۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دوست و دشمن به شخصیت والای امام سجاد(ع) ادای احترام می‌کردند
کد خبر: ۲۱۶۰۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۳ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس دینی در مصاحبه با صبح قزوین:

دوست و دشمن به شخصیت والای امام سجاد(ع) ادای احترام می‌کردند

کارشناس دینی ابراز کرد: حضرت علی بن الحسین(ع) در عرصه خدمت به محرومان آنچنان درخشیده، که موجب اعجاب و شگفتی همگان گردید و آنان خواهی، نخواهی دوست‌دار حقیقی امام سجاد(ع) شدند.

دوست و دشمن به شخصیت والای امام سجاد(ع) ادای احترام می‌کردند
حجت الاسلام محسن حسنی نسب، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، درباره شهادت امام سجاد(ع) ابراز کرد: امام سجاد(ع) دارای شخصیت بسیار بالایی است که نمی‌توان در یک یا دو مقاله، به آن پرداخت.
وی افزود: از عوامل مهمی که شخصیت والای حضرت سجاد(ع) را در منظر دیگران محبوب ساخته بود و اطرافیان، دوستان، غلامان و کنیزان آن حضرت با تمام وجود به امام عشق می‌ورزیدند، خصلت پسندیده عفو، گذشت و جوانمردی ایشان بود.
این کارشناس امور دینی یادآور شد: در این راستا امام سجاد(ع) از یک شیوه کارآمد و پسندیده تربیتی بهره می‌گرفت، به این ترتیب که هرگاه غلامان و کنیزان آن حضرت خطائی را مرتکب می‌شدند، آنان را تنبیه نمی‌کرد؛ آن حضرت فقط خطاها و گناهان آنان را در دفتری ثبت کرده و تخلفات هرکس را با نام و موضوع تخلف مشخص می‌نمود، در آخر ماه همه آنان را جمع کرده و در میان آنان می‌ایستاد، آنگاه از روی نوشته تمام خطاها و اشتباهاتشان را که در طول ماه رمضان مرتکب شده بودند، برایشان یادآور می‌شد و سپس به آنان می‌فرمودند که در برابر خداوند برای این گناهان طلب عفو کنند.
وی در ادامه گفت: سیره امام سجاد علیه السلام چنان بود که هرگاه بنده‌ای را در اول سال یا وسط سال مالک می‌شد، بعد از یک دوره آموزش و اعمال شیوه‌های تربیتی صحیح، در شب عید فطر آزادش می‌کرد و به این ترتیب امام، بردگان را نه تنها در بعد جسمانی بلکه از افکار و اندیشه‌های خرافی، جهل و غفلت رها می‌ساخت.

امام سجاد(ع) خدمتگزار نیازمندان بود
حسنی نسب درباره دیگر ویژگی‌های این امام بزرگوار، گفت: حضرت علی بن الحسین(ع) در عرصه خدمت به محرومان آنچنان درخشیده، که موجب اعجاب و شگفتی همگان گردید و آنان خواهی، نخواهی دوست‌دار حقیقی امام سجاد(ع) شدند.
وی اضافه کرد: زمانی که تاریکی شب همه جا گسترده می‌شد و چشم‌های مردم به خواب می‌رفت، آن حضرت اموال موجود خود را از درهم و دینار جمع می‌کرد و نان و آذوقه را که فراهم کرده بود، برمی‌داشت و شبانه به منزل محرومان و بینوایان می‌شتافت؛ آن حضرت در حالی که صورت خود را پوشانده بود آذوقه ها و هدایا را به دوش می‌کشید و در سطح گسترده ای به بیچارگان مساعدت می‌نمود .
این استاد حوزه اذعان کرد: امام باقر(ع) در جایی فرموده‌اند که پدرم حضرت علی بن الحسین دو بار برای خدا کلیه اموال خود را احسان نمود و خود امام سجاد(ع) نیز در کلامی سخاوتمندان و بخشندگان را سرور و آقای مردم در دنیا برشمرده‌اند.

زیباترین شیوه معاشرت در رفتار امام سجاد متجلی است
وی اعلام کرد: امام سجاد(ع) شیوه خاصی برای جذب قلوب و صید دل‌های مردم داشتند، ایشان هرگاه مسافرت می‌رفت، سعی می‌کرد با کاروانی سفر کند که او را نشناسند و شرط می‌کرد که در طول سفر خدمتگزار به همسفرانش باشد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: امام سجاد(ع) در برابر بدرفتاری‌های برخی جاهلان، با خوش خلقی و عطوفت، موجب خجالت‌زدگی و تغییر رفتار آن افراد می‌شدند و این رفتارهای آموزنده و انسانی موجب شده بود که مخالف و موافق، آن حضرت را از اعماق وجودشان دوست بدارند و به شخصیت والای امام سجاد(ع) به دیده احترام و عظمت بنگرند.
وی ابراز کرد: حضرت سجاد(ع) مهم‌ترین رمز توفیق در زندگی را، تواضع و احترام به دیگران می‌دانست و می‌فرمود "اگر دیدی که مسلمانان تو را احترام می کنند و مقامت را بزرگ می‌شمارند، بگو آنها بزرگوارند که با من چنین رفتار می‌کنند و اگر از مردم نسبت به خود بی‌توجهی مشاهده کردی، بگو از من خطایی سرزده که موجب چنین بی‌احترامی شده‌ام؛ هرگاه چنین اندیشیده باشی و طبق این تفکر عمل کنی، خداوند متعال زندگی را برتو آسان کرده، دوستانت زیاد و دشمنانت به حداقل خواهند رسید، در این صورت نیکی‌های دیگران تو را خوشحال می‌کند و از بدی و اذیت‌های آنان آزرده نخواهی شد".
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان