۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اولویت اصلی ما بهره‌گیری ۱۰۰درصدی طرفین دانشگاه و صنعت است/ بدون حضور مقاطع تحصیلات تکمیلی۲۲ مقاله ISI ارائه کردیم
کد خبر: ۲۱۶۰۹۷ نویسنده: حامد نیرومند تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۶ ساعت: ۸:۲۵ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزشی‌وپژوهشی دانشگاه فنی‌مهندسی بویین‌زهرا:

اولویت اصلی ما بهره‌گیری ۱۰۰درصدی طرفین دانشگاه و صنعت است/ بدون حضور مقاطع تحصیلات تکمیلی۲۲ مقاله ISI ارائه کردیم

معاون آموزشی‌وپژوهشی دانشگاه فنی‌مهندسی بویین‌زهرا بیان کرد: در حوزه پژوهش با وجود اینکه دانشگاه ‌در سال‌های گذشته دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی نداشته است؛ اما توانست در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تعداد بیش از ۴۰ مقاله SCOPUS و ۲۲ مقاله ISI به چاپ رساند.

 اولویت اصلی ما بهره‌گیری ۱۰۰درصدی طرفین دانشگاه و صنعت است/ بدون حضور مقاطع تحصیلات تکمیلی۲۲ مقاله ISI ارائه کردیم
دکتر حامد نیرومند در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین ، با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه اظهار کرد: در حوزه آموزشی و پژوهشی با بیش از ۳۰۰۰ دانشجو و ۴۵ عضو هیات علمی تمام وقت و ۱۳۰ استاد مدعو و با تبعیت از رویکردهای وزارت عتف و سیاست‌های کلان کشور در تحصیلات تکمیلی امسال اولین سالی است که درخواست پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی صورت گرفته و اولین رشته، کارشناسی ارشد مهندسی عمران در گرایش خاک و پی است که روال اداری آن در وزرات خانه طی شده است و در حال انتظار اقدامات آتی وزارت عتف هستیم.
وی در ادامه افزود: ۴۵ عضو هیات علمی این مرکز دارای مدرک دکتری و پسادکتری می‌باشند و با رتبه استادیاری مشغول فعالیت هستند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: هم اکنون ۱۴ رشته در مقطع کارشناسی در این مرکز وجود دارد که براساس دستورالعمل دفتر گسترش وزارت عتف به ۱۳ رشته تحصیلی در راستای متمرکز نمودن رشته‌ها تقلیل یافته است. اگرچه برخی رشته‌های جدید این مرکز همچون رشته‌های مهندسی پزشکی و مهندسی پلیمر و مهندسی انرژی نیز روال خود را برای اقدامات آتی در وزارت عتف سپری کرده‌اند.
وی تشریح کرد: در حوزه پژوهش با وجود اینکه دانشگاه ‌در سال‌های گذشته دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی نداشته است؛ اما توانست در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تعداد بیش از ۴۰ مقاله SCOPUS و ۲۲ مقاله ISI و ۲ کتاب در الزویر آمریکا به زبان انگلیسی و تعدادی کتب فارسی در انتشارات‌های معتبر داخلی به چاپ رساند.
وی در ادامه افزود: در ۹ نقطه دنیا از جمله دانشگاه‌های کشورهای مالزی، ایالات متحده عربی، دبی ، ترکیه و لندن کنفرانس داشته‌ایم که بدلیل ارتباط خوب همکاران ارزشمند هیات علمی این مرکز بوقوع پیوسته است.
نیرومند با اشاره به جدیدترین کنفرانس صورت گرفته ابراز کرد: جدیدترین کنفرانس در فلوریدا و با حمایت دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نوامبر ۲۰۱۶ انجام خواهد شد که ما به عنوان تنها دانشگاه خاورمیانه به عنوان حامی حضور داریم، همچنین برخی از همکاران ما از هیات داوران و همچنین کمیته علمی این کنفرانس بین المللی است.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فنی مهندسی بویین زهرا عنوان کرد: بیش از ۱۵ آزمایشگاه تخصصی مختلف برای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه وجود دارد که در رشته‌های مختلف مشغول به فعالیت است و آزمایشگاه‌های تخصصی دیگر مورد نیاز در حال برنامه ریزی می‌باشند.
وی با اشاره به پژوهش‌های ثبت شده این دانشگاه اظهار کرد: پرونده‌های چند تن از هیئت علمی‌ها برای اخذ شرکت‌های دانش بنیان در حال بررسی است و این نشانه دهنده آن است که هیئت‌های علمی این دانشگاه برای تولید دانش اقتصاد محور و توسعه اقتصاد مقاومتی با رویکرد بین المللی در تلاش هستند.
این مسئول در ادامه اضافه کرد: ارتباط نزدیکی با همکاران در پارک علم و فناوری استان قزوین و همچنین دیگر پارک‌های استان‌های همجوار داریم و تلاش برای توسعه ارتباطات با مراکز رشد و توسعه شبکه‌های هایتک در اولویت ماست.
وی افزود: براساس مصوبات این مرکز و به دستور رئیس دانشگاه در صورتی که دانشجویان این مرکز دارای مقاله‌ای در کنفرانس‌ها باشند به منظور ترغیب این عزیزان حمایت‌های مادی و معنوی در راستای پرورش نیروهای دانش محور از آنها انجام خواهد پذیرفت.
نیرومند با اشاره به پیشرفت توسعه علم در دانشگاه عنوان کرد: در سال جاری این مرکز اولین سالی بود که دانشجو به المپیاد علمی کشور تنها با ۶ نفر اعزامی و در ۲ رشته اعزام کرد و رتبه ۲۰ کشوری را در رشته ریاضی به خود اختصاص داد.
وی افزود: همچنین در کارشناسی ارشد با فارغ التحصیلی حدود ۷۰ نفر از دانشجویان ورودی اول این مرکز در شهریور ۱۳۹۵ شاهد قبولی و حضور این نخستین گروه فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ممتاز تهران و با رتبه‌های برتر بودیم.
این مسئول ادامه داد: برای دانشجویان آقا ممتاز در هر ورودی که در مقطع کارشناسی ارشد نیز قبول شده اند با رایزنی‌های بعمل آمده اقداماتی در راستای معرفی در راستای کاهش خدمت با نهادهای متولی انجام پذیرفته است که در صورت پذیرش از نهادهای متولی اقداماتشان انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه این مرکز رویکرد اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفته است، بیان کرد: بر اساس اسناد بالادستی وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها می‌توانند درصدی از بودجه‌های خود را به دانشگاه‌ها و مراکز علمی تخصیص دهند تا در عمل ارتباط صنعت و دانشگاه محقق شود و از توانایی و پتانسیل اعضاء هیات علمی و دانشجویان پر انرژی در این راستا بهره گیری کنیم.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فنی مهندسی بویین زهرا در ادامه اضافه کرد: هدف ما براین اساس است که با رویکرد تعامل سازنده و همچنین ارتباط نزدیک با کلیه سازمان‌ها و دانشگاه‌های مطرح داخلی و بین المللی و بودجه‌های سازمان‌ها و وزرات خانه‌های مختلف و صنایع اطراف خود را پیگیری کنیم و تا جایی که می‌توانیم خود را با صنعت درگیر کنیم و اعتبار پژوهشی را از صنعت بگیریم.

وی اضافه کرد: دیدگاه ما ارتباط نزدیک با صنعت برای بهره گیری ۱۰۰ درصدی طرفین دانشگاه و صنعت در راستای توسعه و ارتقاء کیفی محصولات و ارتقاء جایگاه بین المللی است.
نیرومند با بیان اینکه این مرکز دانشگاه نوپایی است، تصریح کرد: این نوع دانشگاه‌ها بودجه‌های محدودی دارند، این مرکز تفاهم نامه‌های خیلی خوبی با دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط داشته است اما همچنان ابتدا مسیر هستیم و بایستی پر تلاش تر از هر زمانی اقدام نمائیم.
وی گفت: تفاهم نامه‌ای با راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین صورت گرفته است که برای اولین بار در کشور به نوعی آموزش مجازی را برای ارتقای پایه نظام مهندسی عملیاتی کنیم.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فنی مهندسی بویین زهرا اذعان کرد: با دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی رایزنی‌های بسیار خوبی انجام شده و تنها به رویکردهای خود در این زمینه تکیه نکرده‌ایم و همچنین براساس رویکرد توسعه پایدار و پیپرلس نمودن انجام فرآیندهای چرخشی و همچنین آنلاین سازی اقدامات اقدام شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا با وجود نوپا بودن و ۱۵۰۰ روز عمر این مرکز فعالیت‌های بسیار خوبی داشته است، اذعان کرد: وجود شهرک‌های صنعتی در اطراف این مرکز سبب امتیاز ویژه‌ای برای دانشگاه است و این مسئله عامل نگاه مثبتی برای کارآفرینی شده است.
این استاد دانشگاه گفت: این مرکز به راه‌اندازی پایلوت کار آموزی دانشجوها توجه ویژه‌ای دارد و با رویکرد پرورش دانشجویان آشنا با صنعت و عمل و اجرا در کنار اولویت سیستم‎های آموزشی به منظور پرورش نیروی دارای مهارت‌های کافی برای جامعه اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید آماده و ورزیده برای فرصت‌های شغلی باشند، یادآور شد: دانشجویان نباید به تئوری‌های خود اکتفا کنند بلکه باید عملگرا باشند و فرصت‌های شغلی فراهم شده را از دست ندهند.
نیرومند تاکید کرد: همچون دانشگاه‌های خارج از کشور توانستیم با ایجاد وبسایت حوزه ارتباط با صنعت و بخش فرصت‌های شغلی در این وبسایت ایجاد کنیم و در راستای ارتباط نزدیک با صنعت در عمل به کارآفرینی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی و نقش فعال در دانشگاه‌های نسل سوم کارآفرین همچون دانشگاه‌های ممتاز دنیا با عنوان فرصت‌های شغلی اقدام کنیم.
وی گفت: براساس شاخص‌های رتبه بندی لایدن و تایمز و کیو اس و شانگ‌های و همچنین جهان اسلام در حال ارتقاء شاخص‌های دانشگاهی هستیم تا در آینده نزدیک بر اساس این شاخص‌ها بتوانیم در رتبه بندی‌های بین المللی عنوان Buein Zahra Technical University را بر اساس سیاست‌های کلان کشور و وزارت عتف و همچنین همکاری‌های اعضای هیات علمی و دانشجویان دارای رتبه‌های مناسب کشوری شویم.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان