۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین واردات بی‌رویه پوشاک بی‌کیفیت خارجی نفس تولیدکنندگان را به شماره انداخته‌ است
کد خبر: ۲۱۴۸۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۶ ساعت: ۹:۲۷ ↗ لینک کوتاه

جمعی از طراحان لباس استان قزوین:

واردات بی‌رویه پوشاک بی‌کیفیت خارجی نفس تولیدکنندگان را به شماره انداخته‌ است

جمعی از طراحان لباس در استان قزوین می‌گویند: متاسفانه هم اکنون واحدهای تولیدی پوشاک داخلی، حتی الگو را هم از کشورهای خارجی وارد می‌کنند؛ چرا توانمندی هنرمندان داخلی نادیده گرفته می‌شود؟

واردات بی‌رویه پوشاک بی‌کیفیت خارجی نفس تولیدکنندگان را به شماره انداخته‌ است
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ، ایران اسلامی دارای جامعه‌ای مذهبی و فرهنگ غنی و چند هزار ساله است که چه پیش از اسلام و چه بعد از اسلام اهمیت حجاب را درک نموده و آن را به عنوان یک ارزش و فرهنگ دانسته و همواره در صدد اجرای آن بوده است.

با ورود اسلام به ایران از ۱۴۰۰ سال قبل، پوشش و حجاب برای مردان و زنان جزو ارزش‌های دینی و اجتماعی محسوب شد و خواستگاه مردمی پیدا کرد؛ زنان ایرانی نیز همواره نشان داده‌اند که الگوی فرهنگی مناسبی برای زنان سایر جوامع بشری هستند و این حقیقت را درک کرده‌اند؛ در صورتی که تمایل به فعالیت اجتماعی داشته باشند پوشش و حجاب مانع از آسیب دیدگی اجتماعی آن‌ها می‌شود.

مقوله بی‌حجابی، امروز به یک معضل کاملا مشهود در جامعه درآمده است، معضلی که فقط برای افراد بی‌حجاب مشکل ایجاد نمی‌کند؛ در واقع آسیب‌هایی که از بی‌حجابی ناشی می‌شود تمام اعضای جامعه را در بر می‌گیرد.

حجاب و عفاف یک دستور دینی است و از مسائل مهم و کلیدی جامعه ما بوده و با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است.

در روزگاری که ویترین مغازه‌ها پر شده از برندهای گوناگون و مدل‌های غربی، متاسفانه طرح و لباس ایرانی اسلامی آنگونه که شایسته است حرفی برای گفتن ندارد و در واقع هجوم اجناس خارجی به بازارهای ایرانی موجب ناتوانی کالاهای داخلی و خارج شدن آن‌ها از میدان رقابت شده است، در حالی که حمایت از تولید داخلی هم موجب رونق اقتصادی و هم ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر از وضعیت افرادی که در کار طراحی و دوخت لباس و پارچه ایرانی مشغول هستند به گفت‌‌و گو با برخی از هنرمندان قزوینی پرداخته‌ایم.

سمیه رجبی یکی از هنرمندانی است که به مدت ۱۲سال کار طراحی لباس انجام می‌دهد و دارای ۱۰ نشان شیما از بنیاد مد و لباس کشور است.

وی با بیان اینکه ۷ نشان از نشان‌های شیما را در جشنواره بین المللی فجر در سال ۹۴ کسب کرده است، اظهار کرد: آثار من دارای مالکیت معنوی از بنیاد مد و لباس تهران است، یعنی به صورت اختراع ثبت شده و در روزنامه رسمی هم به چاپ رسید.

این طراح لباس بیان کرد: هم اکنون دانشجوی کارشناسی طراحی لباس هستم و همزمان با تحصیل به سفارشات طراحی لباس هم انجام می‌دهم.

رجبی در ادامه با اشاره به اینکه آثارش ویژه‌های ایرانی اسلامی را دارد، گفت: وقتی که اثری نشان "شیما" می‌گیرد به معنای این است که اثر قابلیت ایرانی اسلامی را دارد و می‌تواند به تولید انبوه برسد.

این هنرمند اضافه کرد: با وجود مالکیت حقوقی و معنوی کسی نمی‌تواند بدون اجازه صاحب اثر از آن کپی برداری کند مگر اینکه با اجازه صاحب اثر باشد.

نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی اسلامی فرصت مناسبی برای پیشرفت تولیدات داخلی است
وی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی و اسلامی تاکید کرد: این نمایشگاه‌ها کمک می‌کند تا تولیدکننده‌ها و اصناف با طرح‌ و لباس جدید ایرانی اسلامی از نزدیک آشنا شوند یان نگاه کنند و با مقایسه آن‌ها متوجه می‌شوند که کدام طرح هم شاخصه ایرانی اسلامی دارد و هم بازاری پسند است.

رجبی تشریح کرد: سلیقه‌های مختلفی که در جامعه داریم را در نظر می‌گیریم تا هم نیازهای جامعه را برآورده کنیم و هم بتوانیم در داخل کشور تولید انبوه داشته باشیم نه اینکه اجناس خارجی را وارد کشور کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه در زمینه نقوش پارچه هم کار کرده است، گفت: این نقش‌ها را از دوره‌های مختلف تاریخی مانند دوره صفویه الهام گرفته‌ام؛ می‌توانیم از همین نقوش در لباس‌هایمان استفاده کنیم که هم اسلامی باشد و هم جلوه ایرانی داشته باشد، حتما نباید از مارک‌های خارجی و غربی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ اصیل ایرانی ظرفیت بالایی برخوردار است، ابراز کرد: وقتی در دوره صفویه در خصوص طرح‌های پارچه تحقیق می‌کردم به اندازه‌ای بود که فکر می‌کنم تنها قطره‌ای از آن را توانستم الگو برداری کنم.

نحوه پوشش یک خانم نشان دهنده شخصیت و ارزش اوست
رجبی در همین زمینه ادامه داد: این همه نقوش تنها مربوط به یک دوره تاریخی است اما ببینید ما چقدر دوره‌های تاریخی و اسلامی داریم که جای کار بسیاری دارد و از طرفی دوره صفویه در قزوین بسیار پررنگ بوده است.

این طراح لباس عنوان کرد: کم‌رنگ بودن فعالیت طراحان لباس و خیاطان به دلایل مشکلات مالی است چون واقعا رشته هزینه برداری بوده و نیاز به حمایت دارد، ما هنرمندان خلاقی داریم که اگر از طرف دولت و سرمایه داران حمایت شوند مطمئنن تولیدات داخلی هر روز قوی‌تر از قبل خواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از کارهای خوب جهاد دانشگاهی در قزوین این است که یک کارگاه تولیدی راه‌اندازی کرده و هنرجویان طراحی و دوخت می‌توانند چه به عنوان طراح لباس و چه به عنوان یک خیاط در آنجا استخدام شوند و این امر در امیدواری هنرمندان خیلی تاثیرگذار بوده که می‌توانند حقوقی داشته باشند و کارهایشان را عرضه کنند.

رجبی به علاقه‌مندانی که تمایل دارند وارد این رشته شوند، توصیه کرد: بعضی مشاغل در جامعه اشباع شده‌اند اما این رشته جای پیشرفت زیادی دارد چراکه رشته جدیدی است، فقط باید انگیزه و پشتکار به خرج داد.

این هنرمند افزود: واقعا حیف است که فرهنگ خود را رها کرده و از فرهنگ بیگانه تقلید کنیم چراکه نحوه پوشش یک خانم نشان دهنده شخصیت و ارزش او است.

واردات بی رویه لباس‌هایی بنجل چینی درواقع نوعی حمایت نکردن از تولید داخل است
زهرا یوسفی کمال یکی دیگر از هنرمندان طراحی و دوخت لباس است که درباره شروع کارش اینگونه توضیح داد: رشته تحصیلی‌ام باستان شناسی بود اما برحسب علاقه در زمینه طراحی و دوخت لباس هم فعالیت می‌کنم.

وی افزود: ما یک سری نقوش اصیل ایرانی اسلامی داریم که اگر به صورت مدرن وارد طرح و نقش لباس‌ها شود واقعا زیباست، اما متاسفانه نقش و طرح‌های امروزی از فرهنگ غرب وارد می‌شود.

این طراح لباس عنوان کرد: متاسفانه واحدهای تولیدی امروز حتی الگو را هم از کشورهای خارجی وارد می‌کنند؛ چرا توانمندی هنرمندان داخلی نادیده گرفته می‌شود؟

یوسفی کمال عقب بودن از تکنولوژی روز را هم از دیگر ضعف‌ها دانست و گفت: باید به جای واردات بی رویه اجناس خارجی و پرکردن ویترین‌ها با جنس‌های ترک، ایده پردازی و نوآوری کنیم و باعث فروش بیشتر در بازار باشیم.

این هنرمند با بیان اینکه طراحی لباس نسبت به سال‌های گذشته جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است، ابراز کرد: حمایت‌های مالی و معنوی بسیار کمرنگ است، وقتی کالاهای بنجل چینی بی‌رویه وارد بازار می‌شود و تولید کننده داخلی هم توان رقابت ندارد در واقع نوعی حمایت نکردن است.

وی تصریح کرد: وقتی من کاری را وارد بازار می‌کنم اما به فروش نمی‌رسد و برگشت می‌خورد، موجب ضربه روحی و مالی می‌شود.

با تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی دیگر نیازی به تقلید از غرب نیست
راحله مشاطیان از دیگر هنرمندان در این عرصه است و با وجود اینکه در رشته گرافیک تحصیل کرده است اما بنا به علاقه‌اش به فعالیت در رشته طراحی و دوخت لباس می‌پردازد.

وی اظهار کرد: مدتی از کار دور بودم تا اینکه رشته طراحی لباس در مقطع کارشناسی وارد قزوین شد و در این رشته ادامه تحصیل دادم .

این هنرمند بیان کرد: چند اثر برگزیده دارم که برای مزون شخصی خودم تولید کرده‌ام.

مشاطیان با تاکید بر اینکه باید به طراحان و خیاطان بیشتر بها بدهند تا هنرمندان ایرانی بتوانند خود را مطرح کنند، گفت: نمایشگاه‌های مختلف مد و لباس ایرانی اسلامی موجب می‌شود تا هم اثر معرفی گردد و هم وارد بازار کار شود.

وی اذعان داشت: از آنجا که متاسفانه مد از اروپا وارد می‌شود، اگر هم کسی در این زمینه کار می‌کند به دلیل عدم حمایت‌ها به جایی نمی‌رسد؛  لذا باید بستری به وجود آید که این قشر بتوانند بهتر خود را مطرح کنند.

این طراح لباس عنوان کرد: اگر در تولید پوشاک و لباس از المان‌های سنتی و فرهنگ غنی کشورمان استفاده کنیم در احیاء فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما بسیار موثر خواهد بود.

مشاطیان تاکید کرد: اگر به داشته‌ها و فرهنگ قومیت‌ها و دوره‌های مختلف تاریخی خودمان بها بدهیم دیگر نیازی به وابستگی و تقلید از فرهنگ بیگانه را نداریم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر مقداری آزادی عمل به هنرمندان داخلی داده شود و از طرح‌های ایرانی اسلامی حمایت های درستی صورت گیرد قطعا پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.

انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان