۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین دغدغه مجلس سد همه روزنه‌های نفوذ بیگانگان در قرارداد جدید نفتی است
کد خبر: ۲۱۴۹۹۷ نویسنده: بهمن طاهرخانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۰ ساعت: ۸:۲۴ ↗ لینک کوتاه

عضو کمیسیون قضایی مجلس در مصاحبه با صبح قزوین:

دغدغه مجلس سد همه روزنه‌های نفوذ بیگانگان در قرارداد جدید نفتی است

عضو کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه با قراردادی که مخالف منافع ملی کشور باشد مخالفت می‌کنیم، تصریح کرد: مجلس در حال بررسی قراردادهای جدید نفتی است تا در جزئیات به این نتیجه برسد که مفاد آن زمینه ساز سلطه بیگانگان به کشور نباشد.

 دغدغه مجلس سد همه روزنه‌های نفوذ بیگانگان در قرارداد جدید نفتی است
بهمن طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین  درباره قراردادهای جدید نفتی که در مجلس در حال بررسی است، اظهار کرد: مطابق قانون اساسی مجلس حق نظارت در همه امور و قراردادها و تعهدات بین المللی را دارد.
وی در ادامه اذعان کرد: این حق مجلس است که به عنوان نمایندگان ملت قوانین و قراردادها را پیش از تصویب مورد تحقیق قرار دهد تا مبادا قراردادی منعقد شود که شرایط سلطه بیگانگان را فراهم کند.
نماینده مردم تاکستان در مجلس در ادامه افزود: هیچ کشوری حق ندارد در یک پروسه طولانی بر منابع و معادن ما مسلط شود و مجلس هم برای احقاق حقوق مردم روی بحث تصویب هر قراردادی با بیگانگان حساس است.
وی درباره نحوه بررسی و ورود مجلس به قرارداد جدیدی نفتی دولت تصریح کرد: مجلس در راستای وظایف قانونی خود بررسی قراردادهای نفتی را مدنظر دارد و اگر به این نتیجه برسد که این قرارداد به نفع منافع مردم است هرگز با انعقاد آن مخالفتی نخواهد داشت.
عضو کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: استنباط عمومی از نمایندگان مجلس این است که مجلس با اصل این قرارداد نفتی جدید مخالفتی ندارد؛ زیرا امروز زمان اقتصاد و تجارت و صنعت بین المللی است و همه کشورها در جهت پیشرفت و توسعه از علم و تکنولوژی یکدیگر بهره می‌برند.
وی تاکید کرد: ایران اسلامی در عرصه بین المللی به لحاظ منابع طبیعی و معادن فراوان به دنبال بهره برداری از این موارد است و ما ضمن حفظ اصول خود و منع تسلط بیگانگان بر کشور از علوم کشورهای دیگر استفاده می‌کنیم.

صنعت نفت برای دستیابی به خودکفایی نیازمند طی مسیر طولانی است

طاهرخانی اضافه کرد: برخی کشورهای دنیا صاحب علم و تکنولوژی مخصوصی هستند که شاید دیگر کشورها از آن بی بهره باشند.
وی با اشاره به اینکه صنعت نفت برای دستیابی به خودکفایی نیازمند طی مسیر طولانی است، گفت: این موضوع دلیلی بر این نیست که از تکنولوژی سایر کشورها استفاده نکنیم؛ اما باید این بهره گیری با رعایت اصول و احتیاط لازم صورت بگیرد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: مجلس در حال بررسی قراردادهای جدید نفتی است تا در جزئیات به این نتیجه برسد که مفاد آن زمینه ساز سلطه بیگانگان به کشور و دستیابی آنها به منابع ما نباشد.
وی درباره اشکالات وارده بر قرارداد جدید نفتی اظهار کرد: برخی از نمایندگان روی زمان طولانی قرارداد اعتراض دارند و برخی نیز معتقدند قرارداد به گونه‌ای تنظیم نشده است که تکنولوژی این حوزه به ایران منتقل شود و یا اگر منتقل شود این موضوع به طور کامل نخواهد بود.
این کارشناس سیاسی درباره دیدگاه دولت اذعان کرد: دولت و مسئولان حوزه نفتی کشور معتقدند این قرارداد عامل سلطه بیگانگان به کشور نمی‌شود و طرف مقابل ملزم است تکنولوژی مورد نیاز کشورمان را در اختیار ما قرار دهد.
وی تاکید کرد: مجلس با تحقیق و تفحص در مفاد قراردادهای جدید نفتی باید به این نتیجه برسد که بیگانگان در انجام این قرارداد برای خود روزنه نفوذ درنظر نگرفته باشند و از انجام تعهدات سرباز نمی‌زنند.
عضو کمیسیون قضایی مجلس عنوان کرد: دغدغه مجلس رفع همه روزنه‌های نفوذ بیگانگان در قرارداد جدید نفتی است تا منافع کشور و مردم در آن به خوبی رعایت شده باشد و مجلس در این موضوع دقیق عمل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه قرارداد نفتی هنوز منعقد نشده است که از ابتدای مهرماه قابلیت اجرایی داشته باشد، بیان کرد: مجلس حتما بررسی و تفحص خود را برای تصویب این قرارداد انجام می‌دهد تا دغدغه‌ها و نگرانی مردم و نمایندگان مجلس مرتفع شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان