۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین طرح‌های نیمه‌تمام بخش آب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد/افزایش قیمت آب در برنامه ششم توسعه
کد خبر: ۲۱۵۸۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۷ ساعت: ۱۰:۱۱ ↗ لینک کوتاه

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو خبر داد:

طرح‌های نیمه‌تمام بخش آب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد/افزایش قیمت آب در برنامه ششم توسعه

مدیران ارشد وزارت نیرو از کمبود منابع مالی این وزارتخانه برای اتمام پروژه های در دست اقدام و لزوم واقعی شدن بهای آب در برنامه ششم خبر دادند.

طرح‌های نیمه‌تمام بخش آب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد/افزایش قیمت آب در برنامه ششم توسعه
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ،رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در خصوص وضعیت اعتبارات بخش آب گفت: بخش آب کشور همچنان متکی به اعتبارات دولتی است چرا که این حوزه، اقتصادِخودگردان نداشته است تا بتواند از محل فروش آب امورات خود را بگذراند.

وی یادآور شد: در حال حاضر برای اتمام طرح های نیمه تمام و اجرای طرح های جدید، بیش از 200 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که قطعا با بودجه دولتی این رقم قابل پوشش نیست، برهمین اساس باید به سمت توسعه همکاری با بخش خصوص گام برداریم.

این مقام مسئول در ادامه به نرخ بالای بازپرداخت تسهیلات بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه تامین مالی به بزرگترین چالش سرمایه گذاران تبدیل شده، چراکه بالا بودن نرخ باز پرداخت تسهیلات از یک طرف و پیچیده بودن مراحل دریافت تسهیلات از سوی دیگر، بخش خصوصی را با مشکلاتی همراه کرده است.

وی افزود: برهمین اساس لزوم اصلاح نظام بانکی و بازبینی در نرخ بازپرداخت تسهیلات بیش از پیش احساس می شود؛البته در این خصوص نباید از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز غافل شد.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو درخصوص افزایش قیمت آب نیز اظهار داشت:طبق قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت آب تا پایان برنامه پنجم (1394) باید به قیمت واقعی می رسید که این امر به سبب مسائلی نظیر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم محقق نشد.

وی ادامه داد:طبق برنامه ششم توسعه نیز وزارت نیرو مکلف به اقتصادی کردن ارزش آب با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه است و باید به تدریج قیمت آب را به بهای تمام شده آن برساند.

تخصیص های دولت دردی از وزارت نیرو درمان نکرد

علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در خصوص آخرین وضعیت اعتبارات تخصیص یافته به وزارت نیرو، اظهار داشت:حجم بالایی از اوراق مشارکت به بخش آب و برق اختصاص یافته که از جمله آن می توان به سه هزار میلیارد تومان اوراق تسویه خزانه اسلامی و تخصیص اعتبارات بخش عمومی به این وزارتخانه اشاره کرد اما بطور کلی منابع مالی طرح های عمرانی وزارت نیرو چندان مطلوب نیست.

وی تاکید کرد: وضعیت اعتبارات عمومی از خزانه دولت چندان چشمگیر نیست و وزارت نیرو برای اجرای طرح های عمرانی خود مشکلات اعتباری فراوانی دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در خصوص میزان اعتبارات سال جاری نیز اظهار داشت: وزارت نیرو برای سال جاری هفت هزار میلیارد تومان در خواست اعتبار کرده که در قانون بودجه به تصویب رسیده است و در حال حاضر 50 درصد رقم مذکور از طریق اوراق اسناد خزانه اسلامی دریافت شده است.

دائمی در پایان عمده هزینه‌های وزارت نیرو را مربوط به بخش های آبی عنوان و تاکید کرد: برای توسعه هرچه بیشتر طرح های آبی و بطور کلی پروژهای عمرانی وزارت نیرو نیازمند تخصیص بموقع و کامل اعتبارت است.




انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان