۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مسئولین کارکنان قراردادی و پیمانی را ساماندهی کنند/ نجات کودک ۶ ماهه از آتش سخت‌ترین لحظه کاری‌ام بود
کد خبر: ۲۱۶۱۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۷ ساعت: ۱۱:۳۲ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی با آتش‌نشان قزوینی:

مسئولین کارکنان قراردادی و پیمانی را ساماندهی کنند/ نجات کودک ۶ ماهه از آتش سخت‌ترین لحظه کاری‌ام بود

آتش‌نشان قزوینی با اشاره به اینکه لبخند رضایت شهروندان سختی‌های کار را از یادمان می‌برد گفت: با گذشت ۱۲سال بلاتکلیف هستیم و متاسفانه حتی افراد با سابقه بالا همچنان سال به سال قرارداد خود را تمدید می‌کنند.

مسئولین کارکنان قراردادی و پیمانی را ساماندهی کنند/ نجات کودک ۶ ماهه از آتش سخت‌ترین لحظه کاری‌ام بود
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آور است اما متاسفانه در ایران به اندازه کافی به فراهم آوردن امکانات و شرایط اقتصادی و روحی مساعد برای آتش نشانان توجه ویژه ای نشده است.

بدین منظور گفت‌وگویی با مجید بیگدلی یکی از آتش نشانان شاخص استان قزوین انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

خودتان را معرفی کنید؟

مجید بیگدلی آتش نشان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی هستم که حدود ۱۲ سال در این عرصه فعالیت می‌کنم.

علت انتخاب این حرفه چه بود و شما از چه طریقی وارد این حرفه شدید؟
علاقه به این شغل موجب شد با پیگیری و انجام ورزش‌های مربوطه، در زمان اعلام پذیرش نیرو اقدام و وارد سازمان آتش نشانی شوم.

خانواده و همسرتان با شغل شما مخالفت نکردند؟
در زمان خواستگاری این مسئله را عنوان کردم چرا که برگشت ما از ماموریت دست خداست، در زمان حادثه و حریق مردم از آن گریزان‌اند اما ما باید به دل حادثه برویم.

سخت‌ترین تصمیمی که در حین عملیات گرفتید چه بوده؟
اکثر تصمیماتی که ما در حین انجام عملیات می گیریم سخت است به طور مثال حریق یک منزل ویلایی به ما گزارش شد که قسمت ورودی و پذیرایی منزل کاملا دچار حریق شده و آتش از داخل به سمت بیرون شعله ور بود.
در این حین یک نوزاد ۶ ماهه نیز داخل اتاق خواب محبوس شده و مادر نوزاد خارج از منزل بسیار بی‌تابی می‌کرد و ما نمی توانستیم در کمترین زمان وارد اتاق خواب شویم لذا سعی کردیم از طریق حیاط خلوت و برداشتن تیغه که در مدت ۳ دقیقه انجام شد نوازاد را نجات دهیم.

شما از آتش ترسی دارید؟
ترس اصل کار است چرا که ما به عنوان یک امدادگر نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که با آسیب خود سایر امدادگران را مشغول کنیم در نتیجه گذراندن دوره‌های آموزشی، توجه به مسائل ایمنی و احتیاط در زمان انجام عملیات، کمترین خسارات جانی و مالی را متوجه آتش نشانان خواهد کرد.

آیا تاکنون شما یا همکاران شما دچار سانحه‌ای شده‌اید؟
با توجه به طی مراحل آموزشی و حفظ موارد ایمنی، تنها حوادث جزیی مانند خراش و بریدگی دست را داشتیم که به لطف خدا جدی نبود.
اگر شما بخواهید به مشکلات آتش نشان‌ها اشاره کنید چه مواردی را بیان می‌کنید؟
آتش نشانان به دلیل ویژگی‌های شغلی همواره در معرض آسیب‌های جسمی و روحی و در بسیاری از مواقع با مرگ روبرو هستند از این رو این حرفه با استرس زیادی همراه است.
به طور متوسط هر آتش نشان در حین عملیات حداقل با ۱۰ مورد از آسیب‌ها همچون استرس ترافیک و تاخیر در امداد رسانی، اثرات دود و گازهای سمی، تماس با حریق و مواد شیمیایی، وقوع انفجار و همچنین رویت صحنه‌های دلخراش و… مواجه و آن را از نزدیک لمس می‌کند.
از این رو با توجه به تحقیقاتی که آمریکایی‌ها در این زمینه انجام داده‌اند، عمر آتش نشان‌ها را به علت استرس‌های وارد، ۱۵ سال کمتر از میانگین عمر افراد عادی برآورد کردند.

خواسته شما از مسئولین چیست؟
امیدوارم با مساعدت مسئولین این حرفه نیز در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد؛ آتش نشانان در سایر کشورها به دلیل ریسک بالای این شغل با ۱۵ سال خدمت بازنشسته شده در حالی که برای ما ۳۰ سال است البته در تهران یکسری اقدامات انجام شده است.
در زمان ورود به سازمان با ما قرارداد پیمانی ۵ ساله بستند تا بعد از آن در مورد رسمی شدن یا اخراج مان تصمیم گیرند که در حال حاضر با گذشت ۱۲ سال بلا تکلیف هستیم و متاسفانه حتی افراد با سابقه بالا نیز همچنان سال به سال قرار داد خود را تمدید می‌کنند.

آیا خاطره تلخی از دوران خدمت خود به خاطر دارید؟

خاطرات بسیاری از هر عملیات وجود دارد اما برخی از آن‌ها فراموش نشدنی‌اند، یکی از تلخ‌ترین خاطرات که چندی پیش اتفاق افتاد، گرفتار شدن شخصی بین بالابر و دیوار بود که در یکی از قنادی استان واقع در چهار راه خیام گزارش شد که فرزند صاحب قنادی حین حمل بار از زیرزمین به طبقه اول دچار حادثه و فوت شد که انجام عملیات در حضور والدین شرایط روحی سختی را ایجاد کرده بود.
ویژگی شاخص آتش نشان موفق چیست؟
از نظر من روحیه ایثارگری شاخصه مهم یک آتش نشان است تا بتواند دیگران را برخود مقدم بدانند و در زمان حریق و حوادث با آموزش‌های خوبی که در دوران خدمت کسب کرده به وظایف خود به نحو احسنت عمل کند.

توصیه شما به افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند چیست؟
احساسی اقدام نکنند و در مورد مشکلات و مخاطرات این شغل سنجیده عمل کنند و در صورت علاقه می‌توانند با پیگیری فعالیت‌های ورزشی می‌تواند در زمان اعلام نیاز به نیرو اقدام کنند.
این حرفه در کنار سختی‌ها و مشکلات به لحاظ خدمت رسانی از بهترین عبادت محسوب شده و در این راستا سازمان آتش نشانی و همکاران ما به عنوان فرشتگان نجات در سطح شهر و ۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی هستند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

آیا شما از حرفه خود راضی هستید؟
اول که وارد این شغل شدم مشکلات موجود، سختی و ناراحتی‌هایی را ایجاد می‌کرد اما زمانی که با امداد رسانی به آسیب دیدگان، لبخند رضایت را روی لب همشهریان می‌بینیم بهترین لحظه برای ماست که تمامی سختی‌ها و مشکلاتمان را از یادمان می‌بریم.

سخن پایانی:
شغل ما یک حرفه تخصصی است و امیدوارم مسوولین کارهایی که در حیطه وظایف ماست را مطالبه کنند تا ما آنها را به نحوه احسنت انجام دهیم و از به کارگیری ما در کارهای متفرقه خودداری کنند.
آتش نشانان همواره آماده کمک‌های اورژانسی با هر درجه‌ای از وخامت از یک تصادف اتومبیل ساده تا انفجار مهیب هستند؛ همکاران ما در سامانه تلفنی ۱۲۵ شبانه‌روز در خدمت مردم هستند؛ در پایان از شهروندان عزیز درخواست می‌کنم آموزش‌های لازم در این مورد را به فرزندان خود ارائه دهند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان