۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا عربستان شجره خبيثه است؟
کد خبر: ۲۱۵۲۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۰ ساعت: ۱۶:۲۴ ↗ لینک کوتاه

تفسيري دقيق و تعريفي عميق از وضعيت و رفتار سياسي اين روزهاي عربستان سعودي؛

چرا عربستان شجره خبيثه است؟

قران پيش از اشاره به كلمه خبيثه به كلمه طيبه ( كلمه پاك ) اشاره مي كند و هر دو را به درختي تشبيه مي كند كه هر كدام ويژگي هاي خود را دارد.زيبايي اين واژه زماني است كه درك كنيم منظور از "كلمه"در هر دو واژه (خبيثه و طيبه) يك صف بندي و اردوگاه است.

چرا عربستان شجره خبيثه است؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،مفهوم ارزشمند قرآني كه رهبري انقلاب در سخنان خود با عنوان "شجره خبيثه" براي سعودي ها بكار بردند، تفسيري دقيق و تعريفي عميق از وضعيت و رفتار سياسي اين روزهاي عربستان سعودي است.

بي ترديد بايد گفت "شجره خبيثه" واژه ارزشمندي است كه آگاهي از مفاهيم و مصداق هاي دروني آن ، مي تواند عمق نآآرامي،‌ ناپاكي و رفتارهاي نابخردانه سعودي را نشان دهد. در اينجا نگارنده هيچ تلاش و نيتي براي تفسير اين آيه ندارد اما به يقين ، با توضيح معنا و تلاش مي شود تا از آن بعنوان يك عنصر تبيين كننده در تحليل چرايي اشاره به شجره خبيثه بهره گرفت. چرا كه شناخت مصداق هاي اين مفهوم عنصري مهم در تحليل و بررسي رويكرد آن بشمار مي رود.

در آغاز نوشتار بايد گفت كه قران پيش از اشاره به كلمه خبيثه به كلمه طيبه ( كلمه پاك ) اشاره مي كند و هر دو را( كلمه) به درختي تشبيه مي كند كه هر كدام ويژگي هاي خود را دارد. زيبايي اين واژه زماني بيشتر مي شود كه درك كنيم منظور از "كلمه" در هر دو واژه (كلمه خبيثه و كلمه طيبه) يك صف بندي و اردوگاه است . اردوگاه پاكي و حق در برابر اردوگاه شرك.

أَلَم تَرَ كَيفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ( آيا نديدي چگونه خداوند «كلمه طيبه» (و گفتار پاكيزه) را به درخت پاكيزه‌اي تشبيه كرد كه ريشه آن در زمين) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟

وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الارْضِ مَالَهَا مِنْ قَرَارٍ.

شجره خبيثه ، تشبيهي براي كلمه خبيثه ( ناپاك )‌است كه خداوند كلمه ناپاك را به درخت ناپاك تشبيه كرد كه هيچ ثباتي ندارد و از ريشه از زمين كنده شده است .

نكته مهم همان صف آرايي اردوگاه شرك و حق است كه در اين ايه با واژه هاي قابل درك بيشتري مطرح شده است. به راستي كدام واژه را مي توان توانمند تر از " شجره خبيثه براي اشاره به ذات ناپاك سعودي و رفتارهاي سياسي و ويژگي هاي پادشاهان آن دانست .

عربستان سعودي هيچ ثبات و آرامش سياسي ندارد. يك ساختار پادشاهي فرتوت و بي ريشه است كه نفت ، تنها عنصر تضمين حيات سياسي و پايداري آن را تشكيل مي دهد . آنچه كه 60 سال است با عنوان امنيت در ازاي نفت ، توانسته است پادشاهان سعودي را ماندگاري موقتي بخشد.

شكست و درماندگي سياست هاي رياض در يمن و بحرين نمونه همين بي ثباتي است. نگراني از گسترش انقلاب هاي عربي و اردوگاه طيبه، آنان را در تصميم گيري هاي سياسي سرگردان و شتاب زده كرد و بدون داشتن فهم و درك از شرايط منطقه و ارزيابي مناسب از رويدادهاي بيداري اسلامي به تقابل با انقلاب هاي اسلامي منطقه روي آوردند.

بيشترين نگراني سعودي ها ، قدرت گرفتن محور مقاومت با تكيه به آموزه هاي اسلام واقعي در برابر مدل دروغين اسلام وهابيت است، بويژه اينكه ضلع ديگري از اين محور در كنار مرزهاي وهابيت با قدرت در حال شكل گيري است .

سعودي ها امروز تمام توان خود را براي به نتيجه نرسيدن انقلاب هاي عربي بكار گرفتند كه در هر كشوري با توجه به حوزه نفوذ خود و نيز نيازهاي آمريكا رفتار كردند . لشكركشي به بحرين و جنايت جنگي در يمن ، حمايت هاي سياسي و مالي و اعتقادي از داعش در سوريه و عراق ، مديريت تروريست ها در تونس ، مصر و رشوه به جريان هاي سياسي لبنان ( مخالف مقاومت ) كه همه با تكيه به عنصر نفت و حمايت آمريكايي ها انجام گرفت از اقداماتي است كه آنان براي احياي نقش از دست رفته خود و تاثيرگذاري بر رويدادهاي منطقه و نيز جلب نظر آمريكايي ها انجام دادند. آنان با استفاده از برگه داعش تلاش مي كنند تا نقش ، تاثيرگذاري و بازي گري خود در تحولات منطقه را براي امريكايي ها ثابت كنند.

اما همچنان اين درخت ناپاك با دخالت در هررويداد منطقه اي به ريشه كن شدن خود كمك مي كند و بي ثبات تر خواهد شد . و در حالي كه اردوگاه مقاومت همچون كلمه طيبه اي پايدار خواهد ماند كه ريشه آن در زمين ثابت است و شاخه هاي آن در آسمان پراكنده خواهد بود و هرزمان به اراده پرودرگار ثمره و ميوه خود را خواهد داد.

انتهای پیام/1404

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان