۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۱۹ میلیون ایرانی در وضعیت بدمسکنی هستند/ایستگاه‎های ریلی کانون اصلی فعالیت‎های شهری
کد خبر: ۲۱۵۰۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۳ ساعت: ۱۴:۴۵ ↗ لینک کوتاه

وزیر راه و شهرسازی:

۱۹ میلیون ایرانی در وضعیت بدمسکنی هستند/ایستگاه‎های ریلی کانون اصلی فعالیت‎های شهری

وزیر راه و شهرسازی گفت: چالشی که امروز مطرح است، وضعیت نامناسب مسکن که شامل حاشیه نشینی و زندگی در بافت‌های فرسوده توسط بیش از ۱۹ میلیون نفر از جمعیت شهرنشین ایرانی است.

۱۹ میلیون ایرانی در وضعیت بدمسکنی هستند/ایستگاه‎های ریلی  کانون اصلی فعالیت‎های شهری
به گزارش خبرنگار  صبح قزوین ، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز(شنبه) در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم که در شبستان امام علی (ع) مسجد النبی برگزار شد، اظهار کرد: تحولات شهری در ایران در ۶ دهه اخیر  بیش از ۹ برابر و افزایش جمعیت از ۶ میلیون نفر به ۶۰ میلیون نفر همراه بوده است.

وی با اشاره به چالش‌های مطرح شده امروز گفت: یکی از برگترین چالش‌های پیش رو وضعیت نامناسب مسکن که شامل حاشیه‌نشینی و زندگی در بافت‌های فرسوده توسط بیش از ۱۹ میلیون نفر از جمعیت شهرنشین ایرانی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده برای حل چالش شهرنشینی، گفت: قابلیت زندگی در شهر‌ها و حمل ونقل درون و برون شهری، سیاست عمده ما در این زمینه بوده است.

این مسئول افزود: علاوه بر مسائل شهر نشینی کشور، جنگ تحمیلی آثار مخربی بسیاری در شهرها بجای گذاشت که پیامدهای بسیاری برای شهرهای درگیر و سایر شهرهای میزبان داشته است.

آخوندی با بیان اینکه بازآفرینی شهرها سیاست اصلی راه و شهرسازی است، عنوان کرد: تمام ثروت مادی، فرهنگی و اقتصادی ما در شهرها پنهان است و در نتیجه راه بهینه، استفاده مجدد از ظرفیت عظیم شهرها بوده و به هیچ وجه در پی ایجاد سکونت گاه‎های جدید نیستیم.

وی با اشاره به اینکه یکپارچه سازی حمل و نقل ریلی برای شهرهای بزرگ در دستور کار است، ابراز کرد: حمل و نقل ریلی در آینده نزدیک به عنوان اصلی ترین حمل و نقل برون شهری و درون شهری در ایران می‌شود و ایستگاه‎های ریلی علاوه بر حمل و نقل، کانون اصلی فعالیت‎های شهری نظیر برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروزه بسیاری از ایستگاه‌های خارج شهر را به قلب شهر انتقال داده و سعی شده علاوه بر حمل ونقل باری، بخش عمده‌ای از مسافران که در آزاد راه تردد می کنند را از این طریق جابجا کنیم.

این مسئول افزود: با دو خطه کردن مسیر راه‌آهن تهران- قزوین و افزایش قطارها، رفت‌آمدها سریع‌تر و نیاز به استفاده از خودروها کاهش خواهد یافت.

آخوندی با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط موثر و هدفمند مهم‌ترین سرمایه اجتماعی است، بیان کرد: ایران با ایجاد ارتباط بین ملت‌های آسیای میانه مشکلی نداشته و در تلاش است حوزه حمل و نقل ریلی ایران و کشورهای همسایه را گسترش دهد.

وی با اشاره به افتتاح خط ریلی ایران و افغانستان گفت: اواخر این هفته این خط ریلی افتتاح خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نوسازی ناوگان هوایی و توسعه فرودگاه‌های بین المللی ایران در دستور کار است تا جاده ابریشم جدید، پل ریلی، هوایی و زمینی باشد که در این راستا اولین قطار ریلی از چین به سمت ایران فعال شده است.

این مسئول تصریح کرد: ایران قرابت فرهنگی بسیار زیادی با شهرها و کشورهای همسایه دارد لذا واژه “ایران شهر” به عنوان یک نماد فرهنگی و تمدنی هویت بخش بوده که می‌توان تمام شهرهای ایران را تحت این عنوان معرفی کرد.

آخوندی با بیان اینکه اسلام، تمدن و فرهنگ  سه رکن اساسی ایران است، افزود: در بازآفرینی شهری به دنبال نوسازی بناها نیستیم و بلکه باید بازخوانی مجدد از مفهوم “ایران شهری” صورت گیرد تا شهرهای ایران اسلامی را در دوران جدید برمبنای بازاندیشی پایه ریزی کنیم.
انتهای پیام/1404

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان