۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین سازه معماری از دوره ساسانی در تاکستان کشف شد
کد خبر: ۲۱۵۵۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۳ ساعت: ۹:۴۳ ↗ لینک کوتاه

سرپرست هیأت کاوش پژوهشکده باستان‌شناسی:

سازه معماری از دوره ساسانی در تاکستان کشف شد

سرپرست هیأت کاوش پژوهشکده باستان‌شناسی بیان کرد: دو فصل کاوش باستان‌شناختی در محوطه تات ۲ علاوه‌بر سازه‌های معماری به کشف تکه سفال‌های شاخص، عطردان شیشه‌ای و ظرف خمره‌ای شکل با علامت و خط پهلوی ساسانی منجر شد.

سازه معماری از دوره ساسانی در تاکستان کشف شد
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، محمد بهرام زاده سرپرست هیأت کاوش در محوطه تات ۲ تاکستان استان قزوین گفت: در فصل اول کاوش تات ۲ در اراضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان که در سال ۱۳۹۳ صورت گرفت، سازه معماری بی‌نظیری از دوره تاریخی به دست آمد.
وی افزود: این مجموعه‌ از فضاهای حوض مانند با اندود گچی، آبراهه‌هایی تشکیل شده که حوضچه‌های کوچک را به حوض عمیق در مرکز مرتبط می‌ساخت.
این باستان شناس با بیان اینکه در فصل اول هیأت کاوش با پلان منظمی از دیوارهای خشتی با اندودی از گچ مواجه شد، اظهار داشت: باستان شناسان با مطالعه بیشتر به کارکرد محوطه به عنوان محوطه کارگاهی با نام چَرخُشت دست یافتند.
وی با اشاره به اهمیت سازه به دست آمده از نظر قدمت و کاربری تصریح کرد: با پیگیری‌های پژوهشکده باستان‌شناسی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، حمایت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال ۱۳۹۵ فصل دوم کاوش باستان‌شناختی دراین محوطه با فاصله زمانی ۲سال شروع شد.
این مسئول گفت: در فصل دوم ابعاد تراشه‌ای که در فصل اول ایجاد شده بود (۴.۵×۴.۵ متر) به ۱۰×۱۰ متر گسترش داده شد که براساس گسترش معماری و پیگردی آثار معماری بدست آمده، مرحله به مرحله صورت گرفت.
به گفته بهرام زاده، در این مرحله از پیگردی و کاوش محوطه تات ۲، ادامه دیوارک‌های خشتی که چارچوب حوضچه‌های کوچک را تشکیل می‌دهند، شناسایی شد، علاوه بر این با تکمیل فضاهای شناسایی شده در فصل اول دیوارهای خشتی اصلی بنا نیز به دست آمد. ورودی فضا در ضلع جنوب شرقی به عرض ۱.۵ متر با درگاهی ۱ متری قرار گرفته که با ورود به بنا، مستقیماً وارد فضای اصلی و مرکزی می‌شویم این فضا به شکل مستطیل بوده و حوض اصلی مدور به عمق ۱۹۵ سانتی‌متر در مرکز آن قرار دارد.
وی با اشاره به وجود دو حوضچه مستطیل شکل در شمال و غرب بنا و جداشده با دیوارک‌های خشتی از حوض مرکزی افزود: این حوضچه‌ها به واسطه آبراهه‌هایی به عرض ۱۰ سانتیمتر به حوض مرکزی متصل می‌شوند.
سرپرست هیأت کاوش در محوطه تات ۲ گفت: در گوشه جنوب غربی بنا نیز حوضچه کوچکی تعبیه شده که بیضی شکل است، عمق این حوضچه ۷۰ سانتی‌متر بوده و حوضچه مستطیل شکل غربی بنا با آبراهه به این حوضچه کوچک متصل می‌شود.
بهرام زاده افزود: در حوضچه مستطیل شکل شمالی بنا در دو کنج مخالف آثار حرارت به شکل خاکستر و دودزدگی بر روی اندود گچی دیده می‌شود که ممکن است این آثار حرارت مربوط به زمان استفاده بنا بوده باشد و یا پس از دست رفتن کاربری و عمر مفید بنا شکل گرفته باشد.
به گفته این باستان شناس، تمامی سطوح داخلی بنا دارای اندود گچی هستند که در زمان حیات و بهره‌وری فضای کارگاهی درون حوضچه‌ها چندین بار اندود و بازسازی و مرمت شده اند بطوریکه این مرمت در حوض مرکزی بیشتر از ۸ لایه اندود قابل مشاهده است.
وی یافته‌های دو فصل کاوش باستان‌شناختی تات ۲ را شامل تکه سفال‌های شاخص دوره تاریخی، یک ظرف به شکل خمره کوچک با علامت و خط پهلوی ساسانی و همچنین عطردان شیشه‌ای شاخص دوره تاریخی اعلام کرد.
سرپرست هیأت کاوش در محوطه تات ۲ در خصوص کاربری پیشنهادی فضاهای به دست آمده با توجه به وجود حوضچه‌ها، آبراهه‌ها و قرارگیری آثار در بافت منطقه تاکستان که کشت انگور از قدیم در آن صورت می‌گرفته است گفت: می‌توان این سازه معماری را به عنوان کارگاه تهیه آب انگور و فرآورده‌های انگور (چرخشت) معرفی کرد.
وی درباره محوطه تات ۲ افزود: با شناسایی آثار معماری به دست آمده از کاوش فصل دوم پس از ثبت و ضبط، حفاظت و مرمت‌های اولیه در محوطه انجام گرفت.
بهرام زاده تصریح کرد: ساماندهی پوشش این محوطه نیازمند همکاری مسئولین دانشگاهی و شهری تاکستان است تا در اثر فرسایش محیطی از بین نرود.
انتهای پیام/3009
منبع: تاک پرس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان