۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اصلاح عادات غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است
کد خبر: ۲۱۶۰۷۱ نویسنده: دکتر فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۵ ساعت: ۱۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

پزشک طب سنتی:

اصلاح عادات غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است

پزشک طب سنتی با تاکید بر اصلاح فرهنگ تغذیه در خانواده گفت: تغذیه نامناسب کودکان آثار زیان‌باری را در آینده به همراه خواهد داشت بنابراین اصلاح عادات غذایی از دوران کودکی می‌تواند از بروز بیماری‌ها در بزرگسالی پیشگیری نماید.

اصلاح عادات غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است
دکتر فاطمه محمدبیگی، پزشک طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت تغذیه کودکان اظهار کرد: تغذیه سالم در کیفیت رشد و بلوغ، رشد سلول‌های عصبی، سطح هوشی و حتی باروری آنها در آینده موثر است از این رو افزایش آگاهی والدین در مورد تغذیه فرزندانشان در مدرسه و همچنین توجه به بحث سلامت و تغذیه سالم امری ضروری و با اهمیت است.
وی در ادامه افزود: تامین انرژی مورد نیاز در این سال‌ها، بسیار ضروری است و این میزان انرژی مورد نیاز متناسب با ساختار بدن، میزان تحرک و سرعت رشد کودکان متفاوت است.
پزشک طب سنتی خاطرنشان کرد: اگر تغذیه کودکان مناسب نباشد رشد آی‌کیوی کودک دچار مشکل شده و آثار زیان‌باری برای آینده کودک به همراه خواهد داشت بنابراین اصلاح عادات غذایی در دوران کودکی می‌تواند از بروز این بیماری‌ها در بزرگسالی پیشگیری نماید.

ضرورت اصلاح فرهنگ تغذیه در خانواده
وی با تاکید بر اصلاح فرهنگ تغذیه در خانواده بیان کرد: از آنجاییکه خوردن چیپس و پفک در منزل، استفاده از آن را در مدرسه نیز به همراه خواهد داشت بنابراین باید یاد بگیریم که از مصرف غذاهای ناسالم در منزل بپرهیزیم.
محمدبیگی عنوان کرد: والدین بدانند که مواد نگهدارنده مانند نیترات و تنقلات مصنوعی و غذاهای دارای نمک زیاد با ماندگاری طولانی به ساختار بدن آسیب رسانده و سرطان زا است.

وی با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی والدین در زمینه تغذیه سالم فرزندان گفت: اطلاع پدر و مادر از تغذیه مورد نیاز کودک، بسیار حائز اهمیت است لذا باید توجه شود که در سنین رشد، با کیفیت‌ترین مواد غذایی با عنوان میان وعده در اختیار کودک قرار گیرد.
این پزشک عمومی تاکید کرد: مطالعه هرم غذایی و تنظیم برنامه هفتگی متنوع برای تغذیه در مدرسه به والدین توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: از موارد بسیار مهم، برنامه‌ریزی مناسب برای خواب کودک است زیرا آنها با به موقع خوابیدن در شب و زود بیدار شدن در صبح، از صبحانه مناسب استفاده کرده و دیگر سراغ مواد غیر مغذی نمی‌روند.
محمدبیگی تصریح کرد: ثابت شده است کودکانی که صبحانه می‌خورند در مدرسه تمرکز بیشتری داشته و از قدرت یادگیری بالاتری برخوردارند و همچنین حافظه کوتاه مدتشان صدمه نمی‌بیند.

اهمیت ساماندهی بوفه‌های مدارس
وی در ادامه با اشاره به اهمیت ساماندهی بوفه‌های مدارس عنوان کرد: با همکاری انجمن اولیاء و مربیان و با سرکشی و نظارت بر سلامت بوفه‌های مدارس، می‌توان به سلامت تغذیه کودک کمک کرد.
این پزشک طب سنتی بیان کرد: اقلام نامناسب را باید از لیست خوراکی‌های بوفه حذف کرد و به جای آن از بسته‌های پیشنهادی همچون نخود کشمش، نان و پنیر و گردو و سبزی، بادام، پسته، انواع خشکبار و برگه‌جات میوه‌ها، آبمیوه و غذای گرم مثل عدسی، خوراک لوبیا و انواع آش در سهمیه‌های روزانه کودک استفاده کرد ضمن اینکه به جای استفاده از نوشابه، شیر جایگیزین خوبی خواهد بود.
وی در ادامه به ذکر نکاتی در مورد تغذیه دانش‌آموزان در زنگ تفریح پرداخت و بیان کرد: حتما دو تا سه گروه از مواد غذایی را برای زنگ تفریح فرزندان در نظر بگیرید؛ برای تهیه میان وعده از قبل برنامه‌ریزی کرده و مواد غذایی را از پیش تهیه کنید و برای انتخاب میان وعده نیز از کودکتان کمک بگیرید.
محمدبیگی با اشاره به مواد مغذی موجود در میوه‌ها اظهار کرد: استفاده روزانه دو واحد میوه مثل سیب، خیار، موز، و گروه سبزیجات مثل هویج خام یا پخته، متضمن تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن شده که باعث شادابی و تامین ویتامین‌های پیش ساز آنزیم‌های بدن است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه زنگ ورزش، مستلزم تحرک بیشتری است باید کودکان صبحانه بیشتری بخورند و همچنین میان وعده همراه داشته باشند و از بعضی کیک و کلوچه‌های حاوی مغز گردو استفاده کنند.

مضرات استفاده از فست‌فوت‌ها
این کارشناس تغذیه بیان کرد: استفاده از مواد پرانرژی دارای کربو هیدارت نظیر سیب زمینی، نان و غلات بو داده یا مواد پروتئین‌دار مانند تخم مرغ آب پز، انواع کوکو به صورت لقمه و کربوهیدات‌ها به جای فست فوت نیز در برنامه غذایی کودکان توصیه می‌شود.
وی با اشاره به مضرات مصرف فست‌فوت‌ها بیان کرد: فست فوت با دارا بودن مواد شیمیایی و نگهدارنده انرژی کاذب و سیری زود رس ایجاد می‌کنند و به دلیل دارا بودن طبع سرد و خشک، منجر به اختلالات مزاجی در کودکی یا بزرگسالی خواهد شد.
محمدبیگی در پایان گفت: نکته قابل توجه در مصرف گروه قندها این است که مواد قندی و شکلات‌های حاوی کاکائو باعث کم شدن اشتها، بی قراری و پیش فعالی در کودکان می‌شود که والدین باید به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان