۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین زلزله سیاسی در پاستور کابینه را لرزاند/ پشت پرده تغییر وزرا و کدهای معنادار!
کد خبر: ۲۱۶۲۱۹ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۹ ساعت: ۱۴:۰ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

زلزله سیاسی در پاستور کابینه را لرزاند/ پشت پرده تغییر وزرا و کدهای معنادار!

بر کسی پوشیده نیست که سه وزارتخانه ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش از حاشیه به دور نبوده اند اما تغییرات صورت گرفته طی روز گذشته تحلیل‌های جدی تری را مطرح می‌کند که نباید از آنها به سادگی عبور کرد.

زلزله سیاسی در پاستور کابینه را لرزاند/ پشت پرده تغییر وزرا و کدهای معنادار!
صبح قزوین ،______حنانه امیری.

پس از حرف و حدیث‌های رسانه ای در چند هفته اخیر سرانجام در آخرین چهارشنبه مهرماه دولت نسخه سه وزیر کابینه خود را پیچید و بر حرف و حدیث‌ها صحه گذاشت.
جنتی در وزارت ارشاد، گودرزی در ورزش و جوانان و فانی در آموزش و پرورش سه دولتمردی بودند که باید می‌رفتند تا دولت بتواند خود را برای نبرد انتخاباتی خرداد 96 آماده کند.
تحلیل‌های زیادی از کوچ اجباری سه وزیر کابینه یازدهم شنیده می‌شود که باید در روزهای آینده منتظر کددهی آنها در کشور باشیم.
بر کسی پوشیده نیست که سه وزارتخانه ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش طی سه سال و اندی که از مدیریت دولت یازدهم در قوه مجریه می‌گذرد از حاشیه به دور نبوده اند و نارضایتی‌های مردمی و حکومتی را به خود اختصاص داده اند؛ اما تغییرات صورت گرفته طی روز گذشته تحلیل‌های جدی تری را مطرح می‌کند که نباید از آنها به سادگی عبور کرد.
نقش اصلاح طلبان را در این تغییرات چطور باید ارزیابی کرد؟
چرا سه وزیر قربانی سیاسی کاری دولت یازدهم شدند؟
8 ماه فرصت تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری، چگونه قرار است دولت دوازدهم را به نام دکتر روحانی بیمه کند؟
به طور یقین دریافت پاسخ‌های دقیق به این سوالات همان کدهایی است که جامعه امروز را از شوک تغییرات یک باره که به نام ترمیم کابینه صورت گرفت، بیرون خواهد آورد.

در فضای امروز جامعه که اکثریت مردم با معضلات و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و به گفته استاندار قزوین 20هزار نفر با تعطیلی 615 واحد تولیدی و صنعتی از کار بیکار شده اند، این سوال پیش می‌آید که اگر قرار به ترمیم کابینه و تغییرات سازنده بود این ترمیم باید در چه حوزه‌هایی صورت می‌گرفت؟
شاید انتظار می‌رفت اگر قرار است در نگاه عوام فریبانه ترمیمی هم در کابینه صورت بگیرد در حوزه اقتصاد و وزارت نفت شاهد تغییر و تحول بودیم؛ دو وزارتخانه ای که طی سه سال گذشته عملکرد ملموس و مطلوبی از آن دیده نشد.
در شرایط امروز جامعه عملکرد صادقانه دولت را باید در همراه کردن جیب خالی مردم با ادعای تورم 9 درصدی ملاحظه می‌کردیم نه در تغییر سه وزیری که به گفته تحلیلگران وزارتخانه آنها قرار است منبع شبکه سازی عظیمی برای رأی آوری دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده باشد.
نکته دیگر توجه به این مطلب است که این سه وزیر دولت خیلی ربط و خط سیاسی نداشتند و می‌توان این امتیاز را به اصلاح طلبان داد.
در واقع این برکناری وزرا را می‌توان یک باج دهی سیاسی دولت به اصلاح طلبانی دانست که معتقد هستند سهم کامل خود را از کابینه یازدهم نگرفته اند. شاید با این عملکرد روحانی بتواند اصلاح طلبان را برای انتخابات سال 96 پیش از گذشته با خود همراه کند، افرادی که در سال آخر دولت خود به منتقدین جدی دولت تدبیر و امید تبدیل شده‌اند.
نوبخت سخنگوی دولت شب گذشته در برنامه تیتر شب تغییرات در کابینه در جهت بهبود امور دانست و گفت: فانی را عوض کردیم تا نیرویی هماهنگ‌تر بیاید و رئیس‌جمهور به این نتیجه رسید با برکناری جنتی وضعیت فرهنگ بهتر خواهد شد.
بلافاصله پس از پذیرش استعفای وزرا از سوی روحانی، محمدرضا عارف وارد میدان شد، از رئیس‌جمهور تقدیر و تمجید کرد و حتی به صراحت از وی خواست که دستی هم بر روی تیم اقتصادی کابینه بکشد.
به طور قطع با این نظرات سخنگوی دولت، رئیس جمهور به دنبال همراه کردن جو منتقد جامعه با خود است یعنی در حوزه جوانان و هنرمندان در دو حوزه پرترافیک ورزش و جوانان و ارشاد و خانواده پرجمعیت اموزش پرورش قرار است شاهد تحولات خاصی باشیم تا سبد رأی آوری دکتر روحانی برای ایام انتخابات پُر شود.
البته معرفی گزینه‌های مدنظر رئیس جمهوری برای این سه وزارتخانه نیز قابل توجه است که کدهای بعدی را به جامعه خواهد داد و روحانی به ناخوداگاه اجتماعی القا می‌کند در حال حاضر وزرای جدید از سایر گزینه‌ها بهتر هستند و مردم را از شرایط بدتر می‌ترساند.
حال باید منتظر ماند تا ببینیم وقوع زلزله سیاسی در پاستور که کابینه را لرزانده است چه پشت پرده‌ای دارد و کدهای معنادار دیگر آن چیست؟!
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان