۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین تقاضای خانم نماینده از وزیر فرهنگ بی‌پاسخ ماند/ رکورد تاخیر در همایش‌ها شکسته شد/ نماینده‌ای که در مجلس با خط زیبا می‌نویسد!
کد خبر: ۲۱۵۴۰۹ نویسنده: لیلا امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۷ ساعت: ۸:۲۵ ↗ لینک کوتاه

حاشیه‌های اختتامیه چهارمین دوسالانه خوشنویسی در قزوین:

تقاضای خانم نماینده از وزیر فرهنگ بی‌پاسخ ماند/ رکورد تاخیر در همایش‌ها شکسته شد/ نماینده‌ای که در مجلس با خط زیبا می‌نویسد!

اختتامیه چهارمین دوسالانه خوشنویسی در قزوین با یک ساعت و نیم تاخیر برگزار شد که می‌توان گفت رکورد تاخیر در همایش‌ها شکسته شد، این اختتامیه با حاشیه‌های قابل توجهی همراه بود.

تقاضای خانم نماینده از وزیر فرهنگ بی‌پاسخ ماند/ رکورد تاخیر در همایش‌ها شکسته شد/ نماینده‌ای که در مجلس با خط زیبا می‌نویسد!
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، آیین اختتامیه چهارمین دوسالانه خوشنویسی کشور و مراسم بزرگداشت استاد برجسته خط نستعلیق خواجه اختیارمنشی گنابادی، پنج شنبه شب با حضور علی جنتی، وزیر کشور و مسئولان استان قزوین در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات کشور برگزار شد.
مطابق اکثر همایش‌های استانی اختتامیه دوسالانه خوشنویسی نیز با تاخیر آغاز شد و میزبانی قزوین در یک همایش کشوری و حضور میهمانان خارجی نیز عاملی برای وقت شناسی مسئولان استان نشد؛ به طوریکه رکورد یک ساعت و نیمه تاخیر در شروع برنامه زده شد که کلافگی میهمانان را به همراه داشت.

اختتامیه به جای ساعت 16 و سی دقیقه در 18 و 9 دقیقه آغاز به کار کرد و گروه ارکستر" بادی فان فان" روی سِن به اجرای سرود ملی پرداخت که سهم حاضران در سالن فقط شنیدن ملودی سرود ملی بود و به علت ضعیف بودن بلندگوها از همنوایی خانم‌ها چیزی به گوش نمی‌رسید.

اسکندری نژاد به عنوان دبیر چهارمین دوسالانه خوشنویسی کشور با قرار گرفتن در جایگاه سخنران سعی کرد با عذرخواهی‌های مکرر خود این تاخیر را توجیه کند، البته وی تاخیر یک و ساعت و نیمه در شروع برنامه را به "قدری" تاخیر تعبیر کرد!
وی با بیان اینکه مسئولیت این تاخیر را می‌پذیرم، گفت: تمام تلاش خود را کردیم تا یادواره شهدای مدافع حرم با اختتامیه دوسالانه همزمان نشود، اما این شرایط فراهم نشد.

مدیرکل ارشاد قزوین اذعان کرد: به گواه اساتید برجسته خوشنویسی کشور، قزوین قابلیت تبدیل شدن به پایگاه خوشنویسی کشور را دارد و این موضوع می‌تواند به ثبت ملی برسد؛ زیرا حضور اساتید برجسته در استان قزوین نسبت به دیگر استان‌ها برتری دارد.
در ادامه مراسم فریدون همتی استاندار قزوین با بیان اینکه برنامه با "قدری" تاخیر شروع شد و از حضار عذرخواهی می‌کنم، حضور آیت الله تاکندی را در این برنامه یک برکت برای حوزه فرهنگ استان برشمرد.

وی اظهار کرد: یک جامعه توسعه یافته زمانی پویا و بالنده خواهد بود که حوزه فرهنگ در کنار حوزه سیاست، اقتصاد و دیگر حوزه‌ها قرار بگیرد.
همتی در ادامه در جایگاه عالی‌ترین مقام دولت در استان به حمایت از برنامه‌های فرهنگی دولت پرداخت و عنوان کرد: طی سه سال گذشته دولت به دلیل مشکلات مالی نتوانست گام‌های ارزشمندی در حوزه فرهنگ بردارد و اقدامات امروز دولت با آرمان‌های مدنظرش فاصله دارد و این خلاء باید با حضور هنرمندان پُر شود.

سین‌هایی که برای این اختتامیه درنظر گرفته شده بود به دلیل تاخیر یک ساعت و نیمه، مجری مراسم را مجبور کرد که به سرعت سخنرانان را برای صحبت به روی سِن دعوت کند و سخنرانان نیز بدون استثنا مطالب نوشته شده خود را از کاغذ برای حضار قرائت می‌کردند.
وزیر ارشاد سخنران بعدی مراسم بود که گریزی به جایگاه خط و تاثیرگذاری آن در انتقال فرهنگ دینی زد و گفت: هنر بدون پشتوانه دینی و معرفتی رونقی نخواهد داشت و بوی کهنگی می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پایتخت خوشنویسی عنوان زیبایی است اما نباید در همین حد باقی بماند، عنوان کرد: نهادهای متولی در استان قزوین مثل استانداری، شهرداری، ادارات کل و مدیران فرهنگی طرحی جامع طراحی کنند تا در نگاه هر گردشگر هنر خط این استان نمود پیدا کند.
جنتی اضافه کرد: اجرای یک طرح جامع در قزوین برای معرفی پایتخت خوشنویسی به معنای نصب چند عبارت نستعلیق بر در و دیوار و میادن شهر نیست؛ بلکه نمادها، معماری شهری و زیباسازی و طراحی در زندگی شهری باید نماد این هنر باشد.

وی گفت: تدوین طرحی جامع برای معرفی هنر خوشنویسی در سطح شهر قزوین نیازمند یک ضمانت اجرایی است که امیدواریم در دوسالانه بعدی شاهد این طرح باشیم.
سخنرانی‌های پشت سرهم و تاخیر زیاد در شروع برنامه، میهمانان خارجی را خسته کرده بود و تعداد زیادی از حضار هنگام سخنرانی ترجیح دادند یک چرت عصرگاهی داشته باشند.

علی شیرازی، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان کشور سخنرانی خود را با گلایه از اختلاف 20 ساله جامعه خوشنویسی کشور شروع کرد و انجمن خوشنویسان کشور را بدهکار جنتی دانست که توانسته این اختلاف‌ها را برطرف کند.
نوک پیکان گلایه‌های بعدی این داور خوشنویسی به سمت جامعه خوشنویسی استان تهران نشانه رفت و تصریح کرد: چرا تهران به عنوان بزرگترین شعبه خوشنویسی کشور نباید در جشنواره‌ها برگزیده داشته باشد؟ حتی در چهارمین دوسالانه در سال جاری حتی یک برگزیده از پایتخت نداریم و این جای تاسف دارد.

وی در پایان درخواست کرد که موزه معاصر خوشنویسی در قزوین ایجاد شود که در آن پژوهشگاه، نمایشگاه و ورکشاب برای اهالی هنر درنظر گرفته شود.
در این هنگام پخش صدای اذان ازگوشی‌های حضار در سالن، زمان نماز را یادآوری کرد.
مجری برنامه برای رفع خستگی حضار از گروه ارکستر درخواست کرد که به اجرای سه قطعه موسیقی بپردازند که در این لحظه وزیر ارشاد سالن را برای اقامه نماز ترک کرد.

همزمانی اجرای گروه ارکستر با زمان نماز نیز از نکات قابل تامل این مراسم بود!
حمیده زرآبادی سخنران بعدی مراسم بود که پشت بلندگو قرار گرفت و به قرائت سخنرانی از روی متن آماده شده خود پرداخت.

وی به تاریخچه هنر خوشنویسی اشاره کرد و خطاب به وزیر ارشاد گفت: این قول را به هنرمندان استان قزوین بدهید که ایجاد خانه هنرمندان قزوین هدیه‌ای از طرف شما به استان در آستانه سفر رئیس جمهوری باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس در پایان صحبت‌های خود به تعریف از خط بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس پرداخت و گفت: زمانی که همه نمایندگان در مجلس نطق‌های خود را تایپ می‌کنند، آقای طاهرخانی تنها کسی است که با خط زیبای خود مطالبش را منتقل می‌کنند و این موضوع در مجلس زبانزد دیگر نمایندگان است.

حضرتی‌ها سخنران بعدی مراسم بود که برای توضیح ثبت ملی خط نستعلیق روی سِن قرار گرفت و گفت: در دهم شهریورماه سال جاری شهر قزوین به عنوان خواستگاه خط نستعلیق در میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید.

ساعت به 21 نزدیک می‌شد که نوبت به تقدیر از برگزیدگان دوسالانه چهارم خوشنویسی کشور رسید و این افراد با حضور مسئولان مورد تقدیر قرار گرفتند.

گفتنی است؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین در این اختتامیه تصمیم گرفته بود سبک پذیرایی از میهمانان را تغییر دهد و به پذیرایی سنتی از میهمانان روی آورده بود که وجود بامیه و انگور و نان محلی اگردک، سفره‌های افطاری ماه رمضان را برای میهمانان یادآوری می‌کرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

رضا / ۲۷ شهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

این جشنواره واقعا مایه رسوایی قزوین بود ایکاش دکتر احمدی باز در راس فرهنگ قزوین بود چقدر زیبا سومین جشنواره را برگزار کرد آقای جنتی باید روز قیامت جواب بده آقای اسکندری نژاد مرد اینکار نیس
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان