۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۲.۵ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد
کد خبر: ۲۱۵۸۱۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۳ ساعت: ۱۴:۵۷ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:

۲.۵ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بیش از ۲.۵ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد، گفت: حدود ۷۰ درصد از زنان سرپرست خانوار، همسرانشان فوت شده و ۱۰ درصد این افراد نیز به دلیل طلاق، زن سرپرست خانوار هستند.

۲.۵ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ظهر امروز(سه‌شنبه) در همایش روز ملی خانواده که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت نهاد خانواده و تاثیرگذاری آن بر جامعه باید به صورت عملیاتی وارد این حوزه شد.
وی افزود: طی سال‌های گذشته نهاد خانواده دستخوش تغییر شده و از شکل گسترده به هسته‌ای تبدیل شده و همچنین کارکرد خانواده هم با توجه به این تغییرات، تحت تاثیر قرار گرفته است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای خانواده، جامعه پذیر کردن فرزندان برای آمادگی جهت ایفای نقش‌ در اجتماع است در حالی که در شرایط کنونی برخی بر این باورند که امروز نهادهای بسیاری همگام با خانواده در جامعه پذیری کودکان موثرند.
وی در ادامه تصریح کرد: تبیین چگونگی سیاست‌های خانواده محور در کشور بسیار حائز اهمیت است که در این راستا نیز 16 سیاست در حوزه خانواده از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده که موضوعات مهمی در آن مطرح شده است که برخی از آنها نیز مربوط به خدمات و فعالیت‌های بهزیستی است.
مسعودی فرید ادامه داد: آنچه که کمتر در سیاست‌گذاری‌ها مود توجه قرار گرفته، کمبود تفکر سیستمی در طراحی برنامه‌هایی است که به نوعی در خانواده تاثیرگذارند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تغییرات در سبک زندگی مردم گفت: بدون شک با آپارتمان نشینی شیوه تربیت فرزندان نیز دستخوش تغییر شده و کودکان به سمت بازی‌هایی با فعالیت فیزیکی کمتر همچون بازی‌های رایانه‌ای سوق پیدا کرده‌اند که استفاده بی‌رویه و عدم کنترل مناسب از سوی خانواده در این زمینه می‌تواند آسیب‌رسان باشد چراکه ممکن است باعث وابستگی بیش از حد کودکان به فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: خانواده کارکردهای مختلفی دارد و با توجه به اینکه در اورژانس اجتماعی نیز مواردی نظیر خشونت خانوادگی گزارش می‌شود که در درون خانواده رخ می‌دهد از این رو خانواده همچون شمشیر دو لبه‌ای است که می‌تواند منشا آسیب باشد.
وی افزود: با توجه به مباحث یاد شده باید به خانواده‌ها کمک کنیم تا وظایف خود را به خوبی ایفا کنند و از توانمندی‌های لازم برخوردار شوند.
مسعودی فرید تاکید کرد: امروزه در دنیا، نهضت خانواده‌گرایی رایج شده و کتاب‌های بسیاری در این مقوله نوشته شده و مراکز بسیاری نیز در این زمینه فعالیت دارند که این امر حاکی از اهمیت کانون خانواده در همه جای دنیاست.
وی با بیان اینکه بیش از 2.5 میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بهزیستی متولی رسیدگی به زنان سرپرست خانوار است لذا در این راستا جلساتی با دستگاه‌های مختلف برگزار شده تا برنامه اقدام و عمل برای آنها تدوین شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: حدود 70 درصد از زنان سرپرست خانوار همسرانشان فوت شده و 10 درصد این افراد نیز به دلیل طلاق، زن سرپرست خانوار شدند و برخی نیز دارای همسران از کارافتاده و یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج هستند و عده‌ای دیگر از این زنان مجرد بوده و ازدواج نکرده‌اند.
وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده این 4 گروه از سطح اقتصادی، اجتماعی و سلامت متفاوتی برخوردارند و نیازهای خاصی نیز دارند بنابراین برای همه این افراد نمی‌توان دستور یکسانی صادر کرد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان