۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تنهایی انسان بزرگترین انگیزه شکل‌گیری "قاقمان" بود/ متاسفانه قزوین وضعیت مناسبی از نگاه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به حوزه تئاتر ندارد
کد خبر: ۲۱۵۰۰۳ نویسنده: حامد مکملی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۰ ساعت: ۹:۳۷ ↗ لینک کوتاه

نویسنده تئاتر "قاقمان" در مصاحبه با صبح قزوین:

تنهایی انسان بزرگترین انگیزه شکل‌گیری "قاقمان" بود/ متاسفانه قزوین وضعیت مناسبی از نگاه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به حوزه تئاتر ندارد

نویسنده تئاتر "قاقمان" انگیزه خود را از شکل گیری این نمایش تنهایی انسان دانست و بیان کرد: متاسفانه قزوین وضعیت مناسبی از نگاه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به حوزه تئاتر ندارد و هنرمندان همواره درگیر این کمبود امکانات هستند.

تنهایی انسان بزرگترین انگیزه شکل‌گیری "قاقمان" بود/ متاسفانه قزوین وضعیت مناسبی از نگاه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به حوزه تئاتر ندارد
حامد مکملی، نویسنده تئاتر "قاقمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، درباره محتوای این تئاتر در استان اظهار کرد: قاقمان نگرانی نبودن مهربانی و ارتباط درست است که این روزها میان ما شکل گرفته و متاسفانه روز به روز بیشتر می‌شود.
وی در ادامه افزود: تکنولوژی، تلفن همراه، اینترنت پیوندهای مهرانگیز خانوادگی و اصیل سرزمین ما را در خود فرو می‌برد و دیری نمی‌کشد به خود می‌آییم و می‌بینیم که هیچکس پیرامون ما نیست و تنها مانده‌ایم.
این نویسنده قزوینی اذعان کرد: تنهایی انسان بزرگترین انگیزه شکل‌گیری قاقمان برای من بود زیرا در این فضا همه چیز در اطرافمان بیگانه می‌شود و ما سر در گریبان خود فرو برده‌ایم، سخن در مورد اینکه چرا قاقمان را نوشته‌ام؟ بسیار است اما بهتر این است که تماشاگران خود نمایش را ببینند و از زاویه نگاه خود داوری کنند.

وی با بیان اینکه از سال 70 کار تئاتر را آغاز کردم، عنوان کرد: در این سال‌ها در جایگاه بازیگر، نویسنده و کارگردان فعالیت داشته‌ام.
مکملی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به همت دوستان خوب و توانمندم در گروه نمایشی "نگاه نو" چند کار را روی صحنه بردیم که به لطف خداوند با موفقیت‌های گسترده‌ای روبرو شد؛ "این عکس که می‌ماند و خاک شیرین" از جمله همین برنامه‌ها بوده که به نویسندگی خودم و کارگردانی مرتضی نجفی در قزوین و همچنین سایر شهرهای کشور اجرا شد و این دو نمایش در حوزه دفاع مقدس با حمایت حوزه هنری تولید و اجرا شده است.
وی یادآور شد: تهیه کننده نمایش قاقمان نیز واحد نمایش حوزه هنری است؛ البته سایر دستگاه‌های فرهنگی هم در به سرانجام رسیدن آن نقش داشته‌اند و بیشتر از همه کارگردان، بازیگران و عوامل این نمایش.

زبان هنر از نافذترین و اثرگذارترین زبان‌هاست

این نمایش نویس گفت: این نمایش داستان کسانی است که می‌خواهند از زشتی و پلیدی‌های خودساخته بگریزند، آدم‌هایی که پلیدی درونشان را به بیرون نسبت می‌دهند و از فضای بیرون می‌گریزند و می‌کوشند که میان این هیاهوی مسخ شدگی راهی برای ادامه زندگی پیدا کنند.
وی ادامه داد: «قاقمان» می‌کوشد، ضمن پاسداشت اخلاق، سنت‌های غنی و اصیل بومی با رویکردی انتقادی، سبک زندگی به ظاهر مدرن را به چالش بکشد.

این فعال هنری درباره حمایت از جامعه هنری استان ابراز کرد: برای انجام کار فرهنگی نیاز به حمایت و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهاست. قطعا با انجام همکاری‌های گسترده می‌‍‌توان کارهای ماندگار و اثرگذاری را به اجرا درآورد.
وی بیان کرد: متاسفانه قزوین وضعیت مناسبی از نگاه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به حوزه تئاتر ندارد و هنرمندان همواره درگیر این کمبود امکانات هستند.
مکملی در پایان گفت: این واقعیت انکارناپذیر است که زبان هنر از نافذترین و اثرگذارترین زبان‌هاست که می‌تواند به دور از شعارگویی و سطح نگری بلندترین اهداف و آرمان‌ها را به سرانجام برساند
گفتنی است، افتتاحیه نمایش صحنه‌ای «قاقمان» نوشته: «حامد مکملی» وکارگردانی؛ «مرتضی نجفی»، شب گذشته(سه شنبه) با حضور: «کورش زارعی»- مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری- و جمعی از هنرمندان برگزار شد.
این نمایش از 8 تا 17 شهریور همه روزه ساعت 19:30 در سالن کتابخانه امام خمینی(ره) به روی صحنه می‌رود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

فرخنده خدابنده / ۱۹ شهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

من تئاترشون رو دیدم خیلی قشنگ بود. خسته نباشیدتبریک.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان