۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین چالش بزرگ غرب با ما در حوزه اقتصادی نیست، بلکه چالش فکر و اندیشه است
کد خبر: ۲۱۵۰۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۱ ساعت: ۱۲:۱۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

چالش بزرگ غرب با ما در حوزه اقتصادی نیست، بلکه چالش فکر و اندیشه است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در همایش موسس صالح بیان کرد: چالش دنیای غرب با ما چالش اقتصادی و مادی نیست، بلکه چالش تفکر و اندیشه ناب دینی است که در زمان‌های مختلف در علماء و رهبران ما وجود داشته است .

چالش بزرگ غرب با ما در حوزه اقتصادی نیست، بلکه چالش فکر و اندیشه است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، نخسیتن همایش «موسس صالح» ویژه بزرگداشت، فقیه مبارز و موسس مدرسه علمیه صالحیه قزوین آیت الله ملامحمد صالح برغانی شب گذشته(چهارشنبه) با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، فریدون همتی استاندار، آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه، حجت الاسلام مختاری مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه، حجت الاسلام عباسی رئیس حوزه علمیه قزوین و جمعی از علما و روحانیون، در مدرسه صالحیه قزوین برگزار شد.
رئیس سازمان انژی هسته ای در این مراسم اظهار کرد: هیچ توجیهی برای تفاخر به اصل و نسب نیست و باید انسان‌های اصیل در همه ابعاد رفتاری و عملی دارای وجاهت و برجستگی باشند تا مردم آنها را بپذیرند.
صالحی در ادامه افزود: آیت الله ملامحمد صالح برغانی قزوینی در ترویج آموزه‌های دینی و اصیل اسلامی بسیار موثر عمل کرد و براساس اسناد تاریخی اگر مجاهدت‌ها و مبارزات علماء زمان نبود شاید اسلام در مسیر دیگری می‌رفت و افراد زیادی در مسیر اشتباه قرار می‌گرفتند.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: خدمات علمی و مبارزاتی عالمانی همچون محمد صالح برغانی ماندگار و همیشگی است و همه باید از این مسیر صیانت کنیم و الگوهایی عملی را به نسل‌های اینده معرفی کنیم.
وی در ادامه سخنان خود، با بیان خاطره‌ای از دوران تحصیل خود در دانشگاه‌های آمریکا اذعان کرد: دردانشگاه آمریکا یک محقق نابینا لبنانی برای تحقیق رساله خود ازدانشجویان ایرانی کمک خواست تا کتابی را بخوانند و ایشان تحقیقش را کامل کند.

صالحی ادامه داد: این ماموریت به من موکول شد و وقتی برای خواندن کتاب مورد تحقیق رفتم مشاهده کردم این کتاب منبع البکاء یا مخزن البکاء بود «دقیقا یادم نیست » که این اثر مربوط به عالم برجسته ملا محمدصالح برغانی بود که خدا توفیق داد تا توسط دانشجوی منتسب به این خاندان خوانده شود.
وی بیان کرد: باید بتوانیم در برابر تهاجم فرهنگی با اتکا به هویت تاریخی و دینی خود دفاع کنیم و احیای این مدرسه و امثال آن و استفاده مجدد برای تعلیم و تربیت می‌تواند گام مهمی در حوزه فرهنگی در شرایط کنونی محسوب شود.
این مسئول از تلاش شهردار، ریاست حوزه علمیه قزوین، سازمان میراث فرهنگی و استاندارقزوین در احیاء و بازسازی مدرسه صالحیه قدردانی کرد و گفت: در صورت تسریع در این بازسازی می‌توان امیدوار بود که این مدرسه علمیه بتواند شکوه گذشته خود را پیدا کرده و همچون نگینی در عرصه علم و دانش بدرخشد.
گفتنی است؛ محمدصالح برغانی قزوینی (زاده ۱۱۷۴ قمری در برغان درگذشته ۱۲۷۱ کربلا) از روحانیان سرشناس امامیه در قرن سیزدهم بود. او فرزند ملامحمد ملائکه، برادر محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث، همسر آمنه خانم قزوینی و پدر طاهره قره‌العین بود. او موسس مسجد و مدرسه صالحیه قزوین است.

برغانی دوران تحصیل را در قزوین، اصفهان و عراق سپری کرد و در حدود سال ۱۲۲۰ قمری به تهران رفت و در کاخ گلستان همراه با برادرش جلسه‌ای با محمدشاه قاجار داشت که به درگیری لفظی و تبعید او از ایران انجامید.
ناچار به عراق و سپس مکه و مدینه رفت و چند سال در آن‌جا سپری کرد، سرانجام با وساطت جعفر کاشف‌الغطا به ایران بازگشت و ساکن قزوین شد و مدرسه صالحیه را بنا کرد. جمال‌الدین اسدآبادی و میرزا کوچک جنگلی، طاهره قره العین، اشرف الدین حسینی قزوینی معروف به نسیم شمال از شاگردان معروف این مدرسه بوده‌اند.
وی بیش از ۳۰۰ کتاب و رساله و حاشیه در علوم مختلف قرآنی نوشته که پسرانش پیرو پدر شدند و دخترانش به شیخیه و بعدها علی‌محمد باب پیوستند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان