۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بازسازی روستاهای بوئین زهرا متناسب با معماری بومی ضروری است
کد خبر: ۲۱۵۹۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۹ ساعت: ۸:۵۵ ↗ لینک کوتاه

باستان شناس برجسته کشور:

بازسازی روستاهای بوئین زهرا متناسب با معماری بومی ضروری است

ضروری است برای حفظ عقبه اصیل روستاهای بوئین زهرا تیمی متخصص بسیج شده و نوسازی این روستاها را متناسب با معماری بومی این نواحی بازسازی نمایند.

بازسازی روستاهای بوئین زهرا متناسب با معماری بومی ضروری است
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، دکتر ملاصالحی از اساتید برجسته باستان شناسی کشور در دیدار با دکتر همتی استاندار قزوین بر سرمایه گذاری فرهنگی در قزوین تاکید کرد.
به منظور آشنایی با فعالیت‌های باستان شناسی و بررسی نتایج کاوش‌های صورت گرفته در مناطق باستانی دشت قزوین نشستی با حضور دکتر همتی استاندار قزوین، محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی، دکتر ملاصالحی و دکتر ده پهلوان از اساتید برجسته باستان شناسی کشور در کاروانسرای تاریخی محمدآباد واقع در شهرستان بوئین زهرا برگزار شد.
در این جلسه ملاصالحی با اشاره به پیشینه غنی تاریخی کهن شهر قزوین گفت: شهر قزوین یک شهر معمولی نیست، قزوین شهر ریشه‌هاست و به لحاظ وجود آثار برجسته تاریخی– فرهنگی در رده شهرهایی چون اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان، تبریز و شاید بالاتر از این شهرها قرار دارد و به همین جهت سرمایه گذاری فرهنگی برازنده این شهر است.
ملاصالحی ایران را یکی از فرهنگی ترین کشورهای دنیا خواند و اظهار داشت: ایران یک جغرافیای بی نظیر تاریخ بشر است و هیچ کشوری به اندازه ایران عشق در فرهنگش محوریت ندارد.
وی در ادامه افزود: تاریخ کشور ایران یک تاریخ زنده است و باید برای حفظ این پیشینه غنی و داشتن برنامه‌ای دقیق برای توسعه متوازن، پایدار و دراز مدت در این کشور سرمایه گذاری کرد.
وی با ارائه پیشنهاداتی برای توسعه فرهنگی شهر قزوین در خصوص تعیین عرصه و حریم بناهای تاریخی، عنوان کرد: بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند که متاسفانه عرصه حریم کاروانسرای محمدآباد به دلیل احداث جاده گرفته شده که از استاندار، نمایندگان استان قزوین و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست دارم مساعدت و همراهی لازم را برای عقب نشینی جاده و آزاد سازی عرصه این بنای تاریخی به انجام برسانند.
این باستان شناس دو محور زیبایی و پاکیزگی را که متاسفانه در ایران مغفول مانده از محورهای اصلی برای توسعه شهرها خواند و گفت: شهرستان بوئین زهرا در فاصله 50 کیلومتری شهر قزوین قرار دارد که می‌توانیم با کاشت گل و درخت در جاده حد فاصل این دو منطقه با صرف هزینه اندک دالان سبزی به وجود آوریم، که علاوه بر کاهش آلودگی‌های محیطی و نگهداری مزارع، در حفاظت از عرصه‌های تاریخی این شهرستان نقش موثری خواهد داشت.
ملاصالحی در ادامه روستاها را عقبه تاریخ و فرهنگ کشور خواند و ابراز داشت : روستاها بخش وسیعی از هویت و اصالت این کشور هستند که درباره معماری حیرت انگیز این مناطق می‌توان صدها پایان نامه به رشته تحریر درآورد و روستاهای شهرستان بوئین زهرا نیز از این ویژگی مستثنی نیستند.
وی ادامه داد: روستاییان بویین زهرا مردمانی بسیار نجیب، بافرهنگ و میهمان نواز هستند و ضروری است برای حفظ این عقبه اصیل و با رگ و ریشه تیمی متخصص بسیج شده و نوسازی روستاهای شهرستان بوئین زهرا را متناسب با معماری بومی این نواحی بازسازی نمایند.
در ادامه این نشست از محوطه‌های پیش از تاریخ تپه شیر تل، سگزآباد، شهرآلو بازدید شد.
انتهای پیام/7006

منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان