۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین همصدایی رسانه‌های معاند با دو زن شطرنج‌باز برای خدشه‌دار کردن چهره ایران +عکس
کد خبر: ۲۱۵۷۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۲ ساعت: ۹:۴۷ ↗ لینک کوتاه

ایران‌هراسی این‌بار در ورزش؛

همصدایی رسانه‌های معاند با دو زن شطرنج‌باز برای خدشه‌دار کردن چهره ایران +عکس

به نوشته نشریه تلگراف، شطرنج بازان زن مطرح ساعاتی بعد از انتشار خبر میزبانی ایران برای مسابقات شطرنج گفته اند که بازی های ایران را تحریم می‌کنند. این حرکت به ظاهر خودجوش تا چه حد حقیقت داشت؟

همصدایی رسانه‌های معاند با دو زن شطرنج‌باز برای خدشه‌دار کردن چهره ایران +عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،چند ساعتی از اعلام رسمی خبر میزبانی جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی شطرنج 2017 می گذشت که دیلی تلگراف انگلیس نوشت: فدراسیون جهانی شطرنج تصمیم گرفته مسابقات قهرمانی شطرنج زنان در سال ۲۰۱۷ در ایران برگزار شود اما بر سر برگزاری این رقابتها در ایران یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن مخالفت شطرنج بازان با استفاده از پوشش اسلامی در این رقابتهاست!

به نوشته نشریه تلگراف، شطرنج بازان زن مطرح ساعاتی بعد از انتشار خبر میزبانی ایران برای مسابقات شطرنج گفته اند که بازی های ایران را تحریم می کنند.

اما این اعلام مخالفت و حرکت به ظاهر خودجوش قهرمانان شطرنج جهان تا چه حد صحت داشت؟ آیا فدراسیون جهانی شطرنج نیز در این کمپین مجازی از قبل شکست خورده، نقش داشت؟ چه کشورهایی سردمدار این مخالفت بی اهمیت بودند؟ رسانه‌های غربی به هر موضع کوچک و بزرگی که می‌تواند علیه ایران اسلامی باشد، چقدر علاقه دارند که اینگونه از کمترین فرصت ممکن برای حمله رسانه‌ای استفاده می کنند؟

با پیگیری فدراسیون شطرنج میزبانی رقابت های قهرمانی بانوان جهان در سال ۲۰۱۷ به ایران رسید. این بزرگترین میزبانی ایران در ورزش بانوان خواهد بود و مقامات فدراسیون شطرنج ایران بدون تردید از این فرصت بزرگ برای معرفی کشور عزیزمان ضمن همکاری با سازمان‌های دیگر داخلی، استفاده خواهند کرد.

 
در کنار رسانه‌های غربی، بنگاه‌های متخصص سیاه نمایی و ایران هراسی معاند نظام جمهوری اسلامی نیز دست به کار شدند و از موضوعی ساده و بدون منبع خبری یک فضای وسیع برای بهره برداری سیاسی و دینی تهیه کردند.

البته این شایعه در خلأ شکل نگرفته است، نازی پایکیدزه شطرنج باز گرجی تیم آمریکا در مصاحبه با تلگراف به تصمیم انتخاب ایران به عنوان کشور میزبان اعتراض کرده و آن را بیرحمانه و ناراحت کننده دانسته است و حاضر نیست در مسابقات قهرمانی زنان جهان در ایران شرکت کند. نایجل دیوید مرد سابق شماره یک جهان از انگلیس هم گفته که اگر یک نفر مسیحی بسیار معتقد باشد برای چه باید حجاب را که نماد مسلمانان است رعایت کند.

 

در این میان کسی که آپ پاکی را روی دست جوسازان خبری ریخته، رئیس آمریکایی کمیسیون شطرنج بانوان فدراسیون جهانی است، سوزان پولگار از اعطای میزبانی به ایران دفاع و اعلام کرده است: نزدیک به 60 کشور سفر کرده‌ و مکان های مختلف با فرهنگ های مختلف را دیده‌ام. من شخصا هیچ مساله ای با پوشیدن روسری (حجاب) ندارم و به نظرم باید به سنت و فرهنگ کشورها احترام گذاشت.

پولگار البته در مصاحبه ای نیز اعتراض شطرنج‌بازان را جوسازی اعلام کرده است. ایران پیش از این میزبان رقابت های گرند پری زنان بوده و چند تن از بهترین شطرنج‌بازان جهان در این مسابقات حضور داشتند و مشکلی با حجاب در ایران نداشته‌اند.


 
مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج ایران نیز به جو سازی دو شطرنج بازی آمریکایی و انگلیسی واکنش نشان داده و تلاش آنها را از قبل شکست خورده توصیف کرده است اما رسانه‌های فارسی زبان و معاند خارج از کشور همان طور که پیش بینی می‌شد برای ماهیگیری کنار این آب نه چندان گل آلود آمدند و چیزی هم نصیبشان نشد.

آنها در چند گزارش هماهنگ شده که متنی مشترک و مشابه داشت، نوشتند: مسابقات قهرمانی شطرنج قهرمانی زنان جهان قرار است در بهمن ماه سال آینده و به میزبانی ایران برگزار شود، میزبانی ایران در این مسابقات که برای اولین بار در چنین سطحی از ورزش زنان قرار است اتفاق بیفتد واکنش‌های متعددی را در شبکه های اجتماعی در پی داشته است. برخی از شطرنج بازان زن جهان مانند نازی پایکیدزه به دلیل حجاب اجباری در ایران خواستار تحریم این مسابقات شده اند و گروهی دیگر مانند سوزان پولگار رییس کمیسیون شطرنج زنان فدراسیون جهانی معتقدند این مسابقات باید برگزار شود و در نتیجه باید به "تفاوت های فرهنگی" کشور میزبان احترام گذاشت.

میترا حجازی پور استاد بزرگ شطرنج ایران و قهرمان مسابقات قاره آسیا در سال ۲۰۱۵ به شدت مخالف تحریم مسابقات است و آن را به ضرر وضعیت زنان در این کشور می داند.



او در گفتگویی با روزنامه گاردین گفته تحریم احتمالی این مسابقات باعث آسیب زدن به وضعیت رو به رشد ورزش زنان در ایران می‌شود:" این مسابقات بزرگترین رویداد ورزشی زنان در تاریخ ایران است. ما هیچ وقت نتوانستیم میزبانی مسابقات قهرمانی جهان در دیگر رشته های ورزش زنان را در ایران داشته باشیم و این فرصتی برای پیشرفت ورزش زنان در ایران است. ایران کشور زیبایی است و فرهنگ بی نظیری دارد. میزبانی ایران می تواند یک قدم رو به جلو برای ما باشد. این میزبانی باعث رشد شطرنج بازان زن و دیگر ورزشکاران زن خواهد شد."

هامپی و هاریکا از مهره‌های شناخته شده دنیای شطرنج برای حضور در رقابت‌های جهانی شطرنج 2017 به میزبانی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و داشتن حجاب در ایران برایشان جذاب است و این موضوع را مانعی بر سر راه میزبانی ایران نمی‌دانند.

در این مسابقات 64 نفر از برترین شطرنج بازان جهان حضور پیدا خواهند کرد اما تلاش مضحک رسانه‌های معاند از چندی پیش بر آن بوده که حجاب اسلامی را مانعی بر سر راه این میزبانی جهانی معرفی کند.

در همین راستا هامپی و هاریکا نمایندگان شطرنج هند به صورت رسمی اعلام کرده‌اند که برای حضور در ایران با حجاب اسلامی به احترام فرهنگ اسلامی ایران هیچ مشکلی نداشته و با اشتیاق و رغبت این کار را انجام خواهند داد.

برای هندی‌ها حضور در این رقابت بسیار ارزش دارد و به همین دلیل دو بازیکن بزرگ خود را در سطح جهانی به ایران خواهند فرستاد.

هامپی شطرنج بازی هندی در این خصوص به خبرنگاران گفته است: پیش از این یک بار به ایران رفته‌ام و برای چند روزی که میهمان ایرانیان بودم از روسری استفاده کردم، کم کم به آن عادت کردم و به نظر من باید به فرهنگ و عادات مردم یک کشور احترام گذاشت، وقتی این موضوع برای مردم یک کشور مهم است باید برای من به عنوان میهمان مهم باشد.

 

هاریکا دیگر نماینده هند در این خصوص گفت: برای من مسابقات مهم است، هر جای دنیا که باشد می‌روم و به خود بازی فکر می‌کنم، این چیزها به ما ربطی ندارد و حق نداریم درباره آنها نظر بدهیم، ما مربی و سرپرست و مدیر داریم و تابع صلاحدید فدراسیون خود هستیم، مشخص است که باید به فرهنگ یک کشور احترام گذاشت، من در ایران بودم و بهترین میهمان نوازی را تجربه کردم، هیچ محدودیتی با حجاب حس نکردم و فقط به بازی و پیروزی در آن فکر می‌کردم.

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان