۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بيلبوردها پيام پنهان دارند
کد خبر: ۲۱۵۱۶۹ نویسنده: زینب جانعلی پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۶ ساعت: ۱۰:۱۰ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

بيلبوردها پيام پنهان دارند

بيلبورد رسانه‌اي ديداري است و مي‌تواند پيام خود را به مؤثرترين شكل ممكن به مخاطب منتقل كند. بيلبوردها در زمره رسانه‌هاي اثربخش جاي مي‌گيرند و دو گونه پيام منتقل مي‌كنند؛ پيام آشكار و پيام پنهان.

بيلبوردها پيام پنهان دارند
صبح قزوین ؛____ زینب جانعلی پور.

مهرگان فضایی است متشكل از مردمى با هويت‌هاي گوناگون؛ ساختن فرهنگش بسيار بيشتر از ساختن خانه‌هايش، زمان بر است. يكي از رسانه‌هاي عمومي براي ساختن فرهنگ بومي مهرگان، بيلبوردها هستند.
رسانه به ابزاري گفته مي‌شود كه انتقال دهنده فرهنگ‌ها و افكار عده‌اي باشند. رسانه‌ها بستر و مجراي طبيعي تهيه و توزيع اطلاعات در جامعه براي شهروندان هستند. ويژگي اصلي رسانه‌ها همه جا بودن آن است. رسانه‌ها امري فراگيرند و مي‌توانند يك كلاس بي ديوار با ميلياردها مستمع تشكيل دهند.
مهمترين رسانه‌ها، رسانه‌هاي ديداري و شنيداري هستند. بيلبورد رسانه‌اي ديداري است و مي‌تواند پيام خود را به مؤثرترين شكل ممكن به مخاطب منتقل كند. بيلبوردها در زمره رسانه‌هاي اثربخش جاي مي‌گيرند و دو گونه پيام منتقل مي‌كنند؛ پيام آشكار و پيام پنهان. 

آنچه هست

بيلبوردي كه در متن مي‌بينيد چندي پيش در ميدان ورودي ناحيه شهري مهرگان نصب شده بود. پيام آشكارش نقش مادر در بارآوردن فرزند و حتي نسل مسئول است. اما نكاتي كه به صورت پنهان انتقال مي‌دهد قابل تأمل بيشتري است؛
1- پرداختن به موضوع تكاليف و وظايف شهروند مسئول با رويكرد سلبي. بهتر بود به جاي جمع كردن زباله از روي زمين توسط مادر و فرزندش( برخورد سلبي و نگاه بازدارنده)، انداختن زباله خوراكي مثلا پوست موز در سطل زباله توسط آنها( برخورد ايجابي و نگاه تشويقي) به تصوير كشيده مي‌شد. برخورد ايجابي در بيشتر موضوعات، اثرگذارتر است.

وظيفه شهروند در وهله اول، نينداختن زباله روي زمين است و اگر اين مهم به فرهنگ تبديل شود زباله اي روي زمين نخواهد بود. آب از سرچشمه گل آلود است و تلاش‌ها بايد براي رفع آلودگي از سرچشمه باشد.
2- زير سؤال بردن سبك زندگي ايراني و اسلامي. چندين سال است كه مقام معظم رهبري مسئولان را به ترويج سبك زندگي ايراني و اسلامي فرا مي‌خوانند. در تصوير مورد بحث، هر دو مورد رعايت نشده است. آيا شيوه پوشش روسري و مانتوي مادر، مطابق با دستورات اسلام است؟ پوزيشن مادر چطور؟ بهتر نبود مادر در كنار فرزند در وضعيت نشسته ديده مي‌شد؟
مورد ديگر كه ذيل عنوان سبك زندگي ايراني مي‌گنجد تك فرزندي است. سال‌هاست رهبر انقلاب به مردم و مسئولان هشدارهاي جمعيتي مي‌دهند و خواهان افزايش جمعيت بيش از حد جانشيني ( يعني سه فرزند و بيشتر ) هستند

آنچه مي‌توانست باشد

تصور كنيد مادري چادري را در تصوير بيلبورد مي‌بينيد كه لبخندزنان با سه فرزند شاد در حال انداختن زباله به درون سطل‌هاي زباله خشك و تر است. پيام پنهان چه مي‌بود؟
1- زباله را بايد در سطل زباله ريخت نه روي زمين.
2- زباله را بايد در سطل‌هاي مخصوص زباله خشك و تر ريخت و اين يعني تفكيك از مبدأ.
3- مادر ايراني سه فرزند دارد.
4- مادر ايراني شاد است.
5- فرزندان يك خانواده پرجمعيت از بودن در كنار هم لذت مي‌برند و شادند.
6- مشاركت در انجام كارهاي حتي كوچك، خانواده را شادتر مي‌كند.
7- زن ايراني پوشش برتر يعني چادر دارد.
8- زن ايراني با تفكر اسلامي شهروند مسوؤلي نيز هست.
9- مادر مسئول از انجام كار مسؤولانه خود و فرزندانش شاد و راضي است.
10- زن ايراني اسلامي فرزندان و نسل مسؤول مي‌پروراند. او به فرزندانش مي‌آموزد زباله را در سطل‌هاي مخصوص زباله خشك و تر بريزند تا محيط زندگي شان پاكيزه بماند و قامتي براي جمع كردن زباله خم نشود.

آنچه انتظار مي‌رود

هدف شهرداري محمديه براي نصب اين بيلبورد به طور حتم، ارتقاي فرهنگ شهروندي بوده و درخور تقدير است. اما انتظار مي‌رود كارهاي اينچنيني به افرادي با حساسيت بيشتر، توانمندتر و با نگاه ارزشي واگذار شود. چرا كه كار نيكو كردن از پر كردن است.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان