۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین برخورد قاطع و مستمر با زمین‌خواران در استان/ کوتاهی هر نهاد یا مسئولی در حفظ بیت المال قابل پذیرش نیست
کد خبر: ۲۱۵۵۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱ ساعت: ۹:۶ ↗ لینک کوتاه

دادستان قزوین تصریح کرد

برخورد قاطع و مستمر با زمین‌خواران در استان/ کوتاهی هر نهاد یا مسئولی در حفظ بیت المال قابل پذیرش نیست

دادستان قزوین از برخورد قاطع و مستمر دستگاه قضا با زمین‌خواران در استان خبرداد و عنوان کرد: باید با هر نهاد یا مسئولی که در زمینه انجام وظیفه در حفظ حقوق بیت المال کوتاهی می‌کند، برخورد قانونی صورت پذیرد.

برخورد قاطع و مستمر با زمین‌خواران در استان/ کوتاهی هر نهاد یا مسئولی در حفظ بیت المال قابل پذیرش نیست
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، سياست‌هاي غيرمسئولانه دستگاه‌هاي اجرايي در سنوات گذشته سبب گسترش پديده زمین خواری و بروز ناهنجاري‌هاي پيرامون آن در شهر قزوین شده است.
انتقال متقلبانه و مجرمانه اراضي و تصرف غیرقانونی ملي به واسطه سندسازي‌ها و سوءاستفاده از احكام دادگاه‌هاي توسط زمين‌خواران و تفكيك و فروش اين اراضي توسط افراد سودجو، سال‌هاي گذشته را تبديل به آزمون دشواري براي دستگاه قضايي استان و اختصاصاً دادسراي مركز استان كرده بود، حجم بالاي مراجعین كه به واسطه جهل به قانون بخش قابل توجهي از سرمايه خود را به جيب زمين‌خواران ريخته بودند از يك سو، عدم كفايت و توانمندي قوانين موجود براي رفع معضل از سوي ديگر و مصلحت‌انديشي‌ها بعضاً خلاف قانون برخي مسئولين كه با هدف حل مشكل خيلي عظيم مال ‌باختگان چشم‌پوشي دستگاه قضا را مطالبه مي‌كردند از سويي بعضی از نقاط شهری را به سمت ساخت و سازهای غیر مجاز مي‌برد كه با هيچ يك از اصول شهرسازي و معماري و آمايش شهري و امنيتي انطباق نداشت.
مجاهدت دستگاه قضا با پشتيباني مسئولين عالي‌رتبه قضايي كشور كارنامه قابل قبولي از عملكرد دستگاه قضايي در استان رقم زد به نحوي كه علي‌رغم وسعت اراضي تصرف شده و كثرت اصحاب پرونده‌ها كه در برخي پرونده‌ها تا چندین شاكي به دستگاه مراجعه كرده‌اند موضوع با سرعت و دقت مراحل رسيدگي را طي كرد.
بخش عمده‌اي از احكام در سال 94 اجرا گردید. كنترل تبعات اجراي اين احكام و نارضايتي‌ها و اقدامات منافي امنيت معمول در اجراي اين احكام مستقيماً با نظارت دادستان مركز و با اجراي تدابير اتخاذي ايشان ميسر شده است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی، دادستان قزوین در نشست دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌های استان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه برخورد با زمین خواری افزود: فرمایش رهبری حجت را بر تمام نهادها و مسئولان تمام کرده و برخورد با قانون شکنان در عرصه منابع طبیعی، اراضی ملی و زمین خواری از اولویت‌های دادسراهای عمومی و انقلاب استان است.

دادستان قزوین بر لزوم پایبندی همه مسئولان و برخورد قاطع با قانون شکنان و زمین خواران تأکید و از برخورد تداوم دار با قانون شکنان و زمین خواران در استان خبر داد.

وی از مسئولان خواست تا با هرگونه تغییر کاربری غیرقانونی و غیرمجاز برخورد کنند و خاطرنشان کرد: همه مسئولان باید در چهارچوب اختیارات قانونی وظایف خود پس از لحاظ اقدامات پیشگیرانه با متصرفان اراضی ملی، منابع طبیعی و زمین خواران برخورد کنند.

وی در زمینه اقدامات دادستانی قزوین در زمینه حفظ حقوق بیت المال و برخورد با زمین خواری گفت: اقدامات جدی در زمینه برخورد با زمین خواری ساماندهی شده و رسیدگی ویژه به این پرونده‌ها و تسریع در رسیدگی‌ها و اجرای قاطع احکام صادره می‌تواند از رخداد این پدیده شوم پیشگیری کند.

این مقام قضایی با اشاره به اقدامات دادستانی قزوین در زمینه برخورد با تخلفات و اقدامات غیرقانونی گفت: اقدامات بسیار خوبی در زمینه برخورد با جرایم و مفاسد اقتصادی و برخورد با زمین خواری و مؤسسات متخلف مالی و اعتبار و شرکت‌های متخلف توسط دادستانی انجام شده که در حال رسیدگی است.

صادقی نیارکی با اشاره به اقدامات دادگستری استان در این زمینه گفت: بحث مقابله با زمین خواری و قبل از آن پیشگیری از تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی به صورت جدی در دستور کار دادستانی قزوین قرار گرفته و براساس گزارش‌های موجود مقادیر قابل توجهی از اراضی که توسط افراد سودجو تصرف شده بود، رهاسازی شد.

دادستان قزوین مبهم بودن قوانین را از عواملی دانست که موجب شده افراد سودجو و فرصت طلب با تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی به حقوق عامه آسیب وارد کنند.

وی با تأکید بر لزوم اجرای قانون توسط مسئولان گفت: باید با هر نهاد یا مسئولی که در زمینه انجام وظیفه در حفظ حقوق بیت المال کوتاهی می‌کند، برخورد قانونی صورت پذیرد.
انتهای پیام/3009

منبع: سایت دادگستری استان قزوین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان