۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین طارم سفلی رتبه دوم تولید زیتون در کشور را کسب کرد
کد خبر: ۲۱۴۹۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۸ ساعت: ۱۵:۴۸ ↗ لینک کوتاه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان قزوین:

طارم سفلی رتبه دوم تولید زیتون در کشور را کسب کرد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان قزوین گفت: بخش طارم سفلی یکی از مهمترین بخشهای شهرستان در تولید محصولات باغی و زراعی است که رتبه دوم تولید زیتون را در کشور به خود اختصاص داده است .

طارم سفلی رتبه دوم تولید زیتون در کشور را کسب کرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، عباس علیخانی،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین ظهر امروز(دوشنبه) در جلسه این سازمان اظهار کرد: سطح کل باغات بارور زیتون این شهرستان حدود شش هزار هکتار و سطح باغات غیر بارور  دو هزارو ۸۰۰ هکتار است.

وی افزود: زیتون محصولی است که سال بارآوری و سال نیاور داشته بطوریکه در سال گذشته که سال بارآور آن بوده متوسط عملکرد زیتون در هکتار در حدود ۴ تن و در سال جاری که سال نیاور این محصول است پیش بینی بینی می شود متوسط عملکرد آن در هر هکتار حدود ۲ تن باشد.

علیخانی تصریح کرد: بخش طارم سفلی یکی از مهمترین بخشهای شهرستان در تولید محصولات باغی و زراعی است که رتبه دوم تولید زیتون را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: غیر از بخش طارم سفلی که زیتون کشت غالب منطقه است بخش الموت غربی نیز از خاستگاه های این محصول باارزش بوده که کشت آن در حال توسعه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین گفت: کیفیت محصول منطقه در برخی ارقام مانند رقم زرد از سایر مناطق تولیدی کشور به مراتب بهتر است و درصد روغن تولید شده با توجه به نوع رقم، شرایط محیطی و زمان برداشت از ۱۵ تا ۲۲ درصد متفاوت است.

علیخانی افزود: برداشت زیتون  رقم ماری از سطح باغات بارور بخش طارم سفلی آغاز شده و برداشت زیتون سبز تا  اواسط مهر ماه و برداشت زیتون روغنی تا اواخر آذر ماه ادامه داد.

وی عنوان کرد: ارقام زیتون کشت شده در باغات این شهرستان زرد، ماری، روغنی، شنگه، چرچنگی، آربیکن، کنسروالیا، مانزالینا است.

این مسئول ابراز کرد: تعداد ۵ کارخانه فرآوری زیتون با ظرفیت ۲هزار و ۴۷۵ تن در سال در امر تولید روغن و کنسرو زیتون، و ۶ کارخانه در امر بسته بندیی در بخش طارم سفلی فعال هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است که در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان