۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پرندگان شکاری در باغات سنتی قزوین رهاسازی شدند
کد خبر: ۲۱۵۸۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۳ ساعت: ۱۲:۳ ↗ لینک کوتاه

در راستای مبارزه بیولوژیک با گونه مهاجم سنجاب؛

پرندگان شکاری در باغات سنتی قزوین رهاسازی شدند

۱۴بهله جغد و ۵ بهله سارگپه در بافت باغات سنتی قزوین جهت مبارزه بیولوژیک با گونه مهاجم سنجاب رها سازی گردید.

پرندگان شکاری در باغات سنتی قزوین رهاسازی شدند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، 14بهله جغد و 5 بهله سارگپه از پلاک گزاری جهت مبارزه بیولوژیک با گونه مهاجم سنجاب رها سازی شد.
سیاوش شمسی پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین صبح امروز(سه شنبه) در جلسه این سازمان اظهار کرد: مبارزه بیولوژیک و کنترل جمعیت سنجاب ایرانی در باغستان‌های سنتی قزوین بدلیل مشکلی است که در چند سال گذشته با افزایش جمعیت سنجاب در باغستانها رخ داده که به جهت مناسب بودن شرایط زیستی برای این گونه جمعیت آن در باغستان زیاد شده است.
وی تصریح کرد: شکوائیه‌های متعددی از سوی باغداران وجود دارد و از طرفی درخواست سازمان جهاد کشاورزی و شهرداری از سازمان محیط زیست در راستای کنترل جمعیت سنجابها که مبارزه بیولوژیک مطرح و اجرایی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: گونه‌های رهاشده پرندگانی از سراسر کشور است که جهت باز پروری به مرکز احیا و بازپرورس سازمان حفاظت محیط زیست در تهران تحویل شده بود و پس از باز پروری و اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست تحویل این اداره کل و در باغات رهاسازی شد. 
شمسی پور اعلام کرد: نقش این پرندگان شکاری در زنجیره غذایی، به عنوان کنترل کننده سنجاب‌ها بسیار خائز اهمیت است، جمعیت پرندگان در دهه‌های اخیر خود متاثر از کنترل غیر بیولوژیک آفات (کنترل شیمیایی) قرار گرفته به نحوی که شاهد کاهش چشمگیر جمعیت اکثر پرندگان شکاری هستیم.
وی گفت: رهاسازی پرندگان شکاری به منظور مبارزه بیولوژیک با گونه مهاجم سنجاب ایرانی در باغات سنتی قزوین برای اولین بار است که در کشور و در استان قزوین اجرایی می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان یادآور شد: هرگونه شکار در باغات سنتی قزوین ممنوع بوده و با متخلف به شدت برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان