۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سکوت عجیب مسئولان در مورد وعده بازگرداندن "عزت" به پاسپورت ایرانی+ اسناد
کد خبر: ۲۱۶۱۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۶ ساعت: ۱۱:۲۹ ↗ لینک کوتاه

همه بی‌احترامی‌ها به "پاسپورت" ایرانی در دولت دهم

سکوت عجیب مسئولان در مورد وعده بازگرداندن "عزت" به پاسپورت ایرانی+ اسناد

بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی یکی از وعده های انتخاباتی حسن روحانی بود که نه تنها پس از گذشت سه و نیم سال از عمر دولت یازدهم عملی نشده، بلکه دیپلماسی ضعیف این دولت موجب شده تا عزت پاسپورت مسئولان ایرانی هم از بین برود و گذرنامه کشورمان در رده بندیهای جهانی هم رده با کشورهایی مثل لیبی و بنگلادش قرار گیرد.

سکوت عجیب مسئولان در مورد وعده بازگرداندن "عزت" به پاسپورت ایرانی+ اسناد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 92، حسن روحانی با حضور در برنامه "انتخاب ایرانی" شبکه جام جم به سوالات ایرانیان خارج از کشور پاسخ داد.

 

بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یکی از وعده های حسن روحانی رئیس دولت یازدهم به مردم بود.

 

وی در این برنامه تلویزیونی خطاب به مردم ایران گفت: به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.

 

سخنان روحانی در خصوص بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی به قدری برای مردم حائز اهمیت بود که از آن به عنوان یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی رئیس دولت یازدهم یاد می کنند.

 

اما روند بازگرداندن احترام به پاسپورت‌های ایرانی از آبان ماه 92 و حمله به سفارت ایران در بیروت آغاز شد، که در راستای احقاق امر بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی، حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی سفارت ایران در بیروت به شهادت رسید و این ماجرا با تماس تلفنی رئیس‌جمهور لبنان با روحانی خاتمه یافت.

 

پس از شهادت انصاری، این بار نوبت "ابوالقاسم اسدی" دیپلمات ایرانی بود تا در صنعا به ضرب گلوله یک گروه تروریستی مجروح و سپس به شهادت برسد.

 

اما حادثه شهادت شهید اسدی با تاکید امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه بر مسئولیت دولت یمن در این زمینه پایان یافت.

سکوت عجیب مسئولان در مورد وعده بازگرداندن "عزت" به پاسپورت ایرانی+ اسناد

 

قطعه ای دیگر از پازل بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی با ربوده شدن نوراحمد نیکبخت دیگر دیپلمات ایرانی در یمن سر جای خود قرار گرفت.

 

صادر نکردن ویزا برای حمید ابوطالبی نماینده جدید ایران در سازمان ملل توسط آمریکا برگی دیگر از خدمات دولت تدبیر و امید در راستای عمل به وعده انتخاباتی بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی بود.

 

اما اگر از صحبت های توهین آمیز غربی ها در خصوص ایران و نحوه نشستن " دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس در مقابل روحانی بگذریم؛ از فاجعه رخ داده برای دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده نمی توان گذشت.

 

 

وقتی پدر یکی از قربانیان حادثه فرودگاه از کم کاری مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت گفت؛ نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وی خواستند تا به صورت جدی ماجرای فرودگاه جده را پیگیری کند و حسن روحانی هم بعد از گذشت چند روز از رسانه‌ای شدن ماجرای تعرض به دو نوجوان ایرانی در جده، در نامه‌ای به جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری‌های خود را ادامه داده و نسبت به مجازات مجرمین و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی برای تصمیم گیری ارائه کند. 

 

کارنامه زرین بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی با ضرب و شتم سه خانم ایرانی در فرودگاه استانبول درخشان شد تا دولت تدبیر و امید به نحوه احسنت به وعده انتخاباتی خود عمل کرده باشد.

 

اما بعد از فرودگاه ترکیه، نوبت به ماجرای سقوط جرثقیل در مکه و پس از آن فاجعه بزرگ منا می رسد؛ که برخورد ضعیف دولتی‌ها با مقامات عربستانی و تلاش برای دیدار با اوباما آن هم در شرایطی که چیزی نزدیک به 500 نفر از هموطنان ما در فاجعه منا به شهادت رسیده بودند، باعث شد تا مقام معظم رهبری به شخصا عزت را به پاسپورت ایرانی بازگردانند و پادشاه عربستان را مجبور به عذر‌خواهی و همکاری کنند.

 

اگر از تعلل دولت برای بازگشت از سفر نیویورک و رد درخواست ملاقات ظریف توسط عادل الجبیر وزیر خارجه آل سعود چشم پوشی کنیم، صادر نشدن ویزا برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای پیگیری امور مربوط به حجاج ایرانی قصد سفر به عربستان را داشت را می‌توانیم نشانه‌ای روشن از برگشتن احترام به پاسپورت ایرانی قلمداد کنیم چرا که ایران مجبور شد تا برای صدور ویزا دست به دامن دولت کویت شود.

 

دستگیری 9 نفر از معلمان ایرانی درامارات و تراشیدن موی سر آن‌‌ها هم از جمله اقداماتی بود که در دولت حسن روحانی برای بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی انجام شد.

 

اما این‌ها تنها اقداماتی نبود که عزت ایرانی و پاسپورت ایرانی را در مجامع بین المللی از زیر سوال برد و بی‌اعتبار کرد.

 

بی‌احترامی‌های دنباله‌دار دیپلماتیک غربی‌ها به مسئولان ایرانی هم از آن دسته اقداماتی بود که نه تنها عزت را به پاسپورت ایرانی بازنگرداند بلکه احترام و عزت را از پاسپورت مسئولان ایرانی و رئیس جمهوری هم گرفت.

 

آبان ماه سال گذشته بود که رسانه‌های فرانسوی از لغو میهمانی ناهار رئیس جمهور فرانسه و روحانی به دلیل اختلاف بر سر سرو شراب خبر دادند.

 

رادیو آر تی ال فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که مقام های فرانسوی ظاهرا برنامه مهمانی رسمی نهار در پاریس به میزبانی فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه را لغو کرده اند.


 
به گزارش بی بی سی، این تصمیم پس از آن بود که دولت ایران اصرار ورزید نهار بدون شراب با گوشت حلال سرو شود که برای فرانسه قابل قبول نبود. در عوض فرانسوی ها پیشنهاد مراسم صبحانه را دادند که مورد قبول ایرانی ها واقع نشد.

 

 

این اقدام دولت فرانسه در شرایطی صورت گرفت که چندی پیش از آن، دولت یازده با وجود مخالفت‌های فراوانی که با حضور فابیوس در ایران صورت گرفته بود، از وزیر خارجه این کشور به خوبی استقبال کرد و موجب شد تا "لوران فابیوس" با ابراز رضایت از حضور خود در جمهوری اسلامی ایران، از سوی "فرانسوا اولاند" از رئیس‌جمهوری کشورمان برای سفر رسمی به پاریس دعوت کند.

 

 فابیوس ضمن دعوت از روحانی، گفت: «دولت فرانسه به دنبال برقراری مناسباتی براساس احترام متقابل و دوستی با ایران است».روحانی با تشکر از دعوت رئیس‌جمهوری فرانسه برای سفر به پاریس افزود: "روابط اقتصادی میان ایران، فرانسه و اروپا به غیر از منافع مشترک تأثیر بسزایی در مستحکم‌‌کردن و همکاری‌ها در زمینه توافقات دارد، زیرا روابط دوستانه ما در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، فناوری و علمی بهترین تضمین برای همکاری‌ها را به‌وجود می‌آورد."

 

اما چندی پس از بی‌احترامی که از سوی دولت فرانسه نسبت به رئیس جمهوری کشورمان صورت گرفت و فرانسوی‌ها حاضر به برچیدن شراب از سرسفره ناهار نشدند، اتفاق دیگری در سفرهای حسن روحانی به کشورهای اروپایی رخ داد.

 

مذاکره زیر سم اسب فاتح ایران

 

در جریان سفر روحانی به کشور ایتالیا و در اقدامی عجیب نشست خبری روحانی با نخست وزیر کشور میزبان زیر سم اسب فرمانده فاتح ایران در موزه شهر رم برگزار شد.

 

 

این گاف دیپلماتیک دولت یازدهم را برخی به پای بی‌اطلاعی مشاوران روحانی و عده‌ای دیگر آن را حرکتی دیپلماتیک از سوی دولت ایتالیا دانستند که حاوی پیامی برای رئیس جمهور کشورمان بوده است.

 

عدم لغو تظاهرات منافقان که قرار بود همزمان با سفر روحانی به اتریش انجام شود

 

 

این روند که همچنان ادامه دارد، با عدم لغو راهپیمایی منافقان در اتریش، گامی دیگر در راستای بی‌عزت شدن پاسپورت ایرانی و بی‌احترامی به مسئولان کشورمان در مسافرت‌های خارجی را برداشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از علت لغو سفر روحانی به اتریش پرده برداشت و گفت: به بی‌توجهی دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رییس‌جمهور مبنی بر لغو مجوز راهپیمایی گروهک تروریستی منافقین در جریان سفر دکتر روحانی به این کشور علت کنسل شدن سفر روحانی به اتریش بوده است.

و روحانی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری قول بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی را به مردم داده بود، امروز به احترامی نگاه می‌کند که به پاسپورت خودش هم برگردانده نشد.

 

پوشش زننده نخست وزیر انگلیس مقابل روحانی

 

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین روز حضور در نیویورک به منظور شرکت در هفتادویکمین نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد، با " ترزا می " نخست وزیر انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار در حالی برگزار شد که نخست وزیر انگلستان با پوششی نامناسب در مقابل حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان حاضر شد تا ماجرای پوشش نامناسب مقامات زن در دیدار با مسئولان دولت یازدهم و توهین مسئولان اروپایی به مقامات کشورمان همچنان ادامه داشته باشد.

 

 

رتبه پاسپورت ایرانی در جهان

 

موسسه هنلی و همکاران ( Henley and Partners) موسسه‌ای بین المللی است که هر ساله با انتشار جدولی با همکاری اتحادیه حمل و نقل هوایی (IATA)، اعتبار گذرنامه‌های هر کشور را رتبه‌ بندی می کند.

براساس جدول این موسسه، در تیرماه ۹۲ و درست در انتهای دولت دهم، ایران در رتبه هشتادوششم جدول ارزش گذاری پاسپورت کشورهای دنیا قرار داشت. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده‌های روحانی مبنی بر آشتی با دنیا و بازگشت عزت به پاسپورت‌ها، ایران با یک پله سقوط در رده هشتاد و هفتم جدول سال ۲۰۱۴ قرار گرفت! در این جدول افراد با در دست داشتن پاسپورت ایرانی می‌توانستند بدون ویزا به ۴۰ کشور دنیا سفر نمایند.

در جدیدترین گزارش منتشر شده درباره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان‌ توسط این موسسه ، ایران در کنار اتیوپی، اریتره و سودان در مکان ۹۸ قرار گرفته است. در این جدول که در دوران پسا برجام یعنی ماهها آغازین سال ۲۰۱۶ منتشر شده است براساس داده های آماری سال ۲۰۱۵ اوضاع تغییری پیدا نکرده و ایران کماکان در رده نود و هشتم قرار دارد.

در گزارش موسسه «هنلی و شرکا» درباره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان، ایران در حالی به صورت مشترک با کشورهای اریتره،‌ اتیوپی،‌ نپال‌، فلسطین و سودان ۳۷ امتیاز در رتبه ۹۸ قرار دارد که تنها کشورهای لیبی، سوریه، سومالی، عراق، پاکستان و افغانستان دارای اعتبار ویزایی پایین‌تر از ایران هستند.

همچنین وب سایتی به نام passportindex، آخرین آمار از میزان اعتبار و ارزش پاسپورت های جهان را به نمایش می گذارد و پاسخ جامع و کاملی را در اختیار مخاطب خود قرار می دهد که اطلاعات آن بر اساس  رتبه بندی در سه حوزه Visa-Free Score (سفر بدون نیاز به ویزا)، Global Rank (رتبه بندی کلی جهانی) و Individual Rank (رتبه بندی بر اساس حقوقی که گذرنامه به شخص شهروند می دهد) است.

 

 

طبق جدید ترین طبقه بندی این سایت، ایران در رتبه ۸۹ جهان و در کنار لیبی و بنگلادش قرار گرفته است. همچنین در رتبه بندی این سایت، با پاسپورت ایران به ۳۷ کشور بدون ویزا می توان سفر کرد.(لغو روادید میان ایران و ارمنستان نیز در این سایت لحاظ شده است)

 

 

بر اساس اطلاعات این سایت،  پاسپورت ایران در حقوق شهروندی (Individual Rank ) در رتبه  ۱۹۰ جهان قرار دارد.

 

عربستان هم سفر به ایران را ممنوع کرد

 

در روزهای اخیر اداره کل گذرنامه عربستان نام شماری از کشورها را که شهروندان این کشور نمی توانند به آن سفر کنند، اعلام کرد.

 

اداره کل گذرنامه عربستان با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: "سفر به برخی کشورها برای شهروندان عربستان ممنوع است، از جمله ایران، عراق، سوریه و یمن."

 

در ادامه این پیام امده است: "بر اساس قوانین، تخلف از ممنوعیت سفر به برخی کشورها مجازات هایی در پی دارد، از جمله ممنوعیت سفر تا سه سال و 10 هزار ریال (حدود 9.5 میلیون تومان) جریمه مالی."

 

قطع روابط دیپلماتیک برخی از کشورها مانند "جیبوتی" با ایران و اقداماتی که پیش از این به آن‌ها اشاره شد بیانگر آن است که علیرغم وعده‌ رئیس جمهور دولت در بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی ناموفق بوده و نه تنها در طول سه سال دولت تدبیر و امید عزت به پاسپورت ایرانی بازنگشته بلکه شرایط برای توهین‌های مکرر غربی‌ها به مردم و مسئولان ایرانی فراهم شده و حتی عزت پاسپورت رئیس جمهوری کشورمان هم از بین رفته است.

 

انتهای پیام/ 1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان