۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین برداشت انگور از باغات تاکستان به مرحله شیره‌پزان رسید+تصاویر
کد خبر: ۲۱۶۰۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۲ ساعت: ۱۲:۲۰ ↗ لینک کوتاه

برگی دیگر از اقتصاد مقاومتی خانوارهای قزوینی؛

برداشت انگور از باغات تاکستان به مرحله شیره‌پزان رسید+تصاویر

با پایان فصل برداشت انگور از باغات تاکستان مراسم سنتی شیره پزی آغاز می‌شود.

برداشت انگور از باغات تاکستان به مرحله شیره‌پزان رسید+تصاویر
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، معمولا درختان میوه فقط یک بار در سال محصول می‌دهند، اما دست و دلبازی باغات انگور از برگ آن آغاز می‌شود و تا تولید سرکه و شیره ادامه دارد.
با پایان فصل برداشت انگور از باغات تاکستان مراسم سنتی شیره پزی آغاز می‌شود.
انگوری که اغلب برای شیره استفاده می‌شود هسته دار است و به اصطلاح محلی به آنها « دله دوله » می‌گویند.

بعد از چیدن انگور و به خانه آوردن آن همه اعضای خانواده جمع شده تا شیره پزی را آغاز کنند. این برنامه تقریبا در 80 درصد از باغداران شهر تاک دیده می‌شود.
در گذشته آب گیری انگور کار بسیار مشکلی بود که وقت بسیار زیادی نیز می‌برد اما امروزه با روی کار آمدن دستگاه‌های آب گیری این کار آسان تر شده است.
برای تولید شیره ابتدا آب انگور حاصل از له شدن انگور را داخل ظرف بزرگی می‌ریزیم و به آن خاک مخصوص شیره که باید آفتاب خورده باشد اضافه می‌کنیم؛ چرا که در غیر این صورت شیره انگور ترش می‌شود سپس آن را صاف کرده و برای پخت روی دیگ می‌گذاریم.

به گفته رییس جهاد کشاورزی تاکستان این شهرستان قطب تولید انگور کشور است و از 25هزار هکتار باغات این شهرستان سالانه 320 هزار تن محصول برداشت می‌شود.
مجید رحمانی ادامه داد: حدود 65درصد انگور تاکستان به صورت آفتابی و تیزابی به کشمش تبدیل و 32درصد آن صرف تازه خوری می‌شود و قریب به دو درصد آن هم سهم شیره و آبغوره است.

شیره‌های تولیدی علاوه بر مصرف خود مردم تاکستان و سوغات برای فروش به استان‌های دیگری چون همدان، تهران، مازندران و چندین استان دیگر هم ارسال می‌شود.
مدیریت فروش شیره انگور در تاکستان اغلب با زنان است و آنها آنرا نمونه اقتصاد مقاومتی و کمک به اقتصاد خانواده می‌دانند.

به گفته اغلب مسئولین؛ خانه‌هایی که در آن شیره پخته می‌شود نمونه ای از کارگاه‌های کوچک صنایع تبدیلی است که زنان آنرا اداره می‌کنند و با حمایت از این فعالیت می‌توانیم، زمینه یک اقتصاد پایدار را فراهم کرد.
انتهای پیام/2002
منبع: تاک پرس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان