۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آموزش و پرورش دچار سیاست‌زدگی یا سیاست‌گریزی محض است
کد خبر: ۲۱۵۲۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۷ ساعت: ۱۴:۲۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

آموزش و پرورش دچار سیاست‌زدگی یا سیاست‌گریزی محض است

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: متاسفانه آموزش و پرورش دچار دو مشکل اصلی سیاست زدگی محض و یا سیاست گریزی محض است که هر دو آن غلط بوده و به آموزش و پرورش آسیب می‌زند.

آموزش و پرورش دچار سیاست‌زدگی یا سیاست‌گریزی محض است
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ظهر امروز(چهارشنبه) در همایش عمومی مدیران مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین که در سالن اجتماعات اداره‌کل تبليغات اسلامي استان برگزار شد، اظهار کرد: تلاش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برای داشتن جامعه‌ای توسعه یافته است که توسعه یافتگی نیز با انسان توسعه یافته حاصل می‌شود.
وی افزود: تا زمانیکه محتوای ذهنی عوام و نخبگان در جامعه تغییر نکند اتفاقی در جامعه نمی‌افتد به عبارتی اگر با همان ذهنیت سال گذشته برای ورود به سال تحصیلی جاری آماده شویم هیچ تغییر و تحولی را در استان شاهد نخواهیم بود.
قاسمی خاطرنشان کرد: بزرگترین خدمتی که ما می توانیم در آموزش و پرورش انجام دهیم آماده سازی اذهان جامعه است که این امر با استفاده از اندیشه گرایی و خردورزی ایجاد می‌شود.

باید از تعریف و تمجید وضعیت فعلی به سمت تحلیل و نقد وضعیت موجود حرکت کنیم

وی عنوان کرد: تغییر و تحول در مدرسه و آموزش و پرورش زمانی رخ می‌دهد که به سمت وضعیت مطلوب با استفاده از عقلانیت و مباحث کارشناسی شده حرکت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: باید از تعریف و تمجید وضع فعلی به سمت تحلیل و نقد وضعیت موجود حرکت کنیم و مشکل اصلی این است که ما به نقد و تحلیل مسائل نمی‌پردازیم.
وی عنوان کرد: تجربه نشان می‌دهد تحول باید از درون حاصل نشود نه از بیرون بنابراین باید به جای تقلید و کپی برداری به دنبال تحقیق و پژوهش باشیم چرا که اگر به دنبال حفظ وضعیت موجود باشیم تحولی حاصل نمی‌شود.

در نظام تعلیم و تربیت باید از مطلق اندیشی به سمت آزاداندیشی حرکت کنیم
قاسمی تصریح کرد: باید نگاه کلان‌تری به مسائل داشته باشیم و به مباحث در گستره ملی و استانی بنگریم و با استفاده از خردجمعی به دنبال رشد و شکوفایی مجموعه خود باشیم.
وی با بیان اینکه معلمان به حرمت، معیشت و آزادی نیاز دارد، ادامه داد: در آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت باید از مطلق اندیشی به سمت آزاداندیشی حرکت کنیم زیرا معلمی که از شجاعت کافی برای بیان نظرات بی بهره باشد بدون شک دانش‌آموزانی ترسو تربیت خواهد کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: در مدیریت فرهنگی باید با عقلانیت عمل کنیم زیرا هرجا که این عنصر حاکم باشد منجر به توسعه یافتگی می‌شود.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش آینده نگر نیاز به مدیری دارای اطلاعات کافی دارد که آیین‌نامه‌های آموزشی و اجرایی همچنین بخش نامه‌ها را با دقت مطالعه و از محتوای آن مطلع باشد و همچنین از سواد رسانه‌ای قوی برخوردار باشد.
قاسمی با بیان اینکه مدیران روح حاکم در هر مدرسه‌ای هستند، تاکید کرد: مدیران توانا انرژی مثبت را به فضای مدرسه تزریق کرده و محیطی با نشاط برای تحصیل دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند.
وی ادامه داد: برای برنامه ریزی لازم است تا از منابع کافی برخوردار باشیم که در این راستا منابع انسانی دارای اهمیت بالایی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: 200 برنامه در حوزه‌های مختلف، مبتنی بر سند تحول بنیادین برای سال تحصیلی جدید پیش بینی شده است.

توسعه فرهنگی مبنای اصلی توسعه یافتگی در سایر حوزه هاست
وی با تاکید بر اینکه بهسازی و بازسازی مدارس جهت ایجاد فضایی بانشاط در اولویت مدیران قرار گیرد، افزود: متاسفانه اعتقاد به مشارکت دانش‌آموزان، اولیا و معلمان به معنای واقعی در بین مدیران مدارس وجود ندارد و براساس نظر و سلایق شخصی خود عمل می‌کنند برای همین است که در مدارس درس زندگی حاصل نمی‌شود.
قاسمی تصریح کرد: مدیران باید خود در حوزه پرورشی، عاشقانه و دلسوزانه و با جدیت مضاعف ورود پیدا کرده و پیگیر مباحث باشند زیرا دانش‌آموزان امروزه در فضای مجازی به شدت در معرض آسیب هستند و معاونان پرورشی و مشاوران وظایف خود را به شکل مناسبی انجام نمی‌دهند.
وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی مبنای اصلی توسعه یافتگی در سایر حوزه هاست، عنوان کرد: بزرگترین سرمایه برای هر دستگاهی اعتماد است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در پایان گفت: متاسفانه آموزش و پرورش دچار دو مشکل اصلی سیاست زدگی محض و یا سیاست گریزی محض است که هر دو آن غلط بوده و به آموزش و پرورش آسیب می‌زند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان