۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قرارداد FATF ؛ فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون
کد خبر: ۲۱۵۱۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۴ ساعت: ۱۰:۵۲ ↗ لینک کوتاه

خودتحریمی دستپخت دوستان داخلی؛

قرارداد FATF ؛ فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون

یک کارشناس مسائل بین‌الملل قرارداد FATF را فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون عنوان کرد و گفت: با قراداد FATF ما دچار خود تحریمی نهادهایی همچون سپاه و وزارت دفاع می‌شویم که کار آنها تامین امنیت کشور است و این فاجعه دستپخت دوستان در وزارت خارجه است.

قرارداد FATF ؛ فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ، با اشاره به برنامه دولت برای اجرای تحریم‌های غرب در داخل کشور با توافق FATF اظهار داشت: اتفاقی که در قالب توافق FATF در حال رخ دادن است، خاص کشور ما نیست و آمریکا سال‌هاست برای فشار بر کشورهایی که با آنها مشکل دارد، از این روش استفاده می‌کند و نسبت به برخی گروه‌ها مانند حزب‌الله لبنان از این روش فشار استفاده کرده است.

ایزدی ادامه داد: چیزی که عملکرد دولت را نسبت به قبل متفاوت می‌کند این است که تا قبل از دولت یازدهم هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی این سیستم سلطه بانکی و محدودیت‌های مالی را نمی‌پذیرفتند و آن را ظالمانه می‌دانستند اما دولت یازدهم تصمیم گرفت نه تنها این سیستم ظالمانه را بپذیرد بلکه کارگزار آن باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن مقایسه سیاست خارجی دولت یازدهم با حکومت خودگردان فلسطین گفت: حکومت خودگردان عامل اجرای سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در فلسطین اشغالی است و به نظر می‌رسد دولت تدبیر نیز از الگوی حکومت خودگردان پیروی می‌کند و عامل اجرای سیاست‌های آمریکا در داخل کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه این روند با اجرای برجام شروع شد، تصریح کرد: تفکر دولت ما این است که در حوزه‌هایی که آمریکا فشار می‌آورد ما امتیاز دهیم تا آنها با ما تعامل کنند تا روابط بهبود یابد و این نشان می‌دهد که متاسفانه هنوز به آمریکا اعتماد دارند.

ایزدی با بیان اینکه عرفات در دهه 60 و 70 میلادی سابقه انقلابی و اقدامات چریکی داشت اما به تفکر سازش با آمریکا رسید، گفت: برخی اعضای دولت به جای اینکه از امام الگو بگیرند با اجرای سیاست‌های آمریکا از عرفات الگو می‌گیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل قرارداد FATF را فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون عنوان کرد و اظهار داشت: کاپیتولاسیون صرفاً ایجاد مصونیت برای اتباع آمریکایی در ایران بود که اگر یک فرد آمریکایی خطایی می‌کرد سیستم قضایی ما نمی‌توانست با آن برخورد کند اما این قرارداد به مراتب بدتر و فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون است، چرا که حداقل در آن اقدام سیستم قضایی کشورمان عامل اجرای اوامر آمریکا نبود و فرد خاطی حداقل بدون محاکمه از کشور خارج می‌شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که با قراداد FATF سیستم حکومتی ما عامل اجرای طرف مقابل می‌شود و ما دچار خود تحریمی نهادهایی همچون سپاه و وزارت دفاع می‌شویم که کار آنها تامین امنیت کشور است و این از نظر آمریکا مطلوب نیست و در این توافق دولت ایران موظف می‌شود با آنها برخورد کند؛ متاسفانه این فاجعه دستپخت دوستان در وزارت خارجه است که استقلال کشور را دچار خدشه می‌کند.

انتهای پیام/1404

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان