۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین خانه رهبر مشروطه اقامتگاه بوم‌گردی شد+تصاویر
کد خبر: ۲۱۶۱۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۷ ساعت: ۱۲:۳۸ ↗ لینک کوتاه

به همت سازمان میراث فرهنگی قزوین؛

خانه رهبر مشروطه اقامتگاه بوم‌گردی شد+تصاویر

فاز اول اقامتگاه بوم‌گردی عمارت اربابی به همت سازمان میراث فرهنگی قزوین در روستای بهجت‌آباد از توابع آبیک افتتاح شد.

خانه رهبر مشروطه اقامتگاه بوم‌گردی شد+تصاویر
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، محمد‌علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی در مراسم افتتاح بوم‌گردی عمارت اربابی، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی را عینی‌ترین راهکار توسعه گردشگری روستایی و جذب مسافر در فضاهای بومی و طبیعی عنوان کرد و گفت: ساماندهی این فضاها که مبتنی بر حفظ اصالت‌های معماری و مصالح بومی سازگار با اقلیم راه‌‌اندازی می‌شود؛ علاوه بر تامین آرامش و امنیت گردشگران، فرصت آشنایی آنها را با نحوه معیشت و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی سنتی روستا فراهم می‌آورد.

این مسئول با اشاره به افتتاح دو اقامتگاه بوم‌گردی در زمان سفر هیات دولت به قزوین اظهار کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی میرزاجان واقع در روستای زرآباد از توابع بخش الموت‌شرقی و عمارت اربابی بهجت‌آباد در زمان سفر هیات دولت به استان قزوین از طریق ویدئو کنفرانس با حضور دکتر سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به دستور رئیس‌جمهور به صورت رسمی افتتاح شد که در بازدید از این واحد اقامتی با حضور مقامات شهرستان بهره‌برداری از فاز اول این پروژه آغاز و فاز دوم آن نیز که شامل توسعه قسمت‌های جنوبی این واحد اقامتی ـ پذیرایی است؛ به اجرا در خواهد آمد.

وی، فرهنگسازی برای جذب گردشگران به فضاهای روستایی و اسکان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی را مهم خواند و افزود: فرهنگ‌سازی از طریق اقامت و پذیرایی میهمانان رسمی و اداری نهادهای دولتی در اقامتگاه بوم‌گردی بهجت‌آباد می‌تواند نقش مهمی در معرفی و جذب گردشگر به این واحد پذیرایی بومی داشته باشد.

حضرتی ادامه داد: دهیاری و شورای روستا باید کمک کنند تا این فضا که در پیوستگی با فضاهای پیرامون است به لحاظ تاریخی بازخوانی و بازشناسی شده تا گردشگران بتوانند به نحو مطلوبی از اقلیم منطقه بهره‌مند گردند.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیکی اقامتگاه بوم‌گردی عمارت اربابی به اتوبان، شهرهای تهران و قزوین و شهرستان آبیک، ظرفیت بالایی برای جذب مسافر در این واحد وجود دارد؛ در عین حال برای شهروندان قزوینی و ساکنان شهرهای تهران و کرج که تمایل دارند حس آرامش را در محیط روستایی تجربه کنند؛ فضای بسیار مطلوبی خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گردشگری را یک فرآیند مردم محور دانست و تصریح کرد: رویکرد مهم ما در ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایمن‌سازی جوامع محلی است و ساکنان بومی روستاها با ارائه خدمات یکپارچه و پذیرایی اصیل می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب مسافران و احیای آداب و رسوم بومی و محلی داشته باشند.

وی یادآور شد: در کنار این اقدامات حمایت بخش دولتی از طریق فراهم آوردن تسهیلات و سازکارهای دولتی در پیشبرد این روند لازم و ضروری است.

این مسئول با اشاره به تاریخچه اقامتگاه بوم‌گردی عمارت اربابی اذعان کرد: این واحد پذیرایی بخشی از خانه اربابی سالار منصور از رهبران مشروطه بوده که بنا بر نقل‌های تاریخ مشروطه، نقش به سزایی در جریان فتح تهران داشته و در شهر قزوین نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه آگاه‌سازی اجتماعی انجام داده، وی از خانواده بزرگی برخاسته که از قدرت طبقاتی و جایگاه اجتماعی خود در جهت تحقق مشروطه به خوبی استفاده نموده است.

وی در پایان عنوان کرد: اقامتگاه بوم‌گردی عمارت اربابی با سرمایه‌گذاری زهرا یگانه در زمینی به مساحت 2 هزار و 50 مترمربع و با زیر بنای 613 مترمربع در یک طبقه احداث شده و متشکل از 4 اتاق، 15 تخت و رستوران سنتی همراه با ارائه غذاهای محلی و بومی بوده و زمینه اشتغال‌زایی را برای 8 نفر فراهم کرده است.
انتهای پیام/2002

منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان