۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین احیاء جاده ابریشم موجب پیوند تبادلات منطقه ای و صلح جهانی خواهد شد
کد خبر: ۲۱۵۰۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۳ ساعت: ۱۲:۲۰ ↗ لینک کوتاه

شهردار قزوین در اجلاس جهانی جاده ابریشم :

احیاء جاده ابریشم موجب پیوند تبادلات منطقه ای و صلح جهانی خواهد شد

شهردار قزوین گفت:احیای راه تاریخی ابریشم علاوه بر افزایش تبادلات اقتصادی و مناسبات بازرگانی به توسعه و تثبیت صلح و دوستی در منطقه و جهان کمک می‌ کند.

احیاء جاده ابریشم موجب پیوند تبادلات منطقه ای و صلح جهانی خواهد شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، مسعود نصرتی شهردار قزوین و رئیس مجمع جهانی شهر‌های اسلامی در یازدهمین اجلاس جهانی جاده ابریشم که صبح امروز(شنبه) در شبستان امام علی(ع) مسجد النبی برگزار شد، اظهار کرد: این برنامه از سال ۲۰۰۵ آغاز شده و ۲۰۰ شهر از ۶۷ کشور پیگیر برگزاری این برنامه هستند.

وی با اشاره به موضوعات بین المللی در این اجلاس گفت: فقر و گرسنگی، بحران آب، رشد جمعیت توزیع نامتوازن، منابع مالی، جنگ و تروریسم، سوء مصرف دارو و آوارگان در حوزه بین الملل در این اجلاس به آن پرداخته خواهد شد.

شهردار قزوین با اشاره به برخی از معضلات امروز کشورهای در مسیر جاده ابریشم تصریح کرد: گرایش جامعه به اطلاعات، داشتن روحیه و اقتصاد باز جهان به رفع این معضلات کمک خواهد کرد.

نصرتی افزود: این مسیر یک هزار و ۷۰۰ سال نقش اساسی در ایجاد ارتباط بین قاره آسیا، آفریقا و اروپا داشته است، امروز هم می تواند سرمنشا ایجاد این رابطه باشد.

وی با اشاره به هدف احیاء جاده ابریشم عنوان کرد: در سپتامبر ۲۰۱۳ در سفر ریاست جمهور چین پیشنهاد احیاء جاده ابریشم در قرون ۲۱ مطرح شد و هدف از این فعالیت پیوند عمیق بازارها و  ایجاد چهارچوب تبادلات منطقه ای در فضایی باز و متقابل خواهد بود.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی ابراز کرد: بر اساس اعلام یونسکو موجودیت این مسیر در ایران برای مدت زمان طولانی تثبیت شده است، ایران امروز در قرن 21 نیز در جاده ابریشم می تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

شهردار قزوین با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با رئیس جمهور چین بیان کرد: رهبر کشور ما ایجاد دوباره این مسیر را ایده‌ای بسیار منطقی خواندند و همین اهمیت احیاء این جاده برای مردم ایران را مشخص می کند.

نصرتی یاد آور شد: شهر قزوین با بیش از ۹ هزار سال سابقه یک جا نشینی و ۱۷۰۰ سال سابقه شهر نشینی مدرن و سابقه ۵۰ ساله استقرار پایتخت ایران در عصر صفوی شرایطی را محیا کرده است که بتواند جزو شهرهای تاثیر‌گذار در مسیر جاده ابریشم باشد.

وی با اشاره به  تشکیل اتحادیه شهرهای مسیر جاده ابریشم و عضویت و موسس بودن کشور ایران خبر داد: پتانسیل‌های شهر قزوین باعث شد تا این شهر به عنوان یکی از اعضای سازمان شهرهای راه ابریشم و در میان بیش از ۲۰۰ شهر عضو این سازمان، موفق به میزبانی اجلاس سال ۲۰۱۶ این سازمان شود.

شهردار قزوین با ایجاد پیوند بین ۲۹ شهر و ۷ منطقه آزاد راه ابریشم اظهار کرد: تعامل همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین شهرهای قزوین و شهرهای جاده ابریشم، برگزاری نمایشگاه های مختلف برای معرفی شهرهای جاده ابریشم، ایجاد بستر مناسب برای راه اندازی دانشگاه جاده ابریشم، تعامل گردشگری بین شهر قزوین و شهرهای مسیر جاده ابریشم از اهداف برگزاری این اجلاس عنوان شده است.

نصرتی با اشاره به اهداف توسعه شهری گفت: با توجه به این که شهر قزوین پایلوت برنامه شکوفایی شهر در سال ۲۰۱۵ بود و از بین تعداد زیادی از شهرهای کشور انتخاب و به تصویب رسید، ماه گذشته برنامه اهداف توسعه پایدار شهری به کشور جمهوری اسلامی  ایران سپرده شد و شهر قزوین برای رهبری این برنامه انتخاب شد.
وی افزود:با این ویژگی شهر قزوین ابلاغی از سوی سازمان ملل انجام شد و در برنامه این اجلاس است که ما در تمام شهرهای واقع در این مسیر ثبت نام و عضو گیری برای تشکیل اتحادیه صورت گیرد.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی اضافه کرد: معرفی شهر قزوین به عنوان مرکز شهروندان جاده ابریشم از مهم ترین اهداف برگزاری این اجلاس است و امیدواریم که بتوانیم در این اجلاس از امکانات موجود بهترین بهره برداری صورت گیرد.

شهردار قزوین در پایان با اشاره به برگزاری این اجلاس در هفته قزوین خاطر نشان کرد: اعتقاد ما بر این است که احیای راه تاریخی ابریشم، در عصر حاضر می تواند علاوه بر افزایش تبادلات اقتصادی و مناسبات بازرگانی به توسعه و تثبیت صلح و دوستی در منطقه و ملل واقع در این مسیر کمک کند.

انتهای پیام/1404

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان