۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کشاورزان قزوینی چه درخواستی از روحانی دارند؟
کد خبر: ۲۱۵۵۹۲ نویسنده: اعظم میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۴ ساعت: ۱۰:۴۰ ↗ لینک کوتاه

در آستانه سفر رئیس جمهور به استان قزوین؛

کشاورزان قزوینی چه درخواستی از روحانی دارند؟

قطعی شدن سفر رئیس جمهور به استان قزوین باعث شده تا وعده‌هایش در بهبوهه انتخابات در ذهن مردم مرور شود و کشاورزان نیز همچون سایر اقشار درخواستهای خود از دولت روحانی را مطرح کنند.

کشاورزان قزوینی  چه درخواستی از روحانی دارند؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ---اعظم میرزایی؛

روحانی: اختصاص 3 هزارمیلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به برخی طرح‌های کشاورزان
1203 روز از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذرد؛ سه سال و اندی روز پیش روحانی در آستانه انتخابات و در رقابت جلب آراء ملت وعده‌هایی به همه اقشار مردم داد که این قول‌ها شامل بهبود اوضاع کشاورزان در کشور نیز می‌شد.

روحانی در ماه‌های اولیه تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری کشور در دیداری با کشاورزان گفته بود ۳هزارمیلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را به برخی از طرح های کشاورزان اختصاص خواهد داد.
این وعده با اظهارنظرهای متعددی از سوی مردان اقتصادی کشور مواجه شد، برخی معتقد بودند که خرج کردن پول ریالی صندوق توسعه ملی برای اقتصاد ایران مناسب نیست و برخی دیگر از مسئولین اقتصادی کشور با زیرسوال بردن آمارهای ارائه شده در خصوص اعتبار تخصیصی صندوق توسعه ملی به شکل مستقیم و غیر مستقیم وعده روحانی به کشاورزان را غیرقابل اجرا تلقی کردند.

وعده‌های انتخاباتی
روحانی در وعده‌های انتخاباتی خود گفته بود: کشاورزان ما با مشکلات فراوان روبرو بودند و ما به جای حل مشکلات آنان به دیگران پرداختیم و در حالیکه کارگران کارخانه ما در بیکاری به سر می‌بردند برای کارگران چینی کار ایجاد کردیم.

روحانی در جایی دیگر با قول کاهش آمار بیکاری در کشور اظهار کرده بود: دولت تدبیر گرانی را با فکر و برنامه کنترل و کاهش خواهد داد و بیکاری را با روش‌هایی چون توجه به صنعت، کشاورزی و گردشگری کاهش خواهد داد و بیکاری را به نُرم جهانی خواهد رساند.
پس از گذشت حدود یک سال از ریاست جمهوری حسن روحانی، بخشی از مشکلات چایکاران، گندم‌کاران و برنجکاران تا حدی حل شد اما با گستردگی مشکلات در بخش کشاوری گویا حل این مسائل به صورت مقطعی دردی را از کشاورزان دوا نکرده است و هر روز شاهد انتشار خبری مبنی بر نارضایتی کشاورزان هستیم.

روحانی در این 1203 روز به 28 استان کشور سفر کرده است؛ پروژه‌هایی را به بهره‌برداری رسانده و در جمع مردم سخنرانی کرده است.

روحانی آمدنی شد
زمزمه سفر روحانی به استان قزوین در سال جاری چندین بار در فضای استان پیچید اما اینبار گویا سفر رئیس جمهور به قزوین در روز چهارشنبه و پس از گذشت 5 روز از شروع مدارس، جدی شده است.
سفر رئیس جمهور به استان قزوین باعث شده تا وعده‌هایش در بهبوهه انتخابات در ذهن مردم مرور شود، روحانی در 447 بند وعده‌هایی در حوزه‌های ورزشی، رسانه‌ای، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به مردم داده است.

با توجه به گلایه‌های کشاورزان که در هاله‌ای از ابهام حل شدن و نشدن مانده است، خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در آستانه سفر روحانی به قزوین با چند تن از آنان به گفت‌وگو پرداخته و درخواست کشاورزان استان از رئیس جمهورشان را به رشته تحریر درآورده است.

پای درد و دل کشاورزان
خیری یکی از باغداران الموت غربی می‌گوید: کشاورزان یک سال زحمت می‌کشند اما سود حاصل از محصول برای دلال است.

دست دلالان را از سفره کشاورزان کوتاه کنید
این کشاورز ادامه می‌دهد: به علت نداشتن صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، محصولات را به قیمت ارزان‌تری خریداری می‌کنند به عنوان مثال امسال زغال اخته باغ خود را به قیمت 4 هزار تومان فروختم در صورتی که در تهران با قیمت 12 تا 20 هزارتومان به فروش می‌رسید که تمام این سود متعلق به دلالان است.
این باغدار اضافه می‌کند: ما از رییس جمهور درخواست داریم به بانک‌های دولتی دستور بدهد تا وام‌های یکساله و ضروری در اختیار کشاورزان قرار بدهند، سه سال است که کشاورزان به علت بدهی و عدم توان پرداخت بدهی معوقه جرات نزدیک شدن به بانک‌ها را ندارند.

نقدی یکی دیگر از باغداران این منطقه است که اظهار می‌کند: موانع موجود در صادرات فندق امسال و سال گذشته سبب شد تا کشاورزان به خاک سیاه بنشینند، کشاورزان فندقی که در سال 92 با قیمت 25 تا 35 هزارتومان در بازار می‌فروختند امسال با مشکلات بسیاری توانستند 8 هزار تومان به فروش برسانند.
دولت موانع صادرات را رفع کند
این باغدار ادامه داد: در دولت تلاشی برای صادرات انجام نمی‌شود و فقط به واردات توجه می‌شود که بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری است، ما از دولت تقاضا داریم تا موانع صادرات را برطرف کند.

زارعی یکی از شالی‌کاران قزوین است که در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین ، می‌گوید: قیمت کود، بذر و پرداخت حقوق کارگران ازعمده مشکلات شالی‌کاران است.

وی ادامه داد: دخالت سازمان جهاد کشاورزی در کشت و اعمال نظر اینکه چه بذری بکاریم سبب می‌شود که محصولات ما از نظر کیفیت جوابگوی مشتریان نباشد و اگر هم طبق دستور آنان عمل نکنیم حمایت‌های اندکی را هم که دارند از ما دریغ می‌کنند.
دولت پول کشمش سال گذشته را  بدهکار است
حجت اله طاهرخانی کشاورز 80 ساله تاکستانی می‌گوید: امسال نسبت به سال گذشته برداشت انگور کمتر شده است و نگران فروش کشمش‌های خود هستیم چراکه هزینه فروش کشمش سال گذشته به طور کامل دریافت نکرده‌ایم و دولت 40 درصد از پول فروش کشمش‌های سال گذشته را به ما بدهکار است.

وی ادامه می‌دهد: از مسئولین می خواهیم به داد کشاورزان برسند، کشاورزان زحمت زیادی می‌کشند تا یک محصول به بار بنشیند اما در پایان کار بازار تضمین شده‌ای برای فروش محصولات خود ندارند.
امسال کشمش‌هایمان را نمی‌فروشیم
طاهرخانی با بیان اینکه چنانچه امسال نیز روال خرید دولت از کشاورزان مانند گذشته باشد، کشمش را نمی فروشیم، اضافه می‌کند: مسئولین به داد ما برسند، شغل ما و اجدادمان کشاورزی بوده و تاکنون به این شدت مشکلات نداشتیم در گذشته تاجران کشمش را در باغ خریداری می‌کردند.

این کشاورز بیان می‌کند: مجبوریم هر کیلوگرم انگور را به قیمت حدود 1500 تومان و کشمش تیزابی را حدود تومان بفروشیم که با توجه به هزینه‌های تولید آن، صرفه اقتصادی ندارد.
یکی از گندمکاران استان، با بیان اینکه تمام زندگی ما زمین‌های کشاورزی ماست، عنوان می‌کند: کشاورزان با مشقت و دشواری زحمت می‌کشند اما در نهایت فقط خستگی برایشان می‌ماند و سود چندانی نصیبشان نمی‌شود.

وی با اشاره به وعده‌ای که دولت در تلویزیون به کشاورزان داد، خاطرنشان می‌کند: مسئولان در صداوسیما و سایر رسانه‌ها اعلام کردند ۲۴ساعته پول گندم کاران را می‌دهند و امروز بیش از یک ماه از فروش گندم‌هایمان به دولت می‌گذرد اما هنوز خبری از پرداخت پول از سوی دولت به ما نشده است.
یکی دیگر از کشاورزان اضافه می‌کند: واقعا برای مسئولین متاسفم که این‌گونه حق کشاورز که نتیجه عرق ریختن آن در دمای بالای ۴۵درجه هوا را هدر می‌دهند.

بدقولی‌ پشت بدقولی
وی با بیان اینکه من به حساب حرف دولتمردان به تمام طلبکاران و کارگران چک دادم و امروز یک هفته است که از سررسید چک‌هایم می‌گذرد اما هنوز پولی به دستم نرسیده است، عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته فقط دو یا سه روز منتظر می‌ماندیم و بلافاصله پول پرداخت می‌شد.

یکی از کشاورزان روستای زرگر نیز با اشاره به اینکه تنها خواسته کشاورزان از مسئولان درک کردن شرایط آنها و عمل به وعده‌هایشان است، می‌گوید: بیشترین دغدغه کشاورزان به ویژه گندم‌کاران شهرستان آبیک فرارسیدن سررسید وام‌ها و بدهی‌هایشان است و کشاورزان که منبع درآمدی جز محصولاتشان ندارند و امروز برای پرداخت بدهی‌های خود چشم به دست دولت دارند که چه زمانی طلب‌هایشان را پرداخت می‌کنند.
یکی از گندمکاران روستای زرگر نیز با بیان اینکه تمام زندگی کشاورزان از راه کسب درآمد از زمین‌هایشان می‌گذرد؛ بیان می‌کند: بیش از یک ماه از برداشت گندم و تحویل آن به مراکز خرید در شهرستان می‌گذرد اما هنوز بهای گندم‌هایمان که حاصل دست رنجمان است را پرداخت نکرده‌اند.

عرق ما خیلی وقت است که خشک شده
وی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) اظهار کرد: گویا برخی ادارات و نهادها این حدیث پیامبر(ص) یادشان رفته که فرموده‌اند پول کارگر را تا زمانی که عرقش خشک نشده به وی بپردازند و گویا هیچ عجله‌ای هم برای پرداخت ندارند چه اینکه گردش این حجم زیاد پول در حساب شرکت یا اداره می‌تواند سودبخش باشد.
کشاورز دیگری با بیان اینکه بعد از برداشت گندم زمین خود را به کشت ذرت اختصاص داده است، عنوان کرد: می‌خواهم سم و کود برای زمینم بخرم و از طرفی حق الزحمه کارگران و سایر عوامل را پرداخت کنم، اما پولی ندارم، چرا که هر چه داشتم برای تولید گندم صرف کردم و امسال هیچ محصولی برداشت نکردم از مسئولین تقاضای پرداخت حق دسترنج کشاورزان را دارم.

هر دم از این باغ بری می‌رسد، نغزتر از نغزتری میرسد!
حل مشکلات کشاوران به صورت پایه‌ای و مقابله با واردات بی رویه محصولات کشاورزی، آن‌هم با یک برنامه‌ریزی دقیق و به صورت دائم و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان این بخش علاوه بر رونق بخش کشاورزی تامین سبد غذایی مردم کشور را نیز تضمین خواهد کرد.

حسن روحانی در 447 بند وعده‌هایی به مردم داده است که به نظر می‌رسد اگر تنها بخش کوچکی از این قول‌های انتخاباتی که به شکل بی منطقی در بین کاندیداهای مناصب کشوری مرسوم شده، عملیاتی می‌شد بخش عمده‌ای از مشکلات مردم حل می‌شد؛ اما تا به امروز که زمان زیادی از عمر دولت یازدهم باقی نمانده مشکلات همچنان بر قوت خود باقی است و به قول شاعر "هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه تر از تازه تری میرسد!"

انتهای پیام/9003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان