۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آینده صنعت در حسرت بازگشت به گذشته است/ برخی شهرک‌های صنعتی قزوین حتی یک بهره‌بردار هم ندارند
کد خبر: ۲۱۴۹۳۱ نویسنده: علی تقوایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۸ ساعت: ۸:۲۴ ↗ لینک کوتاه

مدیران و صنعتگران استان قزوین از مشکلات خود می‌گویند؛

آینده صنعت در حسرت بازگشت به گذشته است/ برخی شهرک‌های صنعتی قزوین حتی یک بهره‌بردار هم ندارند

استان با دارا بودن ۸ شهرک صنعتی امروز ۳۰۰ واحد صنعتی آن گرفتار مشکلات عدیده است و مدیران و صنعتگران استان قزوین معتقدند آینده صنعت در حسرت بازگشت به گذشته است باقی مانده است.

 آینده صنعت در حسرت بازگشت به گذشته است/ برخی شهرک‌های صنعتی قزوین حتی یک بهره‌بردار هم ندارند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____علی تقوایی.

«خوب است که چرخ سانتریفیوژها بچرخد اما اگر چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد باید چرخ صنعت هم بچرخد، چرخ معیشت و زندگی مردم هم بچرخد...». این سخنان در رقابت‌های انتخاباتی سال 92 کلیدواژۀ وعده‌های انتخاباتی دکتر حسن روحانی در عرصۀ صنعت کشور بود.
رئیس جمهوری ایران این وعده‌ها را پیوسته با بحث‌های پیشابرجامی خود عجین می‌دانست و معتقد بود: «باید درهای سرمایه گذاری کشور را با رفع تهدید و سوءتفاهمات بر روی سرمایه گذاران بین المللی باز کرد تا از این طریق بخش قابل توجهی از رکود حاکم بر صنایع کشور مرتفع شود و بتوانیم برای جوانان شغل ایجاد کنیم».
از میان همه وعده‌های انتخاباتی این بخش از وعده‌های حجت الاسلام روحانی رابطه مستقیمی با معیشت و زندگی اجتماعی مردم در سراسر استان قزوین داشت چه اینکه قزوین طی نیم قرن اخیر همواره با نقش و کارکرد صنعتی خودش را تعریف کرده است.
استان با دارا بودن ۸ شهرک صنعتی به نام‌های البرز، لیا، کاسپین، آبیک، حیدریه، آراسنج، خرمدشت، حکیمیه و دو شهرک در حال احداث به نام‌های قزوین دو و شال و نیز سه ناحیه صنعتی به نام‌های نیکویه، الموت و بویین زهرا و فعالیت بیش از ۸۰۰ شرکت صنعتی ضمن اینکه از قطب‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود در داخل نیز معیشت ساکنان این استان را مستقیم و غیرمستقیم با وضعیت صنعت عجین کرده است.

هم اکنون بیش از سه سال از استقرار دولت آقای روحانی می‌گذرد. دولتی که پیش از استقرارش صنایع قزوین و کشور تحت تاثیر موج معضلات ریز و درشت قرار گرفته بود تا زمانی که دولت تدبیر و امید مستقر شد تا پس از گذشت بیش از سه سال از این استقرار در فرصت مناسب هفته دولت به ارزیابی وضعیت صنعت استان، بیم‌ها و امیدهای آن پرداخت.

صنایع قزوین را باید با صنایع اصفهان و تهران قیاس کرد

حسینعلی ترابی کارشناس سابق عملکرد و مجری امور استان‌های وزارت صنعت و معدن می‌گوید: وضعیت صنایع در استانی مانند قزوین در سه سال دولت تدبیر و امید باید با وضعیت صنایع در استان‌هایی چون اصفهان، اراک، آذربایجان شرقی و حتی خود تهران سنجیده شود چرا که قزوین در کنار آنها قطب صنعتی است و ارزیابی یک قطب صنعتی با ارزیابی مجتمع‌های صنعتی بسیار متفاوت است.
وی ادامه می‌دهد: حقیقت مسئله این است که نمی‌توان با نگاهی آرمانگرایانه و حداکثری به وضعیت صنایع کشور و قزوین نگریست و آن را مورد داوری قرار داد چرا که طی سنوات اخیر صنعت استان بدترین و بی‌سابقه ترین ضربات را از ناحیه تحریم‌ها متحمل شد.

ترابی می‌افزاید: اما این تحریم‌ها نبودند که به تنهایی صنایع را وارد فاز بحرانی کردند بلکه سوء مدیریت‌ها نیز در این میان سهم خود را داشتند و هرگز نباید از نقش سوء مدیریت‌ها در بحرانی شدن وضعیت صنایع در کشور غفلت کرد.
وی معتقد است: سایه تحریم‌ها تا حدودی زیادی از سر صنایع از جمله صنایع قزوین برداشته شده است؛ اما علت اینکه هر از چند گاهی می‌بینیم کارخانه‌های ریشه داری در قزوین اعلام ورشکستگی می‌کنند، به سوءمدیریت‌ها منتهی می‌شود و نه تحریم‌ها.

سایه تحریم‌ها کماکان پابرجاست

مدیرعامل شرکت البرزنما – از شرکت‌های فعال در شهرک‌های صنعتی قزوین- معتقد است که اوضاع صنایع استان در سه سال اخیر در مجموع رو به بهبود بوده است اما سیر این بهبود به حدی آرام و کند در حال حرکت است که گویی اصلاً بهبودی به وقوع نپیوسته است حال آنکه تبلیغات دولت و شرایط بین المللی کشور چیز دیگری را اقتضا می‌کرد.
بهنام جهان خانی معتقد است در مجموع بحرانی که در نتیجه تحریم‌ها در صنایع استان ایجاد شده بود؛ کماکان ادامه دارد و در این بین تنها تفاوت این است که این بحران عمق بیشتری نیافته است.
مدیرعامل شرکت البرزنما در واکاوی ریشه‌های این بحران پس از برجام می‌گوید: برعکس همه تبلیغایی که این روزها و ماه‌ها در رسانه‌ها شنیده می‌شود؛ صنایع استان کماکان برای سفارش کالا، دستگاه‌های مورد نیاز، مواد اولیه و یا صدور کالا به بازارهای بین المللی و کشورهای هدف با معضلاتی به ویژه معضلات بانکی مواجه هستند.

جهان خانی می‌گوید: سایه تحریم‌ها از صنایع استان برداشته نشده است و این موضوع کماکان همچون سنگی سر راه صنایع استان است؛ حال آنکه صاحبان صنایع در استان و کشور نظیر دولت آقای روحانی امید فراوانی به رفع تحریم‌ها و آغاز صادرات و واردات بی‌دغدغه داشتند.
موضوعی که جهان خانی مطرح می‌کند تنها دغدغه یک تولید کننده و یا گروه تولیدکنندگان صنایع استان نیست چرا که بیش از 60 درصد از واحدهای صنعتی استان تولیدی هستند و برای ادامه فعالیت خود نیاز مبرم به واردات و صادرات دارند با این حال به اذعان جهان خانی کماکان در مسیر واردات و صادرات صنایع استان موانع عدیده‌ای وجود دارد.

5 سال زمان برای بازگشت زمان به 10 سال پیش

محسن رستگار فسائی از سهام داران شرکت قزوین کاشی نیز در تحلیل خود از وضعیت صنایع استان طی سه سال اخیر می‌گوید: در مجموع اوضاع بهتر شده است و ما می‌توانیم با قوت قلب و تولید بیشتری به فعالیت‌های خودمان ادامه دهیم.
وی درباره علت ورشکستگی برخی از صنایع در قزوین نیز می‌گوید: هر ورشکستگی به دلیل تصمیمات اشتباه دولت نیست بلکه بعضا خود مالکین آن کارخانه توانایی مدیریت مجموعه شان را نداشته‌اند؛ با این حال این مورد صددرصدی نیست و دولت‌ها می‌توانند سیاست‌هایی را به کار گیرند که جلوی این ورشکستگی‌ها گرفته شود.
رستگار با وجود خوش بینی به فضای صنایع استان معتقد است که دولت برای رساندن صنایع به اوضاع 10 سال پیش حداقل به 5 سال دیگر زمان نیاز دارد.

برخی از شهرک‌های صنعتی قزوین حتی یک بهره بردار هم ندارد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین با اشاره به شرایط فعلی صنعت استان با تمرکز بر وضعیت شهرک‌های صنعتی قزوین می‌گوید: متاسفانه برخی شهرک‌های صنعتی در شرایطی هستند که امروز حتی یک بهره بردار هم ندارد.
حمیدرضا خانپور ادامه می‌دهد: رویکرد دولت تدبیر و امید حمایت از صنایع کوچک است تا بتوان با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به اشتغال پایدار کمک کرد و به نتیجه رسید.
وی بیان می‌کند: تحول در فرآیندها و ساختارها، اعتدال و تدبیر و عقلانیت در تصمیم گیری‌ها باید پررنگ شده و با استفاده از پژوهش و تحقیق به سمتی حرکت کنیم که توسعه صنعتی استان عقلانی و منطقی و تقاضا محور انجام شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین می‌گوید: راه برون رفت از مشکلات صنعت توجه به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط است و امیدواریم با حمایت دولت از واحدهای صنعتی بتوانیم در مدت زمان باقی مانده رونق دوباره‌ای در تولید و اشتغال ایجاد کنیم.

300 واحد صنعتی در استان گرفتار مشکلات عدیده هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به معضلات بخش صنعت استان به ویژه در سه سال اخیر می‌گوید: مشکلات بخش صنعت و تولید در گذشته ایجاد شده و تحریم‌ها و رکود اقتصادی نیز به آن دامن زده و بخشی نیز با واگذاری‌های اشتباه و نیز انحراف در مسیر پرداخت تسهیلات زودبازده وضعیت نامساعدی برای صنعت ایجاد کرده که امروز دولت تدبیر و امید با عزم جدی درصدد است با شفافیت و بدون دادن آمارهای غلط برای رفع موانع تولید از آنچه دارد استفاده کند.

علی پرزحمت با اشاره به فراگیر بودن معضلات صنعتی در تمام کشور بیان می‌کند: در سراسر کشور ۷۵۰۰ واحد صنعتی دچار مشکلاتی هستند که باید مورد حمایت دولت قرار گیرند.
که در این میان سهم استان قزوین ۳۰۰ واحد تعیین شد که با رایزنی ۱۰۰ واحد دیگر نیز به این سهمیه اضافه شد تا بتوانیم با بسته‌های تشویقی زمینه رفع موانع از مسیر فعالیت صنعتگران را فراهم کنیم.

دولت برای حل معضلات صنعت کماکان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین می‌گوید: دولت با وجود مشکلات بخش صنعت تلاش خود را برای حل معضلات به کار بسته است چنانکه برای حل مشکلات ناشی از رکود اقتصادی، فرسودگی تجهیزات، سوءمدیریت، بدهی و معوقات بانکی دولت بسته‌های حمایتی تعریف کرده تا واحدهای نیمه فعال نیز از این حالت خارج شده و به تولید برسند.
وی ادامه می‌دهد: در تلاش هستیم تا سهم استان قزوین را از بسته‌های حمایتی دولت از بخش صنعت ارتقا دهیم تا در نهایت به زودی زود شاهد مرتفع گردیدن همه بحران‌ها و معضلات صنعت استان باشیم.

دولت در مسیر تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری مسیر دشواری را پیشروی خود دارد چه اینکه بخش اعظمی از آنچه که هم اکنون بر فضای صنعت استان حاکم است هیچ تناسبی با وعده‌های دکتر روحانی ندارد.
از سویی با انعقاد و اجرای برجام نیز سطح مطالبات مردم و صاحبان صنایع برای حل معضلات و بحران‌های این بخش به درستی بالارفته است؛ حال آنکه ظاهراً 10 ماه بیشتر به پایان عمر دولت نمانده است اما در اصل دولت همان 10 ماه را هم از دست داده چرا که بزودی تمام مجموعه خود را وارد فاز انتخابات خواهد کرد.
در این بین از معدود گزینه‌های دولت برای خروج بخش صنعت از بحران، ارائه بسته‌های حمایتی به صاحبان صنایع است. راهکاری که البته در کوتاه مدت می‌تواند تا حدودی از معضلات این بخش بکاهد اما تجربه سه سال اخیر نشان داد که دولت بیشتر تمرکز خود را روی پروژۀ جذب سرمایه‌های خارجی، سیاست‌های بلندمدت و بی توجهی به قطب صنعتی شهرستان‌ها به ویژه استان قزوین استوار ساخته است تا راهکارهای معقول‌تر و منطقی‌تر.
در هر حال حدود 10 ماه به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است. انتخاباتی که قطعا یکی از معیارهای داروی مردم قزوین در آن شرایط صنعتی کارخانجات استانشان است و در آن سوی ماجرا باید دید که دولت چگونه در مدت زمان اندکی که فرصت دارد، می‌تواند وضعیت صنایع را به نقطه قابل قبولی برساند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان