۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مرزهایی میان اجلاس بازی و فرصت سازی
کد خبر: ۲۱۵۴۵۷ نویسنده: علی تقوایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۹ ساعت: ۹:۳۴ ↗ لینک کوتاه

دو روی اجلاس شهرداران جاده ابریشم در قزوین؛

مرزهایی میان اجلاس بازی و فرصت سازی

فرصت سازی بی بدیل اجلاس‌های بین المللی برای شهر و استانی که تا دو دهه پیش بزرگترین افتخارش استان شدن بود، یقیناً دستاوردی نیست که بتوان از آن چشم پوشید و در ازای آن به بانیان و همه کسانی که در برگزاری این اجلاس در قزوین نقش داشته‌اند دست مریزاد نگفت.

مرزهایی میان اجلاس بازی و فرصت سازی
صبح قزوین ؛____علی تقوایی.

اجلاس‌هایی به دور از زندگی عینی مردم
ماه‌ها انتظار برای برگزاری اجلاس «شهرداران جاده ابریشم» به پایان رسید. اجلاسی که مسئولان شهرداری قزوین همواره بر بُعد بین المللی آن و فرصت ممتازش برای معرفی قزوین به دنیا تاکید داشتند.
از آن گذشته شهردار قزوین نیز همواره تاکید داشت که برگزاری اجلاس و مجمع و به طور کلی هر نشستی پیرامون راه ابرایشم می‌تواند به پیشرفت و بهبود امور فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و دیگر امور اجتماعی در قزوین منجر شود چرا که این امر با سازماندهی تبادلات در میان مقامات دولتی، سازمان‌های تجاری و انجمن‌‌های غیردولتی از شهرهای سراسر دنیا انجام می‌پذیرد. برهمین اساس موضوع کاری یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم حمایت از نقش تاریخی این مسیر فرهنگی و تقویت کمربند اقتصادی جاده ابریشم بود.

فرصت سازی بی بدیل اجلاس‌های بین المللی برای شهر و استانی که تا دو دهه پیش بزرگترین افتخارش استان شدن بود، یقیناً دستاوردی نیست که بتوان از آن چشم پوشید و در ازای آن به بانیان و همه کسانی که در برگزاری این اجلاس در قزوین نقش داشته‌اند دست مریزاد نگفت.
با این حال سرنوشت «اجلاس جهانی شهر اسلامی» کارنامه و بُرد تاثیرگذاری آن سبب شده است تا در داوری ثمرات اجلاس شهرداران جاده ابریشم در قزوین بگونه ای دیگری عمل کرد چرا که در مورد اجلاس پرسروصدا و البته پرهزینه شهر اسلامی شاهد دستاورد عینی و درخورد تاملی برای شهر قزوین نبودیم؛ البته اجلاسی در حد بین المللی در این شهر برگزار و مراکزی نیز در قزوین دایر شد اما این موارد همگی هیچ ارتباطی به زندگی عینی مردم و توقعاتی که از این اجلاس‌ها وجود دارد، نداشت.
اجلاس جهانی شهر اسلامی، به هیچ وجه شهرداری و شهرسازی اسلامی در قزوین را تقویت نکرد، پیوست فرهنگی پروژه‌ها که آن همه مورد تاکید رهبری معظم انقلاب قرار داشت هنوز در اکثر پروژه‌ها نادیده گرفته می‌شود و ردی از معماری اسلامی در ابنیه تازه تاسیس شهر دیده نمی‌شود با این وجود جای این سئوال در مورد اجلاس شهر اسلامی مطرح بود که جداً چه حاصل از این همه تبلیغات و صرف هزینه؟

اجلاس شهرداران جاده ابریشم در مسیر اجلاس شهر اسلامی؟

اجلاس شهرداران جاده ابریشم نیز به نوعی ادامه راه اجلاس شهر اسلامی بود. اجلاسی که در محل مصلای امام علی(ع) مسجد النبی(ص) برگزار شد و با وجود همه نقاط قوت، ناهماهنگی‌های آشکاری در نحوه برگزاری آن به چشم می‌آمد.
گذشته از نحوه برخورد و هماهنگی با اصحاب رسانه، تردد میهمان با کفش روی فرش‌های مسجد نکته عجیبی بود که در این اجلاس به چشم می‌آمد به ویژه آنکه غالب شرکت کنندگان در این اجلاس از کشورهای اسلامی بودند و مطابق با فقه شیعه و سنی نجس یا کثیف کردن صحن درونی مسجد، حرام بیّن – یا همان حرام آشکار- است اما متاسفانه این حادثه در این اجلاس روی داد و تنها برای روز بعدی بود که فرش‌ها از صحن مسجد جمع آوری شد و با جایگزینی موکت‌های لوله شده منظره بسیار بهم ریخته ای به محل برگزاری اجلاس داده بود.

نبود محلی برای اقامه نماز در اجلاسی که محل برگزاری آن یکی از بزرگترین مساجد کشور بود نیز از حواشی در خور تامل این مراسم محسوب می‌شد. چنانکه در موعد نماز هیچ مکانی برای اقامه این فریضه اسلامی تعبیه نشده بود در حالی که غالب میهمانان و مدعوین از کشورهای اسلامی بودند.
از اینها گذشته اجلاسی که میزبانی آن بر عهده شهر قزوین است، می‌بایست در درجه اول برای همین شهر مفید و در خور ثمرات باشد در حالی که نقش چین و قدرت اقتصادی این کشور در این اجلاس بسیار برجسته از فضل میزبانی قزوین و از آن فراتر نقش ملی کشور بود.
همه این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا در نهایت اجلاس شهرداران جاده ابریشم را نیز در همانجایی قرار دهیم که پیش تر اجلاس شهر اسلامی را قرار دادیم. البته هنوز برای قضاوت و برآورد دستاوردهای این اجلاس زود است اما آنچه که از ظاهر و شیوه برگزاری نامنظم مراسم برداشت می‌شد تصوری مشابه این حکم است به ویژه آنکه مردم حق دارند بدانند که برگزاری اجلاس‌های پرسرصدای ملی و بین المللی چه بازخوردهای عینی و سازنده ای در زندگی آنها دارد.

براساس این دیدگاه حتی اگر جلسات سالانه سازمان ملل متحد هم در قزوین برگزار شود باید دخل و خرج و خروجی این جلسات و اجلاس‌ها سنجیده شود و در نهایت با توجه به خروجی این اجلاس‌ها دست به برنامه ریزی‌های بلندمدت و میان مدت زد در غیر این صورت واقعا هر اجلاسی در هر سطحی وقتی تاثیری سازنده ای در زندگی مردم شهر ندارد برگزار نشدنش بسیار مقرون به صرفه تر از برگزار شدنش است.
با این حال کماکان در انتظار به ثمر نشستن نتایج مثبت و سازنده اجلاس شهرداران جاده ابریشم و پرهیز از منفی بافی هستیم و امیدواریم که در نهایت مردم شهر قزوین بتوانند عوایدی و بهره های درخوری را از برنامه هایی از این دست ببرند.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان