۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تجمل‌گرایی و مثنوی هفتاد من خرید جهیزیه/جهیزیه عروس از ۱۵ تا ۱۰۰میلیون آب میخورد
کد خبر: ۲۱۵۳۵۳ نویسنده: مرضیه فلاح امینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۴ ساعت: ۸:۴۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

تجمل‌گرایی و مثنوی هفتاد من خرید جهیزیه/جهیزیه عروس از ۱۵ تا ۱۰۰میلیون آب میخورد

امروزه تهیه جهيزيه مي تواند بر اساس الگوهاي اسلامي بسيار سبك تعريف شود، اما برخي رفتارهای غلط ناشي از چشم و هم چشمي ميان خانواده‌ها تامین این امر را به آفت جدی و سدي بزرگ براي خانواده عروس تبديل كرده است.

تجمل‌گرایی و مثنوی هفتاد من خرید جهیزیه/جهیزیه عروس از ۱۵ تا ۱۰۰میلیون آب میخورد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در فرهنگ ایرانی جهیزیه (جهاز)، به دارایی و اموالی گفته می‌شود که عروس در هنگام ازدواج به خانه همسرش می‌برد، همیشه از جهاز به عنوان وسایل اولیه زندگی نام برده می‌شود اما این روزها بیشتر، جهیزیه به وسایل کامل خانه که عروس‌ها به خانه بخت می‌برند و در قبال هزینه‌های گزافی که باید خانواده عروس متحمل شوند، تعریف می‌شود.

مثنوی هفتاد من کاغذ خرید جهیزیه از آن حکایت هایی است که تمام شدنی نیست در آداب و رسوم قدیمی شهر قزوین وسایل جهیزیه و ملزومات اولیه زندگی بسیار ساده و طبق توافقى که قبلاً میان خانواده‌هاى عروس و داماد صورت پذیرفته بود، تهیه مى‌شد چند روز قبل از سر گرفتن مراسم عروسى مراسم جهازبران برگزار می‌شد، بدین صورت که براى بردن جهیزیه چند نفر طبق‌کش اجیر می‌کردند تا جهیزیه عروس را به خانه داماد حمل کنند و عده‌اى نقاره‌زن نیز آن‌ها را همراهى می‌کردند.

در آیات و روایات مختلف به تسهیل ازدواج تأکید شده و هر چند عنوان ازدواج آسان و پایدار مدت‌ها طرح و برای تحقق آن تأکید شد، اما امروز مشکلات متعدد فرهنگی مانع از تحقق ازدواج آسان و پایدار شده است.
امروزه تهیه جهيزيه مي تواند بر اساس الگوهاي اسلامي بسيار سبك تعريف شود، اما برخي رفتارهای غلط ناشي از چشم و هم چشمي ميان خانواده‌ها تامین این امر را به آفت جدی و سدي بزرگ براي خانواده عروس تبديل كرده است.

مشکلات اقتصادی، چشم و هم چشمی، گرایش به مصرف گرایی، گران شدن وسایل و عدم آمادگی زوج و زوجه برای زندگی مشترک از یک سو و تجملات تشکیل زندگی به حدی کمرشکن است که منجر به پایین آمدن نرخ ازدواج شده و بسیاری از دختران و پسران را در آستانه ازدواج دچار ترس و وحشت ساخته و به تهدید جدی ازدواج جوانانمان تبدیل شده است.

هر چند به ضرورت تأمین وسایل اولیه زندگی در ابتدای زندگی تأکید شده است، اما زمانی که با دختران و خانواده‌های آن‌ها در مورد نوع جهیزیه صحبت می‌کنیم می‌گویند: آبروی عروس به جهیزیه او گره خورده چرا که بیشتر دامادها و خانواده داماد به میزان جهیزیه و حتی مارک وسایل اهمیت می‌دهند.

در گزارش زیر به بررسی قیمت بعضی از اجناس مورد نیاز جهیزیه می‌پردازیم:

بازار لوازم خانگی، در چند سال گذشته نوسانات زیادی داشته است و همین مسئله باعث شده، هزینه تهیه جهیزیه چند برابر شود. با این حال افزایش قیمت‌ها تا حدودی ادامه دارد. در تهیه جهیزیه انتخاب لوازم اصلی مانند سرویس چوب، اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و جاروبرقی و غیره از اهمیت بیشتری برخوردار است.

یخچال یکی از گران‌ترین کالاهای جهیزیه محسوب می‌شود و تفاوت قیمت آن بسته به نوع و آیتم‌های مانند مخزن آب، تعداد درب، معمولی و فریزر و همچنین ایرانی و خارجی بودن آن متفاوت است.

قیمت یخچال فریزر ساده ایرانی از 1 میلیون  500هزارتومان شروع می‌شود و با داشتن امکانات اضافه‌ای  به 6 میلیون تومان هم می‌رسد. نمونه‌های خارجی نیز از 6 میلیون تا 15 میلیون تومان در بازار به بفروش می‌رسد.
ماشین لباسشویی نیز در بازار قیمت‌های متفاوتی دارد و بسته به اتوماتیک بودن و این که چند کیلویی است تفاوت قیمت دارد. قیمت ماشین لباسشویی ایرانی از یک میلیون و 500 هزار تا تا سه میلیون تومان وجود دارد و نمونه خارجی این کالا تا سقف چهار میلیون در بازار است.
قیمت اجاق گاز ایرانی از 1 میلیون تومان شروع میشود و تا 3 میلیون تومان هم می‌رسد و در نمونه های خارجی از 2 میلیون تومان الی 5 میلیون تومان وجود دارد.

البته اجاق گازهای طرح فر با قیمت پایین تری در بازار وجود دارد و امروزه نیز گاز رومیزی که در بازار مد شده از 600 هزار تومان شروع و تا سقف دو میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد.

برای تهیه یک نمونه خوب جاروبرقی ایرانی  300 هزار تومان و نمونه خوب خارجی 700 هزارتومان هزینه لازم است.

غول چوبی جهیزیه!

سرویس چوب شامل ست مبلمان، بوفه، ست خواب، میز ناهار خوری و جاکفشی حجم اصلی را در خانه دارند و بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌آیند و یکی از مهمترین و سنگین ترین بخش‌های خرید جهیزیه است. در جاده قدیم قزوین-تهران فروشگاه‌ها و تولیدی‌های بزرگ سرویس چوب یکی از اصلی ترین گزینه ها برای خرید این بخش از جهیزیه برای خانواده‌های قزوینی است که بسته به کیفیت و جنس می توان این ست کامل را از 5 میلیون تا بالای 60 میلیون تومان تهیه کنند.

برای تهیه جهیزیه فقط تهیه این اقلام کافی نیست و به وسایلی مانند چینی و بلور، پلاستیک، پرده و فرش، آئینه شمعدان، لوستر و حتی مواد خوراکی هم نیاز است.

جدول زیر قیمت بخشی از لوازم جهیزیه معمولی است:



اتو:



150 هزار تومان

ماشین ظرفشویی:                          

یک میلیون تومان

تلویزیون:

    یک میلیون 500 هزار تومان

چرخ گوشت:

330 هزار تومان

جا ادویه:

180 هزار تومان

ست شش عددی کاسه و پیاله:

180 هزار تومان

کتری و قوری:

 100 هزار تومان

سرویس چینی استکان و قندان 12:

320 هزار تومان

سرویس قابلمه:

400 هزار تومان

یک دست کفگیر و ملاقه:

50 هزار تومان

قاشق و چنگال 12 نفره:

250 هزار تومان

سرویس لحاف و ملافه وتشک دو نفره:

 250 هزار تومان

ست حوله حمام:

200 هزار تومان

جارو برقی ایرانی:

300هزار تومان

میز اتو:

70 هزار تومان

فرش ماشینی 9 متری:

یک میلیون 200 هزار تومان      

همزن:

200 هزار تومان

آبمیوه گیری:

410 هزار تومان

مخلوط کن غذا ساز:

600هزار تومان

چای ساز:

360 هزار تومان

تستر:

300 هزار تومان

سرخ کن:

500 هزار تومان

پلو پز:

600 هزار تومان

ماکروویو:

2 میلیون تومان

بخار شور:

700هزار تومان

 

در این بین لوازم لوکسی نیز به چشم می‌خورد که قیمت‌های سر به فلک کشیده دارند مانند، رخت آویز های برقی با قیمت یک میلیون تومان که به دیوار نصب می شود و با یک دکمه باز و بسته می شود، بلورها و چینی‌های 5 میلیونی و وسایل تزئینی چند میلیونی.

چرخ خیاطی، جانمازهای ترمه، رو بالشی های گلدوزی شده،ظروف مسی یا پشتی های دست باف، خردکن، تستر، چرخ گوشت، بخار پز، اتوی بزرگ، ساندویچ ساز و... در کنار بسیاری از موارد جزئی دیگر از خرج های مربوط به جهیزیه هستند. به طور میانگین می توان گفت که یک عروس خانم یا همان خانواده عروس برای تامین جهیزیه در حد متوسط باید حداقل ۱۵ میلیون تومان هزینه کنند اما هزینه تامین جهیزیه برای خانواده‌های متمولی که علاقه دارند لوازم غیر ضروری برای فرزندانشان تهیه کنند تا با رفاه بیشتری زندگی خود را آغاز کنند میانگین از 60 تا 100 است.

مد جدیدی به نام طراحی چیدمان جهیزیه!!!

در کنار تمامی هزینه‌های گزافی که امروزه برای جهیزیه می‌شود تبلیغات طراحی چیدمان جهیزیه نیز با قیمت‌های میلیونی با عناوین مختلف مشاوره در هنگام خرید جهیزیه، چیدمان منزل براساس مدرن ترین متدهای روز دنیا! به علاوه تزئین تمامی وسایل منزل از وسایل درون حمام و دستشویی گرفته تا چیدمان وسایل داخل کابینت ها و یخچال فقط 600 هزار تومان!
به چشم می‌خورد و عده‌ای از سر شکم سیری نیازمندی های روزنامه ها را برای یافتن جهیزیه آرای خوب و باسلیقه ورق می زنند،
شاید تعجب کنید اما این واقعیت است و هستند عده ای حتی اندک که حاضرند برای چیدمان جهیزیه دخترشان در خانه بخت چنین مبالغی را پرداخت کنند؛ جماعتی که حاضرند حتی تا بیست میلیون تومان ناقابل بپردازند تا وسایل واسباب اثاثیه عروس خانم بیشتر به چشم بیاید و حرفش در بین دوست و فامیل بپیچد. 


در پایان لازم است به چند پرسش قابل تامل پاسخ دهیم: آیا جهیزیه را به خاطر چشم هم چشمی با دیگران میخریم؟ با هزینه‌های بالای امروزه می‌توان به آسانی ازدواج کرد؟

 ازدواج خوب چه میزان به جهیزیه خوب مرتبط است؟ آیا جهیزیه خوب ملاک و آغاز زندگی خوش است؟ چقدر خانواده‌ها برای تامین جهیزیه زیر بار قرض و اقساط با بهره می‌روند؟ برنامه‌های فرهنگی آموزش ازدواج، کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی و همایش‌هایی که هزینه‌های میلیاردی را به خود اختصاص می‌دهد، تاثیر بر سبک زندگی جوانان داشته است؟ 
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان