۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین NSA؛ لانه‌ زنبور از نوع آمریکایی+ تصاویر
کد خبر: ۲۱۵۴۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۹ ساعت: ۱۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

NSA؛ لانه‌ زنبور از نوع آمریکایی+ تصاویر

سرویس‌های اطلاعاتی به دلیل مخفی‌کاری ذاتی‌شان، همواره از موضوعات مورد توجه افکار عمومی بوده‌اند.

NSA؛ لانه‌ زنبور از نوع آمریکایی+ تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای صاحب قدرت در جهان به دلیل مخفی‌کاری ذاتی‌شان، همواره از موضوعات مورد علاقه بودند و بزرگترین بمب‌های خبری جهان نیز به افشای عملیات و فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی اختصاص داشته است.

آژانس امنیت ملی(NSA)

آژانس امنیت ملی، هم‌چنین مشهور با سرواژه اِن‌اس‌اِی (NSA)، یک سازمان دولتی آمریکا است که به نحوی زیر نظر سازمان دفاع ایالات متحده آمریکا اداره می‌شود. این سازمان در ۴ نوامبر سال ۱۹۵۲ تاسیس شد و وظیفه اصلی آن نظارت بر مخابرات و فعالیت‌های ماهواره‌ای و کشف رمز در ایالات متحده آمریکاست. این کار مستلزم مقدار زیادی رمزشناسی (cryptanalysis) است.

همچنین این سازمان وظیفه حفاظت از مکالمات دولتی و سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا را در مقابل سازمانهای مشابه بر عهده دارد که این کار هم مستلزم مقادیر زیادی رمز نویسی (cryptography) است.

لانه‌های زنبور؛

این آژانس از اعضای کلیدی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است و یکی از محرمانه‌ترین سازمان‌های جاسوسی در جهان به شمار می‌آید. البته کار این آژانس محدود به جاسوسی ارتباطات است و جاسوسی انسانی را شامل نمی‌شود. همچنین طبق قانون، فعالیت‌های جاسوسی این آژانس محدود به روابط خارجی است اما در برخی مواقع نظارت‌های داخل مرزی را هم شامل می‌شود. این آژانس از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است و یکی از محرمانه‌ترین سازمان‌های جاسوسی در جهان به شمار می‌آید. مرکز این آژانس حوالی واشنگتن در ایالت مریلند  است.

شنود دایم ارتباطات از راه دور، در سراسر جهان (موبایل، فکس، ای.میل و ارتباطات انفورماتیک) و همچنین دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، در حوزه وظایف سازمان امنیت ملی آمریکا است. این سازمان صدهزار نفر را در استخدام خودش دارد که این افراد در مراکز مختلف در آمریکا و ایستگاه‌های شنود مستقر در خارج، به کار مشغول‌اند. این سازمان از بودجه سالانه‌ای معادل بیش از شانزده میلیارد دلار بهره می‌برد. به گفته جان پیک، کارشناس آمریکایی مسائل اطلاعاتی، آژانس امنیت ملی ایالات متحده، حدود ۹۵ درصد ارتباطات از راه دور را در سراسر جهان، تحت کنترل دارد. 

این حجم عظیم اطلاعات به وسیله ابرکامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. البته رقم گفته شده از سوی این کارشناس آمریکایی، مورد قبول همه اهل فن نیست، اما می‌توان با اطمینان گفت که توانایی آژانس امنیت ملی آمریکا در ره‌گیری اطلاعاتی بیش از پنجاه درصد ترافیک جهانی را شامل می‌شود. مدیر این آژانس، به هنگام یکی از معدود مصاحبه‌هایش با مطبوعات، اعلام کرده بود که او باید هر سه ساعت، اطلاعاتی معادل کل کتابخانه کنگره آمریکا را تحت اداره‌اش داشته باشد.

لانه‌های زنبور؛

برنامه‌های NSA

اشلون

NSA در مشارکت با آژانس‌های مشابه در انگلستان، کانادا، استرالیا و زلاندنو که با عنوان گروه UKUSA شناخته می‌شوند، بصورت گسترده‌ای بر روی سیستم‌هایی به نام ECHELON کار می‌کنند که انتظار می‌رود توانایی مانیتور کردن بخش عظیمی از ارتباطات تلفنی، فکسی و داده‌ای جهان را داشته باشد. 

طبق یادداشتی در روزنامه New York Times بصورت فنی، تقریباً تمامی تلفنهای مدرن، اینترنت، فکس و ارتباطات ماهواره‌ای به خاطر ییشرفت‌های اخیر در تکنولوژی و ماهیت فضای باز (Open Air) اغلب ارتباطات رادیویی در سراسر دنیا، قابل استخراج می‌باشند. عملیات جمع آوری فرضی NSA بحران‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند که اغلب به خاطر این تصور است که NSA حریم خصوصی آمریکایی‌ها را نقض می‌کند. 

اما دستورالعمل‌های (NSA USSID 18) به طور محکمی استراق سمع یا جمع آوری اطلاعات در مورد «افراد آمریکایی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ...» را بدون اجازه رسمی و صریح دادستان کل ایالات متحده (در موارد برون مرزی) و اجازه دادگاه مراقبت اتباع خارجه (در موارد داخلی) منع می‌کند. 

دادگاه عالی ایالات متحده، کلیه آژانس‌های جاسوسی را از تحت نظارت قرار دادن شهروندان آمریکایی منع کرده‌است؛ تنها در شرایط حاد و کمی جمع آوری اطلاعات یک موجودیت آمریکایی بدون اجازه امکان پذیر است مانند حملات ۱۱ سپتامبر.

لانه‌های زنبور؛

علاوه بر این ECHELON توسط شهروندان سایر کشورهای خارج پیمان اتحاد UKUSA مورد انتقاد قرار دارد، که البته ادعاهایی نیز وجود دارند مبنی بر استفاده حکومت ایالات متحده از این سیستم، برای تحریک مواردی خارج از حیطه امنیت ملی آن کشور، از قبیل جاسوسی صنعتی و جاسوسی سیاسی. 

این موارد شامل تکنولوژی توربین بادی بدون دنده که توسط شرکت آلمانی Enercon طراحی شده بود و نیز تکنولوژی گفتار که توسط شرکت بلژیکی Lernout&Hauspie طراحی شده بود، می‌شود. همچنین مقاله در روزنامهٔ Baltimore Sun در سال ۱۹۹۵ نشان می‌دهد که شرکت هوافضای Airbus یک قرارداد ۶ میلیارد دلاری با عربستان سعودی را در سال ۱۹۹۴ پس از اینکه NSA گزارش داد که مدیران Airbus از مدیران سعودی رشوه گرفته‌اند، از دست داده‌است. همهٔ اینها در این شرایط رخ داده‌است که هدف اصلی NSA تنها بدست آوردن اطلاعات جاسوسی خارجی بخصوصی است که مربوط به امنیت ملی یا عملیات جاسوسی نظامی رایج می‌باشد.

آقای Andy McNab در کتاب Firewall گفته‌است که اتحاد UKUSA طراحی شد تا NSA،GCHQ و سایر سازمانهای مشابه اطلاعات شهروندان دیگری را بدست آورد. این بدین معناست که NSA بصورت قانونی نمی‌تواند بر روی شهروندان آمریکایی نظارت داشته باشد، اما GCHQ می‌تواند این کار را برای این سازمان انجام دهد.


لانه‌های زنبور؛

فعالیت درون مرزی

ماموریت NSA، بر طبق دستورالعمل اجرایی ۱۲۳۳۳، جمع آوری اطلاعاتی است که شامل «جاسوسی خارجی یا ضد جاسوسی» می‌شود و نه «بدست آوردن اطلاعات مربوط به فعالیت‌های درون مرزی اشخاص آمریکایی». NSA گفته‌است که برای جمع‌آوری اطلاعات فعالیت‌های جاسوسی خارجی در داخل مرزهای ایالات متحده به FBI وابسته‌ است و فعالیت‌های داخلی خود را فقط به سفارت خانه‌ها و ماموریت‌های ملل بیگانه محدود کرده‌ است. 

فعالیت‌های نظارتی NSA محدود به قانون حفظ حریم شخصی آمریکایی‌ها می‌باشد، اما این محدودیت‌ها برای اشخاص غیر آمریکایی که در خارج از مرزهای آمریکا هستند، اعمال نمی‌شود. این فعالیت‌ها، بخصوص شنود تلفنی درون مرزی و برنامه‌های پایگاه دادهٔ تماس‌ها، سوالاتی در مورد گسترش فعالیت‌های NSA و نگرانی‌ها درمورد تهدید برای حریم خصوصی ایجاد کرده‌است.


لانه‌های زنبور؛

برنامه‌های شنود سیمی (Wiretapping)

1. شنود سیمی درون مرزی در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون آغاز شد و در سالهای پس از کناره گیری ریچارد نیکسون، بازرسی‌هایی در مورد استفاده نادرست از امکانات CIAو NSA انجام گرفت. در برخی از این بازرسی‌ها، از روی توطئهٔ ترور فیدل کاسترو و همچنین چندین مورد شنود سیمی بر روی افراد آمریکایی پرده برداری شد.

2. شنود سیمی و استخراج داده‌های ThinThread: یکی از برنامه‌های شنود سیمی بنام ThinThread در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ مورد آزمایش قرار گرفت، اما هیچ وقت مورد بهره برداری قرار نگرفت. پروژهٔ ThinThread هم شامل توانایی پیشرفتهٔ استخراج داده‌ها بود و هم شامل حفاظت‌های حریم از پیش تعبیه شده. که البته این حفاظت‌های حریم شخصی پس از حوادث ۱۱ سپتامبر توسط جورج بوش به حالت تعلیق در آمد تا توانایی‌های گروه‌های تجسس را در رابطه با مسئلهٔ تروریسم افزایش دهد.

3. شنود سیمی بدون پیش اجازه در دوره ریاست جمهوری جورج بوش: در دسامبر ۲۰۰۵ روزنامه نیویورک تایمز، گزارش کرد که تحت فشار کاخ سفید و دستور مستقیم رئیس جمهور بوش، سازمان امنیت ملی، در اقدامی جهت جلوگیری از اقدامات خرابکارانه، کلیه تلفن‌های اشخاص آمریکایی که با افرادی خارج از کشور تماس گرفته بودند شنود کرده است.



انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان