۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین طنز، اعتراضی هنرمندانه به واقعیت‌های جامعه است
کد خبر: ۲۱۴۹۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۷ ساعت: ۱۰:۳۹ ↗ لینک کوتاه

مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور:

طنز، اعتراضی هنرمندانه به واقعیت‌های جامعه است

مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور بیان کرد: طنز، اعتراضی هنرمندانه به واقعیت‌های جامعه است و در بسیاری از ضرب المثل‌ها و آثار شعرای بزرگ همچون: سعدی، مولانا و فردوسی زبان طنز و مطایبه با ظرافت‌های خاصی به کار رفته است.

طنز، اعتراضی هنرمندانه به واقعیت‌های جامعه است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، «ناصر فیض»، طنزپرداز کشورمان عصر روز گذشته(شنبه) در محفل طنز «سنگ پا» که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، هنرمندان و شعرای طنزپرداز قزوینی در تالار اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) برگزار شد، افزود: همین ساختار و ویژگی زبان فارسی موجب شده است تا ایرانیان به راحتی به هر نکته ای نمی‌خندند و برخلاف تصور برخی که مردم ایران را افرادی عبوس می‌شناسند، اتفاقا به علت عمق و گستردگی مفاهیم زبان فارسی و پیشینه کهن آثار طنز در ایران، مردم شگردها و فنون مختلف طنز آفرینی را به خوبی شناخته و در آثار بزرگ خود به فراوانی دارند.
وی افزود: طنز، اعتراضی هنرمندانه به واقعیت‌های جامعه است و در بسیاری از ضرب المثل‌ها و آثار شعرای بزرگ همچون: سعدی، مولانا و فردوسی زبان طنز و مطایبه با ظرافت‌های خاصی به کار رفته است.
فیض ادامه داد: گاهی در آثار طنزپردازان برجسته نیز برای جذب مخاطب و عمل به سلیقه مخاطبان، طنزپردازان به سمت فکاهه حرکت کرده‌اند.
این طنزپرداز خاطرنشان کرد: در اشعار طنز گاهی غم خاصی نهفته است که به جای خنده مخاطب را متاثر می‌کند، هرچند که طنزپرداز تلاش کرده است تا آن مطلب را با زبان مطایبه آمیز بیان کند.
وی نسبت به فراموشی و نابودی بسیاری از لهجه‌ها و اصطلاحات قدیمی در مناطق و محلات مختلف هشدار داد و گفت: گاهی این اصطلاحات به قدری مورد فراموشی قرار می‌گیرند که وقتی از زبان کسی بیان می‌شود، مخاطب به خنده می‌افتد و این یک هشدار جدی است تا این خرده فرهنگ‌های با ارزش را از خطر زوال و نابودی نجات دهیم.
فیض ادامه داد: در این میان نقش رسانه‌ها و مطبوعات محلی در حفظ، نگه داشت و ترویج این اصطلاحات و خرده فرهنگ‌ها بسیار موثر است تا از قطع پیوند و ارتباط نسل‌های آینده با این گنجینه غنی از خرده فرهنگ‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به جایگاه زبان فارسی اضافه کرد: این زبان با ظرفیت بالای خود توانسته در طول سال‌ها دوام یافته و حفظ شود و این نشان می‌دهد که اساس آن به درستی پایه ریزی شده است.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری، جایگاه قزوین را در آثار طنز برجسته دانست و افزود: این شهر با داشتن مفاخر بزرگی همچون؛ علامه علی اکبر دهخدا، عبید زاکانی و اشرف الدین حسینی(نسیم شمال) یکی از قطب‌های مهم طنز در کشور است.
در ادامه رئیس حوزه هنری قزوین، طنز را لازمه جامعه، جمعیت جوان کشور و نیازی برای تمام جوامع انسانی دانست. علی هوشمند گفت: وجود شخصیت هایی چون: عبید زاکانی و دیگر بزرگان شعر و ادب همچنین آثار غنی در این زمینه به فرهنگ کشور به ویژه منطقه قزوین غنا بخشیده است.
وی با بیان اینکه عموم مردم جامعه از طنز فاخر استقبال گرمی دارند، افزود: وقتی حقیقتی با زبان طنز بیان می‌شود نه تنها موجب تکدر نمی شود، بلکه باعث انبساط خاطر شده و تاثیرگذاری بیشتری دارد.
گفتنی است؛ در این مراسم شعرای طنز استان قزوین آثار خود را برای حاضران خواندند که مورد استقبال فراوان قرار گرفت.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان