۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین جشن پسته "روستای خونان" در تقویم گردشگری کشور به ثبت خواهد رسید
کد خبر: ۲۱۵۸۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۳ ساعت: ۱۳:۵۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

جشن پسته "روستای خونان" در تقویم گردشگری کشور به ثبت خواهد رسید

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین بیان کرد: تلاش میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بر این است تا ورزش چوگان و غذاهای محلی روستای خونان در فهرست میراث معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسیده و این منطقه در اینده نزدیک به عنوان مقصد گردشگری در کشور شناخته شود.

جشن پسته "روستای خونان" در تقویم گردشگری کشور به ثبت خواهد رسید
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، جشنواره پسته روستای خونان از توابع شهرستان بویین زهرا با حضور روح اله‌بابایی صالح نماینده شهرستان بویین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی، حمیده زر آبادی نماینده مردم شهرستان قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، بهمن طاهرخانی نماینده شهرستان تاکستان در مجلس شورای اسلامی، فرخزاد معاون امور عمرانی استانداری قزوین، حبیبی مدیرکل امور روستایی استان، حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، دکتر وکیلی گیلانی رئیس فدراسیون چوگان کشور و جمعی از مسئولین، انجمن نیکوکاران، گردشگران و اهالی روستای خونان عصر روز گذشته(دوشنبه) برگزار شد.
در این مراسم محمدعلی حضرتی گفت: روستای خونان ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای دارد که از مهمترین آنها یکپارچگی و همدلی یکایک اهالی روستا و عزم و ارده‌ای است که برای توسعه پایدار گردشگری خونان دارند.
حضرتی خطاب به اهالی روستای خونان گفت: اجازه ندهید وسوسه شهر شدن به روستای خونان راه یابد چرا که اگر روستای خونان با حفظ اصالت‌هایش روستا باقی بماند و به مبانی توسعه پایدار پایبند باشد بی‌تردید دستاوردهای بسیار ارزشمندتری برای منطقه، شهرستان بوئین زهرا و استان قزوین خواهد داشت.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در حاشیه برگزاری جشنواره پسته تصریح کرد: نمایشگاهی که در این منطقه برگزار شده نمونه‌ای از هویت‌ها و اصالت‌های روستای خونان است که می‌بایست به صورت پررنگ‌تر دیده شود و فرهنگ غنی این روستا به عنوان الگویی برای توسعه پایدار در بین روستاهای همجوار مطرح شود.
مدیرکل میراث فرهنگی قزوین احیای ورزش اصیل چوگان در روستای خونان را رویدادی بسیار مهم خواند و ابراز داشت: توجه به ورزش ملی و هیجان‌انگیز چوگان که با همت فدراسیون چوگان کشور در روستای خونان در حال احیاست رویدادی بسیار مهم در این منطقه به شمار می‌رود و تلاش میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به عنوان متولی ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور بر این است تا ورزش چوگان و غذاهای محلی روستای خونان در فهرست میراث معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسیده و این منطقه در اینده نزدیک به عنوان مقصد گردشگری در کشور شناخته شود.
وی در ادامه با اشاره به ثبت رویدادها و اتفاقات مهم در تقویم گردشگری کشور اذعان کرد: امیدواریم جشن پسته خونان به عنوان یک رویداد ملی در تقویم گردشگری کشور به ثبت برسد و هرساله شاهد برگزاری این جشن در منطقه بوده و نشاط اجتماعی این مراسم را با میهمانان و مسافران ورودی روستای خونان به اشتراک بگذاریم.
دکتر وکیلی گیلانی رئیس فدراسیون چوگان کشور نیز درباره برگزاری بازی ملی و اصیل چوگان در روستای خونان اظهار داشت: با توجه به پیشینه تاریخی کهن اجرای مسابقات ورزش اصیل و ملی چوگان در روستای خونان، پتانسیل بسیار خوبی برای احیای این ورزش کهن در منطقه وجود دارد.
وی افزود: فدراسیون ملی چوگان کشور نیز در حاشیه برگزاری جشنواره پسته با استفاده از این ظرفیت مربی و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار سوارکاران و چوگان بازان این منطقه قرار داد و توانستیم طی تمرینات فشرده و در مدت بسیار کم برای اجرای این مسابقات آماده شویم و امیدواریم روستای خونان در این زمینه بتواند الگوی مناسبی برای سایر روستای همجوار منطقه قرار گرفته و به احیای این ورزش در شهرستان کمک نماید.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان