۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین روغن‌ها را با اسید چرب ترانس پایین تهیه کنید/ حذف نمکدان از سر سفره‌های غذا ضروری است
کد خبر: ۲۱۵۷۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۰ ساعت: ۱۵:۳۶ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

روغن‌ها را با اسید چرب ترانس پایین تهیه کنید/ حذف نمکدان از سر سفره‌های غذا ضروری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: میزان مصرف روغن باید به حداقل برسد روغن‌های جامد بالای ۳۰ درصد اسید چرب ترانس دارند که زمینه ساز سکته قلبی می‌شود.

روغن‌ها را با اسید چرب ترانس پایین تهیه کنید/ حذف نمکدان از سر سفره‌های غذا ضروری است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، دکتر محمد اسکویی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین پیش از ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات معاونت بهداشت اظهار کرد: اولین علت مرگ‌ومیر مربوط به بیماری‌های قلبی است که در استان این موضوع 42 درصد را به خود اختصاص داده و از هر دونفر بالای 50 سال یک نفر به علت بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهد.
وی در ادامه افزود: امید به زندگی در استان قزوین در بانوان 76 سال و در آقایان 74 سال است و اگر هرکس زودتر از این سن فوت کند عمر از دست رفته محسوب می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه وضعیت عمر از دست رفته در استان قزوین 15 هزار سال در طول یک سال است، اذعان کرد: 18 هزارسال عمر از دست رفته نیز مربوط به علت سوانح و حوادث و 8 هزارسال هم به علت بیماری سرطان است.
وی اضافه کرد: عمر یک سرمایه بزرگ و ارزش یک سال آن سه برابر تولید ناخالص ملی است، از دست رفتن عمر ضرر بسیار بزرگ اقتصادی برای کشور به دنبال دارد که باید جلوی آن گرفته شود.

یک بار کشیدن قلیان برابر مصرف 100 نخ سیگار است

دکتر اسکویی گفت: از سال 83 تا 94 امید به زندگی مورد بررسی قرار گرفته و هرسال این امید به زندگی در حال افزایش است و برخی از علل آن افزایش سواد عمومی، بالا رفتن خدمات ارائه شده و کاهش آمار تصادف می‌باشد.
وی پنج عامل اصلی را از عوامل بیماری‌های قلبی برشمرد و گفت: دیابت، فشارخون، کم تحرکی و چاقی و سیگار از علل اصلی بیماری‌های قلبی هستند، هر نخ سیگار 13 سال عمر را کم می‌کند و یک بار کشیدن قلیان برابر مصرف 100 نخ سیگار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین توتون‌های قلیان را کپک زده و بی کیفیت دانست و گفتا: این توتون‌ها به علت اینکه مرطوب هستند و مدت زیادی باقی می‌مانند مواد سمی تولید می‌کنند که عوارض بسیار خطرناکی برای بدن دارد.
وی افزود: در سال جاری با همکاری نیروی انتظامی و اصناف طرحی در حال اجراست که در اطراف مدارس تا فاصله 500 متری هیچ مغازهای اجازه فروش سیگار را ندارد، حتی تبلیغ سیگار نیز ممنوع است و پیگیر اجرای ممنوعیت فروش سیگار به نوجوانان زیر 18 سال هستیم.
این مسئول با بیان اینکه دیابت یکی از عوامل زمینه‌ای برای بیماری قلبی است، عنوان کرد: در استان قزوین 6 درصد جمعیت روستایی و 11 درصد جمعیت شهری بالای 30 سال مبتلا به دیابت هستند.
وی اذعان کرد: در سال 1980 از کل جمعیت دنیا 108 میلیون نفر به دیابت مبتلا بودند که این آمار در سال 2014 به 490 میلیون نفر رسید و پیش بینی می‌شود در سال 2035 آمار مبتلایان به دیابت در جهان به 600 میلیون نفر برسد.
دکتر اسکویی 35 درصد علت قطعی عضو را مربوط به دیابت دانست و گفت: شایع ترین علت نابینایی، یکی از علل بیماری کلیوی و دیالیز فشارخون بالا و دیابت است همچنین دیابت آلزایمر و افسردگی را تشدید می‌کند.
وی فشارخون بالا را جزو بیماری‌های خاموش معرفی کرد و گفت: 13 ونیم درصد از جمعیت روستایی و 15 درصد جمعیت شهری بالای 30 سال در استان فشارخون بالا دارند، آمارها نشان می‌دهد نیمی از افراد مبتلا به دیابت و فشارخون از بیماری خود بی اطلاع هستند.

مصرف یک عدد نوشابه 300 گرمی در طول روز معادل خوردن 11 حبه قند است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین همچنین وجود استرس کاری بالا و چربی خون را از عوامل دیگر ایجاد کننده بیماری‌های قلبی برشمرد.
وی با اشاره به اینکه 24 مهرماه روز جهانی غذاست، عنوان کرد: آخرین وضعیت تغذیه در استان نشان می‌دهد مصرف ما با استاندارها فاصله دارد، برای نمونه نیاز روزانه ما به برنج 95 گرم و مصرف استان 121 گرم است، مصرف استاندار روغن برای هر فرد 35 گرم و مصرف مردم ما در قزوین 45 گرم است و مصرف استاندار مواد قندی 25 گرم و مصرف ما 66 گرم است؛ این آمار باید با آگاهسازی مردم اصلاح شود.
این مسئول تصریح کرد: باید ذائقه فرزندان خود را از کودکی به غذاهای مفید و میزان مصرف استاندار عادت دهیم هم اکنون استاندار مصرف نمک 5 گرم و مصرف روزانه ما 15 گرم است؛ اما در مقابل هزار میلی گرم سرانه مصرف کلیسم برای هر فرد نیاز است اما ما فقط 590 میلی گرم استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه سبک تغذیه مردم استان باید تغییر کند، بیان کرد: میزان مصرف روغن باید به حداقل برسد روغن‌های جامد بالای 30 درصد اسید چرب ترانس دارند که زمینه ساز سکته قلبی می‌شود.
دکتر اسکویی تاکید کرد: مردم استان باید از روغن‌هایی استفاده کنند که اسید چرب ترانس آن پایین و حتی صفر باشد مثل روغن زیتون و کنجد؛ در حالی که 50 درصد جمعیت استان روغن جامد مصرف می‌کنند.
وی در پایان توصیه کرد: نمکدان را از سر سفره‌های خود حذف کنید و در وعده‌های غذایی سالاد را اضافه کرده و نوشابه را حذف کنید؛ متاسفانه مصرف یک عدد نوشابه 300 گرمی در طول روز معادل خوردن 11 حبه قند است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان