تحول سلامت و افزایش ۱۸۷ درصدی تعرفه های پزشکی است که با همراهی بی قید و شرط سازمان صدا و سیما، با عنوان غلط طرح مقابله با زیرمیزی به جامعه معرفی شد. درحالی که به قول یکی از نمایندگان مجلس، این طرح، زیرمیزی را به رومیزی تبدیل کرده است؛ به طوری که برخی از مردم به شوخی آن را، طرح تحول جیب پزشکان نامیده اند.

نکته جالبتر آنکه مسئولین محترم وزارت بهداشت پیش از اجرای این طرح، حضور بیشتر پزشکان متخصص در بخش خصوصی را به دلیل اختلاف تعرفه های بخش دولتی و خصوصی اعلام می کردند و براساس بند ۹-۶ سیاست های کلی سلامت نیز می بایست تعرفه فنی پزشکان در بخش دولتی و خصوصی یکسان می شد، اما در گام سوم طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت نه تنها تعرفه های بخش دولتی بلکه تعرفه های بخش خصوصی را بیش از ۲.۸ برابر کرد. این اقدام عملا قدر مطلق اختلاف تعرفه های خصوصی و دولتی را بیش از گذشته کرد و مشکلات پیشین را تشدید نمود. خروجی این کار، نه تنها باعث افزایش شکاف درآمدی بین پزشکان شاغل در بخش دولتی و خصوصی شد بلکه شکاف درآمدی عمیقی بین پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمت همچون پرستاران و پیراپزشکان ایجاد کرد که موجب نارضایتی ناشی از بی عدالتی در پرداخت ها در تیم بهداشت و درمان گردید و با موج اعتراضات اجتماعی و تجمعات پرستاران و پیراپزشکان همراه شد. همچنین براساس گزارش روسای سازمان های بازرسی و دیوان محاسبات کشور، بیشترین پرداختی ها در بین ارگان های دولتی، مربوط به مدیران و پزشکان وزرات بهداشت بوده است.

این گونه اقدامات وزارت بهداشت که بدون توجه به بندهای کلیدی سیاست های کلی سلامت و مواد قانونی برنامه پنجم توسعه انجام شد، وضعیت نظام سلامت را به آنجا رساند که نه تنها طرح تحول سلامت در آستانه ی ورشکستگی قرار گرفته بلکه نظام سلامت را به گردابی تبدیل کرده است که به زودی سایر نظامات اقتصادی، اجتماعی و بخش صنعت و تولید کشور را نیز گرفتار خواهد کرد.

این نوع عملکرد وزارت بهداشت و بسته شدن فضای نقد طرح تحول توسط صدا و سیما و وزارت بهداشت، موجب شد فرزندان شما در مراکز مطالبه گری سلامت بسیج دانشجویی در بیانیه ای در آبان ماه سال ۹۳ نسبت به عواقب اقتصادی و اجتماعی اجرای این طرح به جد هشدار دهند (که این بیانیه به پیوست تقدیم می گردد) و در ادامه نیز به نقد اقدامات تهورآمیز وزارت بهداشت که هم اکنون موجب ورشکستگی بیمه ها شده است، بپردازند. وزارت بهداشت اما، برای جلوگیری از طرح انتقادات وارده به طرح تحول سلامت در رسانه ها خصوصا صدا و سیما، تمام تلاش خود را به کار بست، تا آنجا که وزیر محترم بهداشت با استناد مکرر به تقدیر حضرتعالی از وزارت بهداشت و با بیان اینکه تقدیر رهبری براساس گزارشات مستند انجام می شود از پاسخگویی به انتقادات شانه خالی می نماید و این شائبه را در بین منتقدان به وجود آورده است که واقعیات موجود در نظام سلامت تحت تاثیر نفوذ برخی پزشکان به درستی به مسئولان عالی نظام منعکس نمی گردد. این در حالیست که حضرتعالی در هشداری حکیمانه فرمودید: «مراقبت شود برخی تصمیم ها این طرح را به ضد خود تبدیل نکند» ولی با این حال سازمان صدا و سیما در عملکردی شبه تبلیغاتی، تریبون ها را از منتقدین این طرح دریغ نموده و از پخش برنامه هایی که بخواهند به نقد جدی طرح تحول بپردازند جلوگیری کرده است.

مسائل امروز نظام سلامت به آنجا رسیده است که اگر برای حل آن چاره اندیشی نشود، کشور را در موقعیتی قرار می‌دهد که نه توان اقتصادی ادامه روش غلط فعلی در طرح تحول سلامت برای دولت وجود خواهد داشت و نه امکان اجتماعی ادامه ندادن این طرح.

حال به طور خلاصه مشکلات ناشی از رویکرد غلط وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت و نشانه های ورشکستگی آن به شرح زیر به استحضار می رسد:


۱-    تورم ۲ برابری بخش بهداشت و درمان نسبت به شاخص کل تورم جامعه طبق اعلام بانک مرکزی
۲-    افزایش ۱۵۰ درصدی هزینه های نظام سلامت نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت
۳-    افزایش سهم سلامت در سبد هزینه‌های خانوار به عنوان شاخصی از فشار مستقیم هزینه های درمانی بر دوش مردم
۴-    انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه شبه ربوی که منبعی برای پازپرداخت آن دیده نشده است
۵-    ورشکست شدن بیمه های درمان به واسطه ی سیاست های غلط وزارت بهداشت که نمونه ی آن ۲.۵ برابر شدن پرداختی بیمه تامین اجتماعی به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان در ماه و استقراض از منابع بانک رفاه برای پرداخت معوقات بیمارستان ها می باشد
۶-    رواج پرداخت های نجومی به پزشکان متخصص و افزایش شدید شکاف درآمدی مابین پزشکان با دیگر کارکنان سلامت و سایر اقشار جامعه
۷-    سیر صعودی اعتراضات پرستاران، پیراپزشکان و سایر اقشار جامعه نسبت به دریافت های نجومی پزشکان و ایجاد احساس بی عدالتی در پرداخت ها به این اقشار
۸-    عدم رشد ملموس در شاخص های بهداشتی که ناشی از نگاه درمان محور حاکم بر وزارت بهداشت و بی توجهی به بند ۱۲ سیاست های کلی سلامت مبنی بر گسترش طب سنتی ایرانی است
در اینجا راهکارهای برون رفت از این مشکلات که بارها توسط دلسوزان نظام سلامت بیان گردیده و در سیاست های کلی سلامت ابلاغی توسط حضرتعالی نیز ذکر شده به اختصار به استحضار می رسد:
۱-    حذف تدریجی نظام ناکارآمد پرداخت کارانه ای به پزشکان و استقرار نظام ارجاع با محوریت پزشک خانواده
۲-    مدیریت منابع مالی به صورت خرید راهبردی خدمت با محوریت بیمه ها
۳-    اجرای قانون تمام وقتی پزشکان بخش دولتی و ایجاد منع قانونی هرگونه پرداخت مالی به پزشکان دوزیست
۴-    سلب اختیارات حاکمیتی به ویژه اختیار تعرفه گذاری و قضاوت از سازمان غیر بی طرف و صنفی نظام پزشکی
۵-    منع ذی نفعان بخش خصوصی و فعالان درمان به ویژه سهامداران بیمارستانی از حضور در مناصب حاکمیتی نظام سلامت
دو راهکار اخیر به دلیل تعارض با منافع افراد موجود در حاکمیت سلامت کشور اعم از وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس نیازمند ورود حضرتعالی است زیرا حتی علی رغم تصریح قانون برنامه بر منع تصدی مسئولیت های وزارت بهداشت توسط فعالان بخش خصوصی، در عمل برخلاف قانون عمل شده و لذا مطالبه ی ما صرفا اجرای قانون است.
رهبر عزیزم
فرزندان شما در بسیج دانشجویی با روحیه انقلابی و فارغ از بازی های سیاسی، مسائل نظام سلامت خصوصا اجرای طرح تحول سلامت را به دقت مورد ارزیابی قرار داده و با بصیرت کامل و در زمان لازم موضع گیری می کنند. در این راستا در آخرین موضع گیری خود، نامه ای مشروح از طرف بسیج دانشجویی ۳۲ دانشگاه علوم پزشکی در باب وضعیت نظام سلامت به مجلس شورای اسلامی ارسال و منتشر شد که به پیوست به محضرتان تقدیم می گردد.

در پایان آرزومندیم دعای خیرتان را بدرقه ی فرزندان انقلابی خود نمایید که دغدغه ای جز پیگیری آرمان های انقلاب و کارآمدی نظام اسلامی ندارند.

همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس           که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

والسلام




انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان