۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین "نهضت سواد رسانه‌ای" از طرح‌های برگزیده سومین مجمع سالانه بسیج شد
کد خبر: ۲۱۶۱۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۷ ساعت: ۱۴:۱۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول کارگروه بسیج جامعه زنان قزوین:

"نهضت سواد رسانه‌ای" از طرح‌های برگزیده سومین مجمع سالانه بسیج شد

مسئول کارگروه بسیج جامعه زنان عنوان کرد: طرح "همه باهم نهضت سواد رسانه‌ای" جزو طرح‌های برگزیده سومین مجمع سالانه بسیج استان قزوین شد که قرار است در این مجمع مطرح و مورد بررسی قرار بگیرد.

"نهضت سواد رسانه‌ای" از طرح‌های برگزیده سومین مجمع سالانه بسیج شد
دکتر فاطمه محمدبیگی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره طرح جدید مجمع بسیج استان قزوین اظهار کرد: طرح "نهضت سواد رسانه‌ای" پروژه‌ای است که 9 ماه پیش پیشنهاد شد و طی این 9 ماه 20 جلسه برای بررسی این طرح برگزار شد.
وی در ادامه افزود: مراحل مختلف این طرح در کارگروه مجامع بسیج مطرح شد و از بین مجامع مختلف کارگروه زن و خانواده و گروه بسیج مهندسی کشاورزی دو مقاله ارائه دادند.
عضو شورای بسیج جامعه پزشکی استان ادامه داد: این دو مقاله پیشنهادی سواد رسانه‌ای در حوزه زنان و خانواده و منابع آبی استان با محوریت گروه بسیج مهندسی کشاورزی در مرحله مجمع استانی انتخاب شده است و با رأی ارگان‌ها و نهادها و دستگاه‌های مختلف انتخاب و اجرایی خواهد شد.
وی عنوان کرد: دستگاه‌های مختلف برای همکاری در این طرح دعوت شده‌اند تا با حمایت از این طرح کارکرد نهادهای دولتی و حاکمیتی و امنیت عمومی افزایش یابد، شعار ما در این طرح "همه باهم نهضت سواد آموزی رسانه‌ای" است و برای افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌ها نهضت ادامه دارد.
عضو هیأت رئیسه مجمع بسیج استان با بیان اینکه هدف ما افزایش سطح نهضت سواد رسانه‌ای خانواده‌های استان قزوین است، بیان کرد: این طرح از طریق کارگاه‌های آموزشی و کتب مدون سواد رسانه‌ای در زمینه شناسایی 11 رسانه شامل تلویزیون، رادیو، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های یارانه‌ای، اینترنت، موبایل، خبرگزاری ‌ها و مطبوعات، عکس، فیلم و سینما است.

به گفته کارشناسان در آینده 90درصد در ایران کاربر فضای مجازی خواهیم داشت

محمدبیگی بیان کرد: این یازده رسانه از چهار جهت در طرح نهضت سواد رسانه‌ای مورد بررسی و شناخت و آموزش قرار می‎گیرند، یک معرفی و شناخت رسانه‌، دوم روش‌های تحلیل و ارزیابی رسانه و پیام‌های تولیدی آن تا قدرت ارزیابی داده‌های یک رسانه را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: سومین راه برای شناخت و آموزش طرح نهضت سواد رسانه‌ای ایجاد فرهنگ و نحوه مصرف اصولی رسانه، است و چهارمین مسیر آموزش مهارت‌های عمومی برای به کاربردن رسانه است.
این مسئول با اشاره به اهداف ایجاد طرح نهضت سواد رسانه‌ای گفت: افزایش سطح سواد رسانه‌ای خانواده‌ها در استان قزوین، ترویج مشارکت‌های فعال و موثر، مقابله با تهدیدات جنگ نرم در فضای مجازی در بین خانواده‌ها و کاهش شکاف اطلاعاتی بین والدین و فرزندان از اهداف این طرح است.
وی خاطرنشان کرد: مشکل امروز خانواده‌ها استفاده فرزندان از رسانه‌ها به خصوص فضاهای مجازی، تلگرام و اینترنت است که یک فضای محرمانه در داخل خانه بین اعضای خانواده ایجاد شده و والدین به دلیل نداشتن سواد رسانه‌ای اغلب نمی‌توانند از این فضا مطلع باشند.
محمدبیگی افزود: غفلت والدین از فضای محرمانه فرزندان زمینه ساز اتفاق‌های ناگوار، افت درسی، گرایش به بزهکاری و فساد می‌شود.
وی با اشاره به افزایش حضور کاربران در فضای مجازی اذعان کرد: سال 2015 در ایران از فضای مجازی 2/57دهم درصد و در جهان 18درصد استفاده می‌کنند، به گفته آینده پژوهان در آینده 90درصد در ایران و 70 درصد در جهان کاربر فضای مجازی خواهیم داشت، آمار نشان می‌دهد که کشور ما نیاز به سواد رسانه‌ای دارد.
این مسئول اظهار کرد: رسانه همچون یک کالا است، ما باید از این کالای مغزی و ذهنی استفاده بهینه کنیم در فضای مجازی فضاهای مثبتی وجود دارد که معمولا از آن غفلت می‌شود.
وی با بیان اینکه کاربران ایرانی در استفاده از رسانه‌ها افراط می‎کنند، اذعان کرد: خانواده‌ها با بهره‌مندی از سواد رسانه ای می‌توانند از فضاهای مثبت آن استفاده کرده و به اطرافیان خود نیز این مهارت‌ها را آموزش دهند، ما باید فضاهای منفی رسانه‌ها را به فضاهای مثبت تبدیل کنیم.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان