۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آیا سیاست دولت واقعاً صاحب‌خانه کردن مردم است؟
کد خبر: ۲۱۵۸۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۷ ساعت: ۱۰:۱۴ ↗ لینک کوتاه

سیاست‌های ناکام مسکن؛

آیا سیاست دولت واقعاً صاحب‌خانه کردن مردم است؟

مردم می‌گویند اگر کسی درآمدی داشت که بتواند ماهی ۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان سود پرداخت کند، دیگر نیازی به وام‌های ۱۸۰ میلیونی نداشت.

آیا سیاست دولت واقعاً صاحب‌خانه کردن مردم است؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، مردم می‌گویند اگر کسی درآمدی داشت که بتواند ماهی 1 میلیون و 860 هزار تومان سود پرداخت کند، دیگر نیازی به وام‌های 180 میلیونی نداشت.
 
روزنامه فرهیختگان در گزارشی با بررسی سیاست‌های ناکام مسکن نوشت: 80، 120 و 160 اینها ارقامی آشنا برای زوج‌های جوان هستند. ارقامی که قرار است این زوج‌ها را صاحب خانه کند، اینها وام‌های سه سقفی هستند که از سال گذشته از سوی دولت به عنوان بسته تحریک تقاضا و خروج رکود از بازار مسکن برای زوج‌هایی که از اول ازدواج موفق به خرید خانه نشده‌اند، ارائه شد.
 
تجربه نشان داده که پاشنه آشیل بسته‌های تسهیلاتی به خصوص برای مسکن، سود بالای این تسهیلات است. این موضوع از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که وام سه سطحی 80، 120 و 160 میلیون تومانی مسکن برای کسانی است که تازه زندگی خود را آغاز کرده و به دنبال خرید خانه هستند. سود بالای بازپرداخت این تسهیلات سبب بالا گرفتن انتقادها به وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی شد. شاید به همین دلیل بود که هر چند وقت یکبار خبر از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن برای خانه اولی‌ها از سوی مسئولان منتشر می‌شد.

فرهیختگان افزود: همزمان با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به 18 درصد، مسئولان بانک مسکن که متولی پرداخت وام مسکن است، نرخ سود تسهیلات مسکن خانه اولی‌ها را به 13 درصد و پس از آن دوباره به 11 درصد کاهش داد. حدود یک ماه پیش بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خبری خوش برای خانه اولی‌ها داد. نرخ سود تسهیلات در صندوق پس‌انداز، تک رقمی شد و به 9/5 درصد رسید. اما آیا با تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن، زوج‌ها و خانه اولی‌ها از پس بازپرداخت وام‌ها برمی‌آیند؟
 
«اگر فردی ماهانه این همه درآمد داشته باشد که بتواند ماهی یک میلیون و 860 هزار تومان سود پرداخت کند، قطعاً صاحب‌خانه است و نیازی به این وام‌ها ندارد.» این جمله‌ها، شاید هزاران بار از زبان مردم شنیده شده است. کارشناسان بازار مسکن هم این گفته‌ها را تایید می‌کنند. اگر شما زوجی هستید که تا به حال صاحب خانه نشده‌اید و برای این کار منتظر تصمیم‌های دولت برای کمک به خانه‌دار شدنتان هستید، در صورتی که خواستار وام 160 میلیون تومانی باشید، باید ماهانه چیزی حدود یک میلیون و 860 هزار تومان به بانک بابت وامی که دریافت کرده‌اید، پرداخت کنید. یعنی علاوه بر آنکه در پایان اقساط که گفته می‌شود 12 ساله است، 160 میلیون تومان را به بانک برمی‌گردانید، 100 میلیون دیگر بابت سود این تسهیلات را به جیب شبکه بانکی واریز می‌کنید.
 
این روزنامه می‌پرسد: اما شما باید چه شغلی و با چه میزان درآمدی داشته باشید تا بتوانید از پس پرداخت این وام بربیایید؟ آن‌طور که در قوانین آمده است؛ حداقل حقوق شاغلان موضوع ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون و سایر مشمولان این ماده به استثنای برخی موارد به میزان 9 میلیون ریال و حداکثر 7 برابر این رقم تعیین شد.
 
یعنی اگر کارمند هستید باید درآمدی بین 900 هزار تا 6 میلیون تومان داشته باشید. بنابراین، این کار برای کسانی که شغل آزاد و درآمد بالایی دارند به مراتب راحت‌تر است.
درمورد دو سطح دیگر وام برای زوج‌ها هم شرایط تفاوت زیادی ندارد. شما باید برای دریافت وام 120 میلیون تومانی با نرخ سود 9/5 درصد، ماهانه حدود یک میلیون و 400 هزار تومان پرداخت کنید. وام 80 میلیون تومانی هم که بازپرداختش چیزی در حدود 910 هزار تومان است. حالا اگر از میزان بازپرداخت این وام‌ها بگذریم، زوج‌های خانه اولی باید در بانک مسکن بنا به نوع وامی که می‌خواهند، سپرده‌گذاری کنند.
 
اگر زوج جوانی را درنظر بگیریم که یکی از آنان کارمند است و حقوق ماهانه‌اش هم چیزی در حدود یک میلیون و 500 هزار تومان باشد، چگونه قرار است هم از عهده مخارج زندگی و هم از بازپرداخت اقساط وام‌های مسکن برآید. صرف‌نظر از اقساط سنگین وام 160 میلیون تومانی و با درنظر گرفتن اینکه هم زن و هم مرد هر دو کارمند باشند و از پس پرداخت اقساط وام برآیند، برای خرید یک آپارتمان 60 متری در محدوده مرکزی شهر تهران دست‌کم به 250 تا 300 میلیون نقدینگی نیاز است که وام 160 میلیون تومانی فقط نیمی از قیمت خانه را پوشش می‌دهد. 

انتهای پیام/1404

منبع: کیهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان