۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قزوین به صورت ذاتی پایتخت خوشنویسی ایران است
کد خبر: ۲۱۵۳۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۶ ساعت: ۱۰:۲۸ ↗ لینک کوتاه

وزیر فرهنگ و ارشاد:

قزوین به صورت ذاتی پایتخت خوشنویسی ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد بیان کرد: : تاریخ ثابت می‌کند که گویی مرکز علم و هنر به خصوص کتابت در قزوین نهفته است و باید از این ظرفیت در مسیر توسعه هنر در این استان استفاده کرد.

قزوین به صورت ذاتی پایتخت خوشنویسی ایران است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد در اختتامیه چهارمین دوسالانه خوشنویسی کشور در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات کشور اظهار کرد: به گواه تاریخ هیچ هنری به اندازه خط ارزشمند نیست و اگر خط اختراع نشده بود افکار و اندیشه‌های گذشتگان به آیندگان منتقل نمی‌شد.
وی در ادامه افزود: در ایران پس از اسلام خط به عنوان یک هنر مقدس شناخته شد، زیرا همه هنرها از خط نشأت می‌گرفت و خوشنویسی به عنوان یکی از اصلی‌ترین هنرها و خوشنویسان در جایگاه منتقل کنندگان فرهنگ در هر دوره‌ای شناخته شده‌اند.
این مقام مسئول با بیان اینکه هر شهروند صاحب ذوقی از هنر خوشنویسی لذت می‌برد، بیان کرد: خوشنویسی هنری مهذب است و بیش از مهارت به معرفت نیازمندست، پیشکسوتان این هنر به دارابودن علم، معرفت و فضیلت شهره بودند.
وی عنوان کرد: قرابت خوشنویسی با معرفت دینی این هنر را به خدمت دین درآورده است و بسیاری از هنرمندان برجسته این حوزه عالم و فقیه بودند، هنر با سرچشمه گرفتن از تهذیب نفس دارای روح الهی می‌شود و کهنگی در آن راه ندارد.

جنتی تاکید کرد: در فضای هنر باید مراقب بود هیچ زمانی غرور بر فروتنی فائق نشود؛ زیرا در این صورت هنر اصیل دچار رخوت شده و هنرمند دچار خودبینی و تظاهر می‌شود.
وی با بیان اینکه انجمن خوشنویسی طی سالیان طولانی دچار اختلاف بود، اذعان کرد: خوشبختانه با تلاش وزارت ارشاد امروز بر این دوگانگی و اختلاف‌ها پیروز شده‌ایم و همدلی و همزبانی در این حوزه بین هنرمندان ایجاد شده است.

پایتخت خوشنویسی عنوان زیبایی است اما نباید در همین حد باقی بماند

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه قزوین از دیرباز مهد پرورش هنرمندان بزرگ و نامی در کشور و جهان بوده است، گفت: در همه اعضار قزوین در حوزه‌های شعر، ادبیات، موسیقی و خط نام آوران زیادی پرورش داده است.

وی ادامه داد: تاریخ ثابت می‌کند که گویی مرکز علم و هنر به خصوص کتابت در قزوین نهفته است و باید از این ظرفیت در مسیر توسعه هنر در این استان استفاده کرد.
این مقام مسئول بیان کرد: میرعماد قزوینی اسطوره عصر صفوی بود که با نبوغ خود سبکی در نستعلیق ایجاد کرد که هم اکنون پس از گذشت 400 سال هیچ هنرمند خوشنویسی یارای برابری با وی را ندارد.
وی اضافه کرد: استاد محصص یکی دیگر از هنرمندان برجسته عصر معاصر خوشنویسی قزوین است که با بضاعت اندک مالی و سرمایه عظیم علمی خود توانست انجمن خوشنویسان قزوین را تاسیس کرده و به همت وی اعتبار خوشنویسی قزوین برای بار دیگر اِحیا شد.
جنتی با بیان اینکه قزوین یکی از ارکان مهم خوشنویسی یه شمار می‌رود، تصریح کرد: قزوین به صورت ذاتی پایتخت خوشنویسی ایران است و در هر جشنواره‌ای حرفی برای گفتن دارد.
جنتی گفت: همایش دوسالانه خوشنویسی کشور از سال 89 کلید خورد و تا به امروز رشد خوبی داشته است و به اذعان اساتید برجشته این هنر دوره چهارم آن از موفق ترین دوسالانه‌ها بود که با حضور 500 استاد برجسته از سراسر کشور برگزار شد.
وی با بیان اینکه پایتخت خوشنویسی عنوان زیبایی است اما نباید در همین حد باقی بماند، عنوان کرد: نهادهای متولی در استان قزوین مثل استانداری، شهرداری، ادارات کل و مدیران فرهنگی طرحی جامع طراحی کنند تا در نگاه هر گردشگر هنر خط این استان نمود پیدا کند.

وزیر ارشاد اضافه کرد: اجرای یک طرح جامع در قزوین برای معرفی پایتخت خوشنویسی به معنای نصب چند عبارت نستعلیق بر در و دیوار و میادن شهر نیست؛ بلکه نمادها، معماری شهری و زیباسازی و طراحی در زندگی شهری باید نماد این هنر باشد.
وی در پایان گفت: تدوین طرحی جامع برای معرفی هنر خوشنویسی در سطح شهر قزوین نیازمند یک ضمانت اجرایی است که امیدواریم در دوسالانه بعدی شاهد این طرح باشیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان