۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین حذف دلار مبادلات اقتصادی کشور را سخت نمی کند/ مبادلات کشورهایی مانند چین، روسیه و برزیل با دلار صورت نمی گیرد
کد خبر: ۲۱۵۴۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۹ ساعت: ۱۰:۴۱ ↗ لینک کوتاه

یک کارشناس مسائل اقتصادی:

حذف دلار مبادلات اقتصادی کشور را سخت نمی کند/ مبادلات کشورهایی مانند چین، روسیه و برزیل با دلار صورت نمی گیرد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نکته مثبتی که بعد از حذف دلار در کشور اتفاق می افتد این است که تجارت ایران با سایر کشورهای دنیا از طریق آمریکا رصد نمی شود و از این رو امکان وضع محدودیت های جدید برای ایران وجود نخواهد داشت.

حذف دلار مبادلات اقتصادی کشور را سخت نمی کند/ مبادلات کشورهایی مانند چین، روسیه و برزیل با دلار صورت نمی گیرد
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ،افشین پروین پور، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر شکسته شدن ارزش و آقایی دلار در کشور اظهار داشت: کاهش ارزش دلار در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی یک کار کلیدی است که از سوی مقام معظم رهبری بارها مطرح شده است.

 

استفاده از ارزهایی به جز دلار مشکلی برای اقتصاد کشور به وجود نمی آورد

 

وی با بیان اینکه ما می توانیم دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنیم تصریح کرد: در جایی که به مبادله با کشورهایی می پردازیم که واحد پولی آنها دلار نیست، استفاده از واحد پولی آن کشور و ایران بسیار راحت تر بوده و هیچ مشکلی برای روابط تجاری ایران به وجود نخواهد آمد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: به عنوان مثال واحد پول کشور روسیه روبل و ایران ریال است که این دو واحد معادل سازی شده و در نهایت اقدام به تجارت می کنیم که ما به تفاوت یک قیمت را هم می توانند با کالای مشترکی مانند طلا یا نفت یکسان سازی کرد.

حذف دلار مبادلات اقتصادی کشور را سخت نمی کند/ مبادلات کشورهایی مانند چین، روسیه و برزیل با دلار صورت نمی گیرد

 

تجربه موفق چین و برزیل برای حذف دلار از مبادلات خود

 

پروین پور در پاسخ به این سوال که آیا این روش در کشورهای دیگر امتحان شده است تصریح کرد: کشورهایی مانند چین و برزیل که در حد ایران مواجه اقتصادی با آمریکا ندارند، دلار را از تجارت خود حذف کرده و با واحد های پولی خود به مبادله با یکدیگر می پردازند.

 

وی ضمن یادآوری این نکته که امروزه هیچ یک از مبادلات میان چین، روسیه و برزیل در دنیا با دلار صورت نمی گیرد بیان داشت: این کشورها حتی در حد ایران هم با آمریکا دشمنی ندارند اما وقتی قدرت اقتصاد خود را در کنار زدن دلار دیدند این اقدام را عملیاتی کردند.

 

اراده حذف دلار از مبادلات اقتصادی از سوی مسئولان وجود ندارد

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه این راهکار به آسانی قابل اجرا است بیان داشت: با اینکه چندین بار این موضوع از سوی مقام معظم رهبری و بسیاری از کارشناسان اقتصادی مطرح شده است، اما تا کنون ایران وارد مبادله با واحدی غیر از دلار نشده است.

 

افشین پور افزود: اراده مسئولین برای اجرای این برنامه تا کنون در کشور وجود نداشته و شاید مسائل سیاسی دلیل اصلی اجرا نشدن این مسئله باشد وگرنه راهکار کارشناسی شده ای است که در کشورهای دیگر آزموده شده است.

 

وی با اشاره به پیمان بریکس که در همین زمینه منعقد شده بیان داشت: کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی از سال ها پیش تصمیم گرفتند که دلار را از مبادلات خود حذف کردند؛ این کشورها به تنهایی 28 درصد از روابط تجاری دنیا را داشتند که به راحتی این میزان از مبادلات با دلار حذف شد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر این کشورها سال هاست توانسته اند دلار را از مبادلات خود حذف کنند، ایران هم می تواند در راستای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی ارزش دلار را پایین آورده و در نهایت آن را از مبادلات خود حذف کند.

 

پروین پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مبادله با ارزی به جز دلار کار را سخت تر می کند خاطر نشان کرد: هیچ گاه حذف دلار کار را برای مبادلات کشور سخت نمی کند؛ در حال حاضر چین به راحتی با روسیه سال هاست که مبادلات خود را به صورت غیر دلاری انجام می دهند.

 

با کاهش تأثیر دلار بر اقتصاد، اقتصاد مقاومتی محقق می شود

 

وی همچنین گفت: با حذف دلار کاهش یا افزایش قیمت دلار در دنیا تأثیر چندانی بر روی اقتصاد کشور نخواهد داشت؛ دیگر کاهش دلار در کشور نیز دغدغه ای برای مسئولان تلقی نمی شود و کاری به دلار نخواهیم داشت.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: نقشی که امروزه دلار در کشور بازی می کند به خاطر این است که حجم زیادی از تجارت کشور وابسته به دلار است و از قضا دلار واحد پولی کشوری است که دشمنی درجه یک و دیرینه با کشور ما دارد و با اراده ای اندک می تواند اقتصاد کشور را به هم بریزد.

 

با حذف دلار، تجارت ایران با سایر کشورها از سوی آمریکا رصد نمی شود

 

پروین پور بیان داشت: نکته مثبتی که بعد از حذف دلار در کشور اتفاق می افتد این است که تجارت ایران با سایر کشورهای دنیا از طریق آمریکا رصد نمی شود و از این رو امکان وضع محدودیت های جدید برای ایران وجود نخواهد داشت.

 

وی افزود: در حال حاضر بانک مرکزی آمریکا به واسطه دلارهایی که در مبادلات مختلف از سوی ایران خرج می شود آمار دقیق مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها را دارد که این خود ضعف بزرگی برای کشور به شمار می رود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تأکید کرد: این اقدام یک امر حکومتی است و باید اراده حاکمیتی به وجود بیاید تا دلار حذف شود؛ حتی اگر تاجران ما بخواهند دلار را از تجارت خود حذف کنند، بستر لازم برای این اقدام را باید بانک ها فراهم کنند که همه بانک ها زیر نظر بانک مرکزی و این بانک هم زیر نظر دولت فعالیت می کند.

 

پروین پور در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه علیرغم تأکیدات زیادی که تا کنون از سوی مقام معظم رهبری بر این مسئله وجود داشته است، امروز شاهد هستیم که اراده برای عملیاتی شدن حذف دلار از مبادلات خارجی بسیار کمرنگ است.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان