۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین IPC مغایر با گفتمان انقلاب اسلامی است/ اقتصاد مقاومتی هیچ جایگاهی در قراردادهای جدید نفتی ندارد
کد خبر: ۲۱۵۸۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۵ ساعت: ۹:۴۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل سیاسی:

IPC مغایر با گفتمان انقلاب اسلامی است/ اقتصاد مقاومتی هیچ جایگاهی در قراردادهای جدید نفتی ندارد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: فرامین مقام معظم رهبری و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مخالف خام فروشی است هیچ جایگاهی در قراردادهای نفتی جدید ندارد و ملت ایران باید تاوان آن را در درازمدت بپردازند.

IPC مغایر با گفتمان انقلاب اسلامی است/ اقتصاد مقاومتی هیچ جایگاهی در قراردادهای جدید نفتی ندارد
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، مهدی فیاض کارشناس مسائل سیاسی درباره اینکه چرا دولت در اجرای انعقاد قراردادهای نفتی عجول است، اظهار کرد: همه تلاش دولت برای پیروزی در انتخابات آینده است؛ آقای ظریف در ملاقات با مقامات آمریکایی‌ها گفته بود اگر برجام عملی نشود پس از ما دولتی مانند دولت قبل احمدی سرکار خواهد آمد.

وی افزود: اساس کار دولت تدبیر و امید این است که به هر قیمتی بر سر قدرت باقی بماند و برای آن به هر کاری دست می‌زند؛ حتی اگر لازم باشد منافع ملی را به بیگانگان واگذار می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در موضوعاتی همچون برجام، FATF و قراردادهای نفتی ثابت شد که دولت برای حفظ قدرت خود، تحت عنوان تعامل با دنیای غرب هر نوع امتیازی را به آن‌ها می‌دهد.

قراردادهای جدید نفتی با گفتمان انقلابی در مغایرت و تقابل است
فیاض در ادامه گفت: رابطه با غرب مانند رابطه گرگ و میش است؛ ما رابطه با آمریکا را می‌خواهیم چه کنیم؟ قراردادهای نفتی با گفتمان انقلابی در مغایرت و تقابل است چراکه گفتمان انقلاب اسلامی و رهبری چنین چیزی را تایید نمی‌کند.

این کارشناس در خصوص چرایی محرمانه بودن قراردادهای نفتی معروف به ipc را اینگونه استدلال کرد: اگر قراردادهایی که بین ایران و کشورهای غربی امضا می‌شود مورد نقد کارشناسان قرار گیرد، قطعا ایرادات شکلی و محتوایی آن بررسی و استخراج می‌شود و در نهایت روند کارها کند شده و دولتمردان به اهداف خود نخواهند رسید.

وی ادامه داد: از این رو قراردادها که اجرایی می‌شود، تازه می‌پرسند مگر ایراد کار کجاست؟ و در حد شعار نه در عمل ایرادات جزئی را رفع می‌کنند و اما این ملت ایران هستند که باید تاوان آن را در درازمدت بپردازند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت استدلال‌های قابل قبولی برای کارهایشان ندارد، گفت: در سال‌های گذشته و پس از ملی شدن صنعت نفت، قراردادهایی که بسته می‌شد حداقل سهم ۵۱- ۴۹ بود اما امروز قردادها ۵۰-۵۰ شده است؛ درواقع اگر طرف غربی کارشکنی کند با بن بست مواجه هستیم و ایران نمی‌تواند از یک درصد حق حاکمیت خود استفاده کند.

اقتصاد مقاومتی هیچ جایگاهی در قراردادهای نفتی جدید ندارد
فیاض با اشاره به وعده‌های دولت مبنی بر وارد کردن عرض و تکنولوژی از کشورهای خارجی، اضافه کرد: این مسئله موجب شده تا از ظرفیت‌های داخلی غافل شوند و همه پیشرفت‌هایی که پس از انقلاب اسلامی در حوزه اکتشاف و استخراج نفت به دست آورده بودیم یکسره به غرب واگذار شود.

این کارشناس تاکید کرد: فرامین مقام معظم رهبری و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مخالف خام فروشی است هیچ جایگاهی در قراردادهای نفتی جدید ندارد و باتوجه به مشارکت ۵۰ درصدی کشورهای خارجی، دیگر فرصتی برای فروش فرآورده‌ها باقی نمی‌ماند.

وی اذعان کرد: به طور قطع به نفع غرب است که محصول نفتی ما را خام بخرند و محصولات فرآوری شده را به بازار عرضه کنند؛ یکی از ایرادات اساسی همین است چراکه اگر خود ما محصولات نفتی را فرآوری کنیم به مراتب ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دولتمردان بنا داشتند برجام را آفتاب تابان و فتح الفتوح معرفی کنند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که برجام هیچ فایده‌ای نداشته است و به ناکارآمدی آن اعتراف می‌کنند.

فیاض در ادامه افزود: وقتی آقای ظریف و صالحی به بدعهدی‌های طرف مذاکره کننده اذعان می‌کنند و ارکان اقتصادی کشور، دستاوردهای برجام را مساوی با هیچ می‌دانند دیگر باید گفت آقای روحانی و دولتمردان هم دیگر باید جزو دلواپسان قرار بگیرند.

مجلس شورای اسلامی در بحث قراردادهای نفتی و بازخواست وزیر نفت به طور جدی وارد شود

این کارشناس عنوان کرد: اینکه کشورهای دیگر همچون قطر منابع مشترک نفتی را استخراج می‌کنند، ما باید در برابر آن سعی کنیم با تکیه بر توان داخلی حق خود را بگیریم اما به این معنا نیست که امتیازات خود را به غربی‌ها واگذار کنیم.

وی بیان کرد: اگر هم قرار است قراردادی بسته شود باید کارفرمای اصلی ایران باشد تا بتوانیم نقش تعیین کننده‌ای در چگونگی استخراج‌ها داشته باشیم و نباید اموال ملت را به تاراج بگذاریم.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه متاسفانه پس از انتخابات مجلس جناحی روی کار آمده که اساس آن سازش با دولت است، گفت: نمایندگان در زمینه قراردادهای نفتی به طور فعال وارد نمی‌شوند و دولت را بازخواست نمی‌کنند؛ به طوری که استیضاحات را با این تعبیر که باید به دولت فرصت مجدد داده شود به تعویق می‌اندازند.

فیاض در پایان تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید از دولت و بخصوص وزیر نفت بخواهد که تغییر رویه داده و به خواست مردم اهمیت دهند چراکه ملت ایران حاضر نیستند عزت و شرف خود را به تاراج بگذارند.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان